Blad 2 De WCPV onderscheidt drie deelterreinen: collectieve preventie (waaronder o.a. beleidsadvisering en gezondheidsbevordering vallen), infectieziektebestrijding en jeugdgezondheidszorg (JGZ) Naast de directe verantwoordelijkheid voor uitvoerende taken op het terrein van gezondheid zijn er verantwoordelijkheden die een gemeente in samenwerking met andere partijen op zich neemt, zoals bijvoorbeeld de maatschappelijke opvang en de ambulancezorg. Maar ook samenwerking met andere partijen in het gezondheidsbeleid voor het bevorderen van toegankelijkheid en samenhang in de zorg. Anders gezegd, samen met anderen invulling geven aan een goed functionerende zorgketen, van preventieve tot en met curatieve zorg. In deze samenwerkingsrelaties heeft de gemeente meestal een signalerende of faciliterende rol en in toenemende mate een regierol. 4. Toelichting: tweede nota gezondheidsbeleid Op grond van de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid is de gemeente Leeuwarden verplicht de tweede nota gemeentelijk gezondheidsbeleid 2008 - 2011 vast te stellen. Op grond van de ervaringen van de voorgaande beleidperiode, landelijk beleid en de gezondheidsituatie van de bevolking stelt het college voor om het huidige beleid te continueren. Wel zijn de beleidsvoornemens concreter en actueler gemaakt in de vorm van de beleidsspeerpunten Het college stelt de raad deze speerpunten voor ter vaststelling van het beleid. De eerste vijf speerpunten zijn overgenomen uit het Masterplan Gezond Leven die door de gemeenten zijn vastgesteld in het bestuur van de Hulpverleningsdienst Fryslan. Extra aandacht, net als in de eerste nota gezondheidsbeleid, zal de komende jaren gaan naar het bevorderen van gezond leefgedrag bij de bevolking en met nadruk op de jeugd en de sociaal-economische gezondheidsverschillen. 5Aanscherpingen van het beleid De voorgestelde zeven beleidspeerpunten die het College voorstelt om het accent op te leggen zijn: 1. Verminderen alcoholgebruik jongeren 2Verminderen overgewicht 3Verminderen roken 4Bevorderen seksuele gezondheid 5. Opvoeding en vergroten weerbaarheid jeugdigen 6. Bevorderen relatie met de eerstelijnszorg 7Verbeteren integraal beleid door gezondheidseffectrapportage Blad 3 5.1.1. Verminderen alcoholgebruik jongeren Motivering: Chronisch alcoholmisbruik leidt o.a. tot beschadiging van de organen waaronder het zenuwstelsel. 70% van het uitgaansgeweld en 25% van de verkeersongevallen gebeuren onder invloed van alcohol. De trend van alcoholgebruik bij jongeren is zeer ongunstig. Nederlandse j ongeren behoren tot de stevigste drinkers van EuropaOok in Friesland neemt het aantal jonge drinkers toe. In navolging van het Masterplan Gezond Leven worden de preventieactiviteiten voortgezet als publiekscampagnes (agendasetting) en structurele aandacht op scholen. Anderzijds wordt op het gemeentelijke en bovenlokale niveau integraal beleid voorbereid. Signalering, regelgeving en handhaving zijn daarbij essentieel. 5.1.2. Verminderen overgewicht Motivering: In Nederland (en Friesland) is het aantal mensen met overgewicht de afgelopen jaren flink gestegen. Mensen met overgewicht hebben veel kans op ernstige gezondheidsproblemen als diabetes, hart- en vaatziekten en klachten aan het bewegingsapparaat In navolging van het Masterplan Gezond Leven zal bij de aanpak gestuurd worden op voorlichting door de geëigende preventieorganisaties (in dit geval met name Jeugdgezondheidszorg, GGD en BV SPORT)Tevens zal het project "Actie Leeuw" nog twee jaar intensief worden uitgevoerd (GSB-budget: Gezond en wel in de stad) Daarnaast zal de gemeente ook zelf het voorbeeld zijn van een vitale organisatie die staat voor het stimuleren van lichaamsbeweging en het bevorderen van een gezond voedingspatroon 5.1.3. Verminderen roken Motivering: Roken is nog steeds de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak in Nederland. Hoewel het nationale rookbeleid in Nederland zeker zijn vruchten afwerpt, zijn er nog groepen die nauwelijks worden bereikt. Rookpreventie vraagt niet om een zware gemeentelijke regie of convenant, maar om voortzetting van de huidige aanpak met daarbij meer bemoeienis van de gemeente via periodiek contact met het Platform Rookpreventie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 510