Blad 2 Iedere brede school stelt daarom een eigen visie, doelstellingen en een daarop aansluitend activiteitenprogramma vastEen andere randvoorwaarde betreft het onderbrengen van de zorgstructuur voor kinderen van 0-12 jaar binnen de context van de brede school. Per brede school wordt bekeken of gezamenlijke huisvesting noodzakelijk is. De praktijk heeft namelijk geleerd dat dit niet altijd noodzakelijk is om een brede school tot een succes te maken. Gezamenlijke huisvesting is geen doel op zich maar een middel om het doel van de brede school te realiseren. Alle nieuw te bouwen scholen zullen volgens het brede schoolconcept worden gerealiseerd. Ouders zijn enerzijds de vragers van maatregelen en activiteiten bijvoorbeeld ten aanzien van dagarrangementen, sport en muziek voor hun kinderen. Anderzijds wordt van hen een actieve rol in de brede school verwacht als eerste verantwoordelijke voor de opvoeding van hun kinderen. Daarbij kunnen zij gebruik maken van het brede aanbod van opvoedingsondersteuning Op termijn zal in elke wijk een brede school gerealiseerd worden. Als streefdatum wordt 2 015 aangehouden. Realisatie van deze doelstellingen en randvoorwaarden vraagt om een sterke regierol. De gemeente is verantwoordelijk voor de regie op gemeentelijk niveau, de brede scholen voor de regie op wijkniveau. 4Financiën Op dit moment worden de bestaande brede scholen gefinancierd uit de gemeentelijke middelen voor onderwijsachterstanden, gemeentebegroting en afzonderlijke, incidentele subsidies. Om brede scholen een structurele basis te geven is het noodzakelijk dat de financiering voor meerdere jaren gewaarborgd is. Brede scholen zijn dan beter dan tot nu toe in staat een meerjarenperspectief te formuleren en te realiseren. Bundeling van de bestaande middelen is een eerste stap in die richting. Wanneer het aantal brede scholen in de toekomst nog verder zal uitbreiden is de huidige financiering onvoldoende. Het geraamde tekort komt uit op 300.000,- op jaarbasis. Om dit tekort te dekken zullen andere financieringsbronnen moeten worden aangeboord bijvoorbeeld de vrijvallende middelen voor schoolbegeleiding, Boppeslach, nieuwe rijksmiddelen en/of door het beschikbaar stellen van extra middelen op de gemeentebegroting in het kader van nieuw beleid. De realisatie van brede scholen is niet alleen een verantwoordelijkheid van de overheid maar ook van de deelnemende organisaties. Van deze organisaties zal ook een bijdrage worden gevraagd. De subsidiëring is eindig met name in de niet-aandachtsgebieden. Daar zullen de brede scholen na de startfase zonder extra overheidsmiddelen in stand moeten worden gehouden. De uiteindelijk op te stellen dekkingsvoorstellen zullen op de gebruikelijke wijze worden betrokken bij de integrale afweging ten behoeve van de j aarlijkse begrotingsvoorbereiding Blad 3 5. Juridische aspecten De samenwerking binnen de brede school is niet vrijblijvend. De afspraken tussen de deelnemende organisaties zuilen worden vastgelegd in startdocumenten en samenwerkingsovereenkomsten. Deze kunnen per wijk verschillen omdat de brede school per wijk verschilt. De afspraken hebben in ieder geval betrekking op de samenwerking, visie, doelstellingen, activiteiten, zorgstructuur, organisatie en financiën. 6Communicatie (in-/extern) Op 5 oktober 2 0 06 heeft de gemeente Leeuwarden een studieochtend georganiseerd waar nagenoeg alle organisaties die betrokken zijn bij de brede school vertegenwoordigd waren. Belangrijkste conclusie van die ochtend was het centraal stellen van de ontwikkeling van het kind. De brede school zal zich daar primair en bij voortduring op moeten richten. Daarna is meerdere malen op bestuurlijke niveau overleg geweest over de toekomstvisie van de brede scholen in Leeuwarden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de beleidsnotitie "Hoe breed wordt de Buurtschool in Leeuwarden" 8Uitvoering/planning De beleidsnotitie gaat uit van ambitieuze maar realistische stappen naar de horizon in 2015 wanneer in iedere wijk een brede school is gerealiseerd. In het bij de notitie behorende actieprogramma wordt onderscheid gemaakt in acties op korte, middellange en lange termijn. Per termijn worden telkens drie a vier nieuwe gebieden aangewezen waar brede scholen zullen worden gestart en gerealiseerd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 436