boulevard
voorplein WTC
groene zone
ringweg met laanprofiel
water
Hoofdstructuren van het gebied voor water en groen als aangegeven op
onderstaande kaart.
o De Harlingervaart als ruimtelijk structurerend element met
openbare oevers en ook ruimte voor nieuwe woonmilieus
o Herkenbare en verbindende groenstructuren die bijdragen aan
kwaliteit en samenhang
- Stedenbouwkundig versterken en begeleiden van hoofdstructuren
(Harlingervaart en hoofdontsluitingswegen) als aangegeven op de
kaarten 3 en 6.
o Begeleiden hoofdstructuren door zorgvuldige plaatsing van
bouwvolumes
o Zorgen voor programmatische, fysieke en visuele samenhang
tussen de verschillende deelgebieden in de zone, ook over de
hoofdstructuren heen
o In algemene zin respect tonen voor en streven naar harmonie met
de omgeving
o Bouwhoogten moeten in principe conform de huidige hoogtes in
het gebied zijn; in de stationsomgeving en in de omgeving van
het WTC EXPO is ruimte voor hogere bouw
Parkeren wordt opgelost op de locatie zelf, met gebouwde
voorzieningen of anderszins, een en ander conform het
Parkeerbeleidsplan
Ontwikkelingskader Tesselschadestraat, World Trade Centre en omgeving
Kaart 6 Openbare ruimte, groen en water
juni 2007
Ruimtelijke kaders; aandachtspunten afhankelijk van initiatief
De onderstaande onderwerpen zullen afhankelijk van de aard van het
initiatief, de locatie en de omgeving in het ruimtelijk/planologisch kader
worden geëxpliciteerd;
De onderliggende ontsluiting in het gebied en de specifieke
ontsluiting van de te ontwikkelen locatie
Het ruimtelijke ontwerp van de bebouwing en de architectuur
Het groen en het water
De terreininrichting
Bouwhoogten die afwijken van het bestemmingsplan
Operationalisering van de aanpak voor concrete ruimtelijke initiatieven
Voor het gebied Tesselschadestraat, WTC en omgeving zullen ruimtelijke
initiatieven worden ingediend. Initiatiefnemers, de bevolking, de
Gemeenteraad en ook het College B&W en het ambtelijk apparaat hebben allen
hun rol bij de omgang met dergelijke initiatieven. Daarbij moet, met
respect voor een ieders rol en belangen, de bovengenoemde kompasrichting op
een adequate wijze geïmplementeerd worden. Daarvoor wordt de
gestandaardiseerde procesaanpak voor ruimtelijke initiatieven van de
gemeente Leeuwarden gehanteerd. In hoofdlijnen resulteert dat in de
volgende procesgang voor initiatiefnemers met plannen:
De initiatiefnemer dient een voorstel in dat past binnen de kaders
van de kompasrichting als vastgelegd in het door de Gemeenteraad
vastgestelde "Ontwikkelkader"
In goed overleg tussen de initiatiefnemer en de gemeente wordt een
ruimtelijk/planologisch kader opgesteld, waarbinnen de planuitwerking
dient plaats te vinden
Het ruimtelijk/planologisch kader wordt door het College dan wel de
gemeenteraad vastgesteld, een en ander afhankelijk van de te volgen
planologische procedure. Indien het kader door het College wordt
vastgesteld, dan wordt het ter informatie aan de Gemeenteraad
gezonden
Het ruimtelijk/planologisch kader zal zijn toegesneden op de aard van
het initiatief, de locatie en de omgeving. Het kan eisen bevatten van
onder meer:
o Stedenbouw
o Architectuur cq welstand
o Bereikbaarheid en verkeer
o Parkeren
o Water en groen
o Milieu
o Ecologie
o Archeologie
Voorafgaand aan de formele procedures vindt overleg plaats met de
bevolking en de belanghebbenden in de omgeving
De initiatiefnemer werkt het plan nader uit, in goed overleg met en
tot tevredenheid van (vertegenwoordigers van) het College, binnen het
bedoelde kader en andere van toepassing zijnde wet- en regelgeving
De initiatiefnemer dient een adequate bouwaanvraag in en deze wordt
conform de gebruikelijke procedures door de gemeente afgehandeld
Dit betekent dat de Gemeenteraad besluit over het Ontwikkelkader voor het
gebied en besluit, dan wel wordt geïnformeerd, over het ruimtelijk/
planologisch kader per ruimtelijk initiatief.
Status Ontwikkelkader
Het Ontwikkelkader is een door de Gemeenteraad vastgestelde kompasrichting
voor de ontwikkeling van het gebied, maar heeft geen formele status in het
kader van de Wro. Het Ontwikkelkader is richtinggevend voor de gewenste
ontwikkeling van het gebied en zal afhankelijk van marktinitiatieven worden
uitgewerkt en vertaald in planologische structuren en kaders.