Inhoudsopgave t| 1. Inleiding blz. 3 2. Huidige situatie blz. 4 3. Visie blz. 5 4. Regie blz. 7 5. Financiering blz. 8 6. Actieprogramma blz. 9 7. Samenvatting blz. 9 Bijlagen 1. Verslag van de studie ochtend d.d. 5 oktober 2006 over de toekomst van de buurtschool in Leeuwarden 2. Activiteitenoverzicht buurtschool Vrijheidswijk 2007-2008 3. Voorkeurstoptien kinderen brede scholen in Leeuwarden 4. Actieprogramma brede scholen 2007-2015 I 2 I 1. Inleiding De brede school komt meer en meer in de belangstelling. In het regeerakkoord van het huidige kabinet is het stimuleren van het brede school concept expliciet genoemd. Op lokaal nivo wordt voor steeds meer functies toegang gezocht bij de brede school, bijvoorbeeld taai en leesbevordering, zorg, gezondheid, voor- tussen, en buitenschoolse opvang, naschoolse activiteiten, cultuureducatie. De gemeente Leeuwarden heeft de brede school ontwikkeling vanaf het einde van de jaren 90 gestimuleerd, hier buurtscholen genoemd. In 1999 is gestart met de ontwikkeling van twee buurtscholen namelijk in de Vrijheidswijk en in Heechterp- Schieringen. Beide scholen functioneren op dit moment nog steeds als buurtschool. Zowel in het vorige collegeprogramma (2002-2006) als in het huidige (2006-2010) wordt het belang van het brede schoolconcept benadrukt. Dit is in 2003 uitgewerkt in de beleidsnota "Buurtschool, hoe nu verder?".In de nota is het streven verwoord om uiteindelijk in alle wijken een buurtschool te creëren. Dat zou fase gewijs moeten plaatsvinden. In de jaren daarna is het aantal buurtscholen daadwerkelijk uitgebreid. Het accent lag daarbij vooral in de wijken waarin kinderen minder kansen hebben dan gemiddeld. Op dit moment is het oostelijk deel van Leeuwarden voorzien van een buurtschool dan wel wordt er gewerkt aan de totstandkoming van een dergelijke school. In de Jeugdagenda 2005-2008 wordt het belang van de brede school in het kader van preventief jeugdbeleid aangekaart. Wat huisvesting betreft is in het huidige college programma aangegeven dat elke nieuw te bouwen school volgens het brede school concept gebouwd dient te worden. Een belangrijk deel van het in 2003 geformuleerde beleid is inmiddels verwezenlijkt dan wel in gang gezet. De vraag is nu hoe nu verder?. Daarnaast vragen maatschappelijk vraagstukken over kinderen en jongeren om een oplossing die mogelijk in de brede school gevonden kan worden. Tijd voor herbezinning dus. Centraal in deze notitie staat de vraag: "Hoe breed wordt de buurtschool in Leeuwarden?' Om een antwoord te krijgen op die vraag heeft de gemeente op 5 oktober 2006 een studie ochtend georganiseerd waarbij nagenoeg alle lokaal betrokken partijen aanwezig waren. Het verslag van deze ochtend is als bijlage 1 bij deze notitie gevoegd. De uitkomsten van die ochtend zijn zoveel mogelijk verwerkt in deze notitie. Verder heeft de gemeente de afgelopen maanden overleg gevoerd met de kempartners van opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De notitie is mede gestoeld op de uitkomsten van dat overleg. De term buurtschool leidt vaak tot verwarring. Daarnaast zijn nog andere termen in gebruik zoals brede wijk of brede buurtschool. Alhoewel de relatie met de buurt en wijk hierin goed tot uitdrukking komt sluiten ze niet meer aan op de inmiddels gangbare term brede school. Terwijl hetzelfde wordt bedoeld. Daarom hanteren we in Leeuwarden voortaan de term brede school in plaats van buurtschool of brede wijk of varianten daarop. 3 Brede schoolbeleid buurtscholen studieochtend buurtschool of brede school?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 439