Blad 2 Het door het OWF uitgevoerde onderzoek naar Stedelijke Distributie sluit goed aan op de aanbevelingen uit het rapport Lemstra. De minister van Verkeer Waterstaat heeft begin 2004, mede op verzoek van het Nationaal Mobiliteitsberaad en de betrokken brancheorganisatie, de heer prof. dr. H. Lemstra verzocht te inventariseren welke problemen betrokken partijen tegenkomen bij de stedelijke distributie van goederen en hoe deze problemen aangepakt kunnen worden. De twee hoofdconclusies uit dit onderzoek zijn: - op regionaal niveau moet meer worden samengewerkt; - er moet een eind komen aan de vrijblijvenheid. 3.Argumenten In het door het Overlegplatform Verkeer Vervoer Fryslan (OWF) geïnitieerde onderzoek naar de Stedelijke Distributie zijn de volgende onderwerpen onderscheiden. Venstertij den: Eenduidigheid in venstertijden draagt bij aan flexibele routeschema's waardoor de druk op de regionale en lokale infrastructuur wordt gespreid. Door het OWF is ingestemd met de volgende minimale venstertijden in Fryslan: o maandag: 8.00 uur - 21.00 uur (met uitzondering van Sneek ivm toerisme) o dinsdag tot en met vrijdag: 8.00 uur - 12.0 0 uur en 18.00 uur - 21.00 uur met uitzondering van de koopavond o zaterdag: 8.00 uur - 10.00 uur. In de overige uren is strikte handhaving of een fysieke afsluiting noodzakelijk. De venstertijden die voor de binnenstad van Leeuwarden gelden zijn op dit moment ruimer dan hierboven genoemd. Voertuigmaatrecrelen Lengtebeperking van 10 meter is de meest voorkomende voertuigmaatregel in Fryslan en is in de meeste plaatsen gekoppeld aan de fysieke beperkingen van de historische binnenstad. De lengtebeperking die in Leeuwarden is ingesteld (10 meter door fysiek beperkingen) is acceptabel en levert geen problemen opDe transporten beschadigen de binnenstad niet Door de restauratie van de verschillende pijpen, is het wegdek in de binnenstad ook geschikt voor zwaar(der) verkeer. Stimuleren achterdeurbevoorrading en doorstroming: Om winkelend publiek en bevoorradend verkeer te scheiden is bevoorrading via de achterzijde van het winkelgebied het hoogst haalbare. Gemeenten zullen bij herinrichtingsplannen rekening houden met de mogelijkheden van achterdeurbevoorrading. Blad 3 In historische binnensteden is dit meestal geen haalbare optie. Zo ook in Leeuwarden zijn er geen tot weinig panden die ook aan de achterkant bevoorraad kunnen worden. De doorstroming naar en in het winkelgebied zelf is in verschillende gemeenten een probleem. Leeuwarden wordt hierin echter positief beoordeeld door de bevoorradersDaarnaast dienen de aanrijdroutes file vrij te zijn. Dit laatste wordt als negatief voor Leeuwarden aangehaald. Om de bereikbaarheid van Leeuwarden te verbeteren is het GWP vastgesteld en worden er diverse infrastruc turele maatregelen voorbereid en uitgevoerd in de komende j aren Stadsdistributiecentra en stadsbox: In de inventarisatie onder het bedrijfsleven is gevraagd naar oplossingsrichtingen voor stadsdistri butie. Voorbeelden als stadsdistributiecentrum en stadsbox zijn hierbij aan de orde gesteld. Een stadsdistributiecentrum is een overslagplaats aan de rand van een binnenstad, waar goederen met de bestemming binnenstad worden verzameld en overgeslagen in vaak kleinere en milieuvriendelijker vracht- of bestelauto's. Dit concept biedt de mogelijkheid om overlast te voorkomen van grote vrachtwagens die in de binnenstad komen laden en lossen. Het is bovendien een manier om de goederenstroom naar de binnenstad te bundelen, en zo het aantal vrachtwagens in de binnenstad te verminderen Een stadsbox is een multifunctionele ladingdrager, die zowel past bij het vervoer in stedelijk gebied als bij langeafstand vervoer. Door de flexibele inrichtingsmogelijkheden is de stadsbox geschikt voor praktisch alle soorten ladingen, waaronder rolcontainers, pallets, kledingrekken en pakketten. Het bedrijfsleven geeft aan dat dergelijke maatregelen tot extra handelingen leiden en daardoor extra kosten bewerkstelligen. Bovendien zijn veiligheid (diefstal)verzekering en aansprakelijkheid als belemmering aangedragen, die niet in verhouding staan tot de beperkt ondervonden problemen in de huidige bevoorrading. De stadsbox is nog in ontwikkeling. Door het OWF is besloten om voorlopig niet in te zetten op stadsdistributiecentra en af te wachten wat de stadsbox oplevert De onderwerpen en voorstellen van het in regionaal verband opgestelde rapport 'Verkenning Stedelijke Distributie Fryslan' zijn besproken met marktpartijen (5 transport bedrijven en de belangenorganisaties Koninklijk Nederlands Vervoer, Transport en Logistiek Nederland en de Verladersorganisatie EVO) en in het OWF.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 509