Blad 4 Wijziging kostentoerekening De richtlijnen zijn aanleiding geweest om de wijze van kostentoerekening aan bouwvergunningen binnen onze gemeente opnieuw tegen het licht te houden. Daarbij is gebleken dat de richtlijnen de ruimte bieden om meer kosten ten laste van de bouwleges te brengen dan tot nu toe werd gedaan. Het gaat dan met name om de inzet van de sector ROI Binnen de huidige begroting worden naast de uren van de opdrachtverlenende sector Bouwen, Wonen en Milieu ook de uren van bouwvergunninggerelateerde activiteiten ten laste van het product Bouwvergunningen gebrachtVoor de sector ROI geldt dit o.m. voor de uren van het gemeentekadaster (voorheen Landmeten of Geo-informatie)Ook is deze sector betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van (grote) stedelijke bouwprojecten, planologische en stedenbouwkundige advisering etc. In de begroting van 2008 is daarom, vooruitlopend op definitieve besluitvorming, een stelpost van 218.400 opgenomen voor de inzet van de sector ROI. Deze kosten passen binnen de verwachte legesopbrengsten voor de komende jaren. Leges tarieven bouwvergunningen In bijlage D is een overzicht opgenomen van de nieuwe tariefvoorstellen voor 2008. Het overzicht laat zien dat er een tariefsaanpassing wordt voorgesteld voor bouwsommen vanaf 1.000.000. Voor iedere bouwsomschijf boven dit bedrag wordt een lager legespercentage gehanteerd. Er is dan sprake van een zgn. degressief gestaffeld tarief. Grote bouwplannen zullen daardoor met een gemiddeld lager legestarief te maken krijgen. Voor grote projecten zorgen de tariefaanpassingen dus voor een lagere lastendruk, wat bijdraagt aan een gunstiger vestigingsklimaat in onze gemeente Het tarief van de laagste bouwsomklasse tot 12.500 wordt ongemoeid gelaten. Het huidige tarief bedraagt 1,07% van de bouwsom (met een minimum van 71,10)Het percentage is lager dan de percentages die voor de bouwsommen boven 12.500 worden berekend. Dit laagdrempelige tarief wordt nodig geacht om te voorkomen dat bij kleine bouwwerkzaamheden, waarvoor wel een bouwvergunning is vereist, geen bouwaanvraag wordt ingediend. Uit het oogpunt van handhaving zou dit een ongewenste ontwikkeling zijn. Ook het tarief voor bouwplannen die vallen in de bouwsomklasse 12.500 tot 1.000.000 blijft in het voorstel ongewijzigd. Deze categorie vormt qua totaal bouwvolume voor de gemeente de basis voor de legesinkomsten. Een verlaging van het tarief voor deze categorie leidt tot een onevenredige verlaging van de legesinkomsten en moet daarom worden ontraden. Blad 5 Bovendien is het tarief voor deze categorie al meer in overeenstemming met het kostenniveau per aanvraag dan ingeval van grote aanvragen, zodat een tariefverlaging in die categorie meer voor de hand ligt. Uit onderzoeken van de vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond is gebleken dat Leeuwarden ook nu al met de légestarieven voor bouwvergunningen landelijk gezien tot de laagste behoort. Van de 4 0 onderzochte gemeenten, waaronder ook de grotere gemeenten in Nederland, eindigt Leeuwarden in de bouwsomcategorieën 10.000, 45.500 en 130.000, gerekend vanaf de goedkoopste gemeente, respectievelijk als 13, 6 en 5. Overige ontwikkelingen Wijziging Wet op de Ruimtelijke Ordening De wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is verschoven en nu voorzien per 1-1-2009. Ze wordt hier genoemd vanwege de mogelijke legesconsequenties. De nu bestaande vrijstellingmogelijkheden, die het de gemeente mogelijk maken aan bouwinitiatieven mee te werken die in strijd zijn met een geldend bestemmingsplan, gaan verdwijnen. De projectplanprocedure die daarvoor in de plaats komt is omstreden. De kans bestaat dat er leges komen te vervallen als de gemeente wil meewerken aan plannen die in strijd zijn met het bestemmingsplan. Dit is bedoeld als prikkel om te komen tot actuele bestemmingsplannen. Tegen de mogelijke neveneffecten van dit wetsvoorstel hebben veel organisaties geprotesteerd, waaronder de gemeente Leeuwarden. Voor de nieuwe projectplanprocedures zal een separaat legesvoorstel worden ontwikkeld, zodra er meer duidelijkheid is. Mogelijk kan dit tegelijkertijd met het legesvoorstel voor de omgevingsvergunning Omgevingsvergunning Per 1-1-2009 zal de omgevingsvergunning definitief worden ingevoerd. De invoering van de nieuwe systematiek zal gevolgen hebben voor de werkwijze inzake de afhandeling van de bouwaanvragenOp dit moment is niet aan te geven of de wijzigingen per saldo zullen leiden tot een andere omvang van de benodigde capaciteit. In de loop van 2008 zullen wij u voorstellen voorleggen over de invoering van het nieuwe vergunningenstelsel. Voor de uitvoering van de omgevingsvergunning zal een nieuw legesstelsel worden ontwikkeld en zullen de legesstelsels verdwijnen van de vergunningen die daarin opgaan zoals: bouwvergunning, monumentenvergunning, sloopvergunning, aanlegvergunning, gebruiksvergunning, inritvergunning en kapvergunning Voorstellen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 504