Blad 2 een drastische vereenvoudiging van het aanschrij finstrumentarium; het wegnemen van belemmeringen voor handhaving bij eigendoms ove rdra cht bv. wat te doen als de vorige eigenaar illegaal een uitbouw heeft aangebracht; de toepasselijkheid van de Wet op de economische delicten op overtredingen van de bouwregelgeving. Over het handhavingsbeleid en de rapportageverplichtingen kan het volgende worden opgemerkt. De gemeenten zijn verplicht handhavingsbeleid te formuleren over de manier waarop aanvragen worden getoetst en de wij ze waarop de uitvoering van de vergunningen wordt gecontroleerd. Ook krijgt het College de wettelijke verplichting verantwoording af te leggen aan de Raad over de uitvoering van dat handhavingsbeleid op basis van een vooraf opgesteld handhavingsplanHierbij gaat het niet alleen om de "repressieve handhaving" (opsporen van en optreden tegen het niet-naleven van de bouwregelgeving en daarmee samenhangende regelgeving). De intenties van de gewijzigde wet betreffen ook de informatie en voorlichting, de afhandeling van aanvragen en de controle op de naleving van vergunningen. Deze onderdelen mogen worden bekostigd uit de leges Voor de toetsing van aanvragen en het toezicht op de verleende vergunningen zijn landelijke protocollen ontwikkeld. Uitgaande van het landelijk aanbevolen toetsingsniveau hebben wij becijferd welke aanvullende formatie hiervoor nodig is, zowel voor de vergunningverlening als voor de handhaving. Om de nieuwe taken uit te kunnen voeren is extra formatie nodig, te weten 1,6 fte buitendienstinspecteur en 1 fte binnendienstinspecteur. De hiermee gemoeid gaande kosten van 232.750 kunnen worden gedekt uit de bouwleges, zonder dat tariefsaanpassing nodig is. Toename grote bouwplannen De laatste jaren is sprake van een forse toename van het aantal grote bouwplannen. Om die reden hebt u op 1 oktober j.l. besloten om akkoord te gaan voor de duur van 2 jaar 2 extra buitendienstinspecteurs aan te stellen. Na afloop van deze termijn zal worden bezien of het planaanbod vraagt om een voortzetting van extra tijdelijke capaciteit. Uit verkenningen naar te verwachten bouwplannen in de komende jaren blijkt dat er vooralsnog geen kentering zal komen in deze situatie. Duidelijk is dat er t.a.v. de omvang van het aantal grote bouwplannen sprake is van een trendbreuk. Overigens is het bijzonder lastig om tot een goede prognose van bouwplannen te komen. Er zijn veel factoren die in de loop van de tijd de prognose kunnen beïnvloeden. Blad 3 De gegevens dragen dan ook een globaal karakter, maar zijn wel een indicatie in welke richting het totale bouwvolume in de stad zich op middellange termijn ontwikkelt. Het gevolg van deze ontwikkeling is, dat rekening gehouden moet worden met een situatie waarin op basis van de beschikbare capaciteit prioriteiten moeten worden gesteld t.a.v. het controleniveau. Legesheffing bouwvergunningen Kostentoerekening algemeen In 2 0 02 heeft het toenmalige kabinet zich op het standpunt gesteld dat meer transparantie en uniformiteit in de bouwgerelateerde leges gewenst is. Naar aanleiding daarvan heeft het ministerie van VROM in 2004 een werkgroep ingesteld die onderzoek heeft gedaan naar de tarieven van bouwleges in Nederland. Deze werkgroep bestond uit vertegenwoordigers van VROM, gemeenten en VNG. De werkzaamheden van de werkgroep hebben geresulteerd in het model "Transparantie bouwgerelateerde leges"Doel van dit model is om te komen tot een landelijk eenduidige en transparante systematiek voor het heffen van gemeentelijke leges voor aanvragen in het kader van bouwen en slopen, waardoor de onderlinge vergelijkbaarheid wordt bevorderd. Het is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling om via dit model de tarieven op hetzelfde niveau te krijgen. De verwachting is dat gemeenten de beleidsvrijheid zullen houden om verschillende tarieven te hanteren. De berekeningswij ze van tarieven die de gemeente tot nu toe hanteerde sloot al in grote lijnen aan bij de aanbevelingen van de werkgroep. Voor de tariefberekening van 2008 is dit verder geconcretiseerd. In art. 229b van de gemeentewet is geregeld dat tarieven van leges niet meer dan kostendekkend mogen zijn: de geraamde baten mogen niet uitgaan boven de geraamde lasten. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat de kostendekkendheid betrekking heeft op de ramingen en niet op de werkelijke baten en lasten. Voor de kostentoerekening wordt in onze gemeente gebruik gemaakt van de richtlijnen uit het VNG-boek 'Kostentoerekening en gemeentelijke heffingen'De richtlijnen komen er in het kort op neer dat de directe en indirecte kosten die verband houden met de dienstverlening aan de bouwleges mogen worden toegerekend. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat het rijk gemeenten explicieter gaat voorschrijven op welke wijze zij kosten moeten gaan toerekenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 503