gebaseerd op hetgeen in het coalitieakkoord is vastgelegd. Gemeenten hebben lange tijd gepleit voor een ruimhartige regeling voor een specifieke groep asielzoekers. Wij zijn verheugd dat het kabinet nu met een regeling komt en gaan er van uit dat dit een ruimhartige en duidelijke regeling zal zijn, waardoor er spoedig een einde komt aan de onzekerheid voor asielzoekers die vóór 1 april 2001 hun eerste asielaanvraag hebben ingediend en thans nog in Nederland verblijven. De precieze aard van de regeling beschouwen wij als een aangelegenheid van rijksbeleid. De regeling is gekoppeld aan de afspraken tussen Rijk en de VNG. Dit betekent dat de regeling pas in werking zal treden nadat er een definitief akkoord is gesloten tussen Rijk en de VNG. Gemeenten nemen hun verantwoordelijkheid bij het zorgen voor adequate huisvesting en het waar nodig aanbieden van een inburgering- en re-integratietraject, een bijstandsuitkering en bijzondere bijstand. Hiermee kan bereikt worden dat deze groep mensen snel actief aan de samenleving zal deelnemen. Met de uitgangspunten willen Rijk en de VNG tevens uitdragen dat er een nieuwe fase in het overleg tussen gemeenten en Rijk is aangebroken. Daarbij is het een gezamenlijk belang dat er geen achterstanden zoals bij de oude Vreemdelingenwet meer ontstaan. Afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet In deze passage wordt ingegaan op de procedure rondom de uitvoering van de Regeling afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet. Hierbij is in het coalitieakkoord een duidelijke taak weggelegd voor gemeenten. In het akkoord zijn afspraken gemaakt over de rolverdeling tussen de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de burgemeesters. Binnen de regeling draagt de IND zorg voor een ambtshalve toets ten aanzien van vreemdelingen die voor de IND direct traceerbaar zijn omdat zij zich bevinden in een vorm van Rijksopvang in het kader van het project Terugkeer, of omdat zij niet meer opgevangen worden door de Rijksoverheid, maar zich nog wel in een toelatingsprocedure bevinden. Vreemdelingen die niet direct traceerbaar zijn voor de IND worden, voor zover zij bekend zijn in de gemeente, door middel van een verklaring van de burgemeester aangemeld bij de IND, indien zij vóór 1 april 2001 een eerste asielaanvraag hebben ingediend en aantoonbaar gedurende 2006 in Nederland hebben verbleven. Na ontvangst van de verklaring vindt er een ambtshalve toets plaats door de IND welke zich mede richt op een beoordeling in het kader van de contra-indicaties vast te stellen in de regeling. Ter ondersteuning van gemeenten zal een 'modelverklaring' worden ontwikkeld. Verder is afgesproken dat de IND gemeenten tijdig informeert over personen die een verblijfstatus krijgen toegekend, zodat gemeenten ook spoedig kunnen starten met de huisvesting en integratie van betreffende personen. De Dienst Terugkeer Vertrek (DT&V) informeert gemeenten over het traject voorbereiden vertrek van personen die niet in aanmerking zijn gekomen vooreen regeling. In samenhang met een soepele en snelle uitvoering van de Regeling afwikkeling nalatenschap oude integratieproblematiek dan in een veel bredere context kan worden besproken. Huisvesting Het Rijk en de VNG streven er naar om personen die onder de regeling vallen zo spoedig mogelijk, maar voor eind 2009, adequate huisvesting aan te bieden. De nieuwe statushouders worden in beginsel gestimuleerd zelf actief op zoek te gaan naar passende woonruimte. Er zal worden gewerkt met een geregionaliseerde aanpak van de huisvesting. Hierdoor kan beter rekening worden gehouden met de effecten op de lokale woningmarkt en de behoeften van de te huisvesten personen. Verder is afgesproken dat centrale en lokale opvangvoorzieningen tijdelijk kunnen fungeren als overbrugging naar reguliere huisvesting. Een zogenaamde taskforce bestaande uit vertegenwoordigers van Justitie, VROM, COA, IPO en VNG zal het proces van de huisvesting van nieuwe statushouders begeleiden. Ter ondersteuning hiervan zal in de komende weken door SGBO in opdracht van Justitie onder gemeenten een onderzoek worden verricht om zo goed mogelijk inzicht te krijgen in het profiel van de te huisvesten doelgroep en de (kwantitatieve en kwalitatieve) aspecten van de huisvesting van de doelgroep. Wij verzoeken.u deel te nemen aan dit onderzoek. In de komende twee weken ontvangen alle gemeenten hiervoor van SGBO een uitnodiging. Financiën In het onderhandelaarsakkoord zijn tot slot afspraken gemaakt over de financiering van de uitvoering van de regeling. Hoewel het Rijk in eerste instantie ervan uitging dat de regeling budget neutraal kon worden uitgevoerd, hebben wij er toch voorweten te zorgen dat voor diverse kosten in het kader van de uitvoering van de regeling in totaal 55 min euro door het Rijk beschikbaar wordt gesteld. De criteria volgens welke dit bedrag wordt verdeeld, worden nog vastgesteld. Voor uitgaven in de sfeer van uitkeringen (WWB) en inburgering (Wl) is sprake van compensatie volgens de wettelijke regimes. Voor uitgaven op het vlak van re-integratie (WWB) zullen nadere afspraken worden gemaakt in de context van het algemeen bestuursakkoord. Zie hiervoor ook de eerdere passage Inburgering en werk. Daarnaast heeft de VNG bedongen dat begin 2009 in gezamenlijkheid wordt bekeken of de rijksbijdrage financieel toereikend is. Tot slot: Met de Regeling afwikkeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet haalt het Rijk 'een prop uit de leiding'. Wij gaan er bovendien van uit dat met dit onderhandelaarsakkoord een nieuwe fase in het overleg tussen gemeenten en Rijk is aangebroken. Een fase waarbij Rijk en gemeenten in wederzijds vertrouwen samenwerken aan een humane, zorgvuldige en efficiënte uitvoering van het Vreemdelingenbeleid. Daarbij is het een gezamenlijk belang dat er geen achterstanden zoals bij de oude Vreemdelingenwet meer ontstaan. Bovenstaande overwegingen beschouwende leggen wij het onderhandelaarsakkoord met een positief advies aan u voor. Indien uit de ledenraadpleging blijkt dat het resultaat voldoende draagvlak heeft onder de leden, kan het algemeen bestuur het resultaat definitief vaststellen. I onderwerp leden raadpleging onderhandelaarsakkoord Vreemdelingenwet datum 04 mei 2007 J s_ \S\ 05/06

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 433