Blad 4
Wijziging kostentoerekening
De richtlijnen zijn aanleiding geweest om de wijze van
kostentoerekening aan bouwvergunningen binnen onze gemeente
opnieuw tegen het licht te houden. Daarbij is gebleken dat
de richtlijnen de ruimte bieden om meer kosten ten laste
van de bouwleges te brengen dan tot nu toe werd gedaan.
Het gaat dan met name om de inzet van de sector ROI
Binnen de huidige begroting worden naast de uren van de
opdrachtverlenende sector Bouwen, Wonen en Milieu ook de
uren van bouwvergunninggerelateerde activiteiten ten laste
van het product Bouwvergunningen gebrachtVoor de sector
ROI geldt dit o.m. voor de uren van het gemeentekadaster
(voorheen Landmeten of Geo-informatie)Ook is deze sector
betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van (grote)
stedelijke bouwprojecten, planologische en
stedenbouwkundige advisering etc.
In de begroting van 2008 is daarom, vooruitlopend op
definitieve besluitvorming, een stelpost van 218.400
opgenomen voor de inzet van de sector ROI. Deze kosten
passen binnen de verwachte legesopbrengsten voor de komende
jaren.
Leges tarieven bouwvergunningen
In bijlage D is een overzicht opgenomen van de nieuwe
tariefvoorstellen voor 2008. Het overzicht laat zien dat er
een tariefsaanpassing wordt voorgesteld voor bouwsommen
vanaf 1.000.000. Voor iedere bouwsomschijf boven dit
bedrag wordt een lager legespercentage gehanteerd. Er is
dan sprake van een zgn. degressief gestaffeld tarief.
Grote bouwplannen zullen daardoor met een gemiddeld lager
legestarief te maken krijgen. Voor grote projecten zorgen
de tariefaanpassingen dus voor een lagere lastendruk, wat
bijdraagt aan een gunstiger vestigingsklimaat in onze
gemeente
Het tarief van de laagste bouwsomklasse tot 12.500 wordt
ongemoeid gelaten. Het huidige tarief bedraagt 1,07% van de
bouwsom (met een minimum van 71,10)Het percentage is
lager dan de percentages die voor de bouwsommen boven
12.500 worden berekend. Dit laagdrempelige tarief wordt
nodig geacht om te voorkomen dat bij kleine
bouwwerkzaamheden, waarvoor wel een bouwvergunning is
vereist, geen bouwaanvraag wordt ingediend. Uit het oogpunt
van handhaving zou dit een ongewenste ontwikkeling zijn.
Ook het tarief voor bouwplannen die vallen in de
bouwsomklasse 12.500 tot 1.000.000 blijft in het
voorstel ongewijzigd. Deze categorie vormt qua totaal
bouwvolume voor de gemeente de basis voor de
legesinkomsten. Een verlaging van het tarief voor deze
categorie leidt tot een onevenredige verlaging van de
legesinkomsten en moet daarom worden ontraden.
Blad 5
Bovendien is het tarief voor deze categorie al meer in
overeenstemming met het kostenniveau per aanvraag dan
ingeval van grote aanvragen, zodat een tariefverlaging in
die categorie meer voor de hand ligt.
Uit onderzoeken van de vereniging Eigen Huis en de
Consumentenbond is gebleken dat Leeuwarden ook nu al met de
légestarieven voor bouwvergunningen landelijk gezien tot de
laagste behoort. Van de 4 0 onderzochte gemeenten, waaronder
ook de grotere gemeenten in Nederland, eindigt Leeuwarden
in de bouwsomcategorieën 10.000, 45.500 en 130.000,
gerekend vanaf de goedkoopste gemeente, respectievelijk als
13, 6 en 5.
Overige ontwikkelingen
Wijziging Wet op de Ruimtelijke Ordening
De wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is
verschoven en nu voorzien per 1-1-2009. Ze wordt hier
genoemd vanwege de mogelijke legesconsequenties. De nu
bestaande vrijstellingmogelijkheden, die het de gemeente
mogelijk maken aan bouwinitiatieven mee te werken die in
strijd zijn met een geldend bestemmingsplan, gaan
verdwijnen. De projectplanprocedure die daarvoor in de
plaats komt is omstreden. De kans bestaat dat er leges
komen te vervallen als de gemeente wil meewerken aan
plannen die in strijd zijn met het bestemmingsplan. Dit is
bedoeld als prikkel om te komen tot actuele
bestemmingsplannen. Tegen de mogelijke neveneffecten van
dit wetsvoorstel hebben veel organisaties geprotesteerd,
waaronder de gemeente Leeuwarden. Voor de nieuwe
projectplanprocedures zal een separaat legesvoorstel worden
ontwikkeld, zodra er meer duidelijkheid is. Mogelijk kan
dit tegelijkertijd met het legesvoorstel voor de
omgevingsvergunning
Omgevingsvergunning
Per 1-1-2009 zal de omgevingsvergunning definitief worden
ingevoerd. De invoering van de nieuwe systematiek zal
gevolgen hebben voor de werkwijze inzake de afhandeling van
de bouwaanvragenOp dit moment is niet aan te geven of de
wijzigingen per saldo zullen leiden tot een andere omvang
van de benodigde capaciteit. In de loop van 2008 zullen wij
u voorstellen voorleggen over de invoering van het nieuwe
vergunningenstelsel. Voor de uitvoering van de
omgevingsvergunning zal een nieuw legesstelsel worden
ontwikkeld en zullen de legesstelsels verdwijnen van de
vergunningen die daarin opgaan zoals: bouwvergunning,
monumentenvergunning, sloopvergunning, aanlegvergunning,
gebruiksvergunning, inritvergunning en kapvergunning
Voorstellen