Blad 2
Het door het OWF uitgevoerde onderzoek naar Stedelijke
Distributie sluit goed aan op de aanbevelingen uit het
rapport Lemstra. De minister van Verkeer Waterstaat heeft
begin 2004, mede op verzoek van het Nationaal
Mobiliteitsberaad en de betrokken brancheorganisatie, de
heer prof. dr. H. Lemstra verzocht te inventariseren welke
problemen betrokken partijen tegenkomen bij de stedelijke
distributie van goederen en hoe deze problemen aangepakt
kunnen worden. De twee hoofdconclusies uit dit onderzoek
zijn: - op regionaal niveau moet meer worden samengewerkt;
- er moet een eind komen aan de vrijblijvenheid.
3.Argumenten
In het door het Overlegplatform Verkeer Vervoer Fryslan
(OWF) geïnitieerde onderzoek naar de Stedelijke
Distributie zijn de volgende onderwerpen onderscheiden.
Venstertij den:
Eenduidigheid in venstertijden draagt bij aan
flexibele routeschema's waardoor de druk op de
regionale en lokale infrastructuur wordt gespreid.
Door het OWF is ingestemd met de volgende minimale
venstertijden in Fryslan:
o maandag: 8.00 uur - 21.00 uur (met uitzondering
van Sneek ivm toerisme)
o dinsdag tot en met vrijdag: 8.00 uur - 12.0 0
uur en 18.00 uur - 21.00 uur met uitzondering
van de koopavond
o zaterdag: 8.00 uur - 10.00 uur.
In de overige uren is strikte handhaving of een
fysieke afsluiting noodzakelijk. De venstertijden die
voor de binnenstad van Leeuwarden gelden zijn op dit
moment ruimer dan hierboven genoemd.
Voertuigmaatrecrelen
Lengtebeperking van 10 meter is de meest voorkomende
voertuigmaatregel in Fryslan en is in de meeste
plaatsen gekoppeld aan de fysieke beperkingen van de
historische binnenstad. De lengtebeperking die in
Leeuwarden is ingesteld (10 meter door fysiek
beperkingen) is acceptabel en levert geen problemen
opDe transporten beschadigen de binnenstad niet
Door de restauratie van de verschillende pijpen, is
het wegdek in de binnenstad ook geschikt voor
zwaar(der) verkeer.
Stimuleren achterdeurbevoorrading en doorstroming:
Om winkelend publiek en bevoorradend verkeer te
scheiden is bevoorrading via de achterzijde van het
winkelgebied het hoogst haalbare. Gemeenten zullen
bij herinrichtingsplannen rekening houden met de
mogelijkheden van achterdeurbevoorrading.
Blad 3
In historische binnensteden is dit meestal geen
haalbare optie. Zo ook in Leeuwarden zijn er geen tot
weinig panden die ook aan de achterkant bevoorraad
kunnen worden. De doorstroming naar en in het
winkelgebied zelf is in verschillende gemeenten een
probleem. Leeuwarden wordt hierin echter positief
beoordeeld door de bevoorradersDaarnaast dienen de
aanrijdroutes file vrij te zijn. Dit laatste wordt
als negatief voor Leeuwarden aangehaald. Om de
bereikbaarheid van Leeuwarden te verbeteren is het
GWP vastgesteld en worden er diverse infrastruc
turele maatregelen voorbereid en uitgevoerd in de
komende j aren
Stadsdistributiecentra en stadsbox:
In de inventarisatie onder het bedrijfsleven is
gevraagd naar oplossingsrichtingen voor stadsdistri
butie. Voorbeelden als stadsdistributiecentrum en
stadsbox zijn hierbij aan de orde gesteld.
Een stadsdistributiecentrum is een overslagplaats aan
de rand van een binnenstad, waar goederen met de
bestemming binnenstad worden verzameld en
overgeslagen in vaak kleinere en milieuvriendelijker
vracht- of bestelauto's. Dit concept biedt de
mogelijkheid om overlast te voorkomen van grote
vrachtwagens die in de binnenstad komen laden en
lossen. Het is bovendien een manier om de
goederenstroom naar de binnenstad te bundelen, en zo
het aantal vrachtwagens in de binnenstad te
verminderen
Een stadsbox is een multifunctionele ladingdrager,
die zowel past bij het vervoer in stedelijk gebied
als bij langeafstand vervoer. Door de flexibele
inrichtingsmogelijkheden is de stadsbox geschikt voor
praktisch alle soorten ladingen, waaronder
rolcontainers, pallets, kledingrekken en pakketten.
Het bedrijfsleven geeft aan dat dergelijke
maatregelen tot extra handelingen leiden en daardoor
extra kosten bewerkstelligen. Bovendien zijn
veiligheid (diefstal)verzekering en
aansprakelijkheid als belemmering aangedragen, die
niet in verhouding staan tot de beperkt ondervonden
problemen in de huidige bevoorrading. De stadsbox is
nog in ontwikkeling. Door het OWF is besloten om
voorlopig niet in te zetten op stadsdistributiecentra
en af te wachten wat de stadsbox oplevert
De onderwerpen en voorstellen van het in regionaal verband
opgestelde rapport 'Verkenning Stedelijke Distributie
Fryslan' zijn besproken met marktpartijen (5 transport
bedrijven en de belangenorganisaties Koninklijk Nederlands
Vervoer, Transport en Logistiek Nederland en de
Verladersorganisatie EVO) en in het OWF.