Blad 4 5.1.4. Bevorderen seksuele gezondheid Motivering: Veilig vrijen/seksuele gezondheid is gekozen als speerpunt omdat jongeren nog steeds onveilig vrijen, veel jongeren ervaring hebben met ongewenste seksuele ervaringen en het aantal geslachtsziekten in Friesland toeneemt. Verder is een overweging dat jongeren steeds op jongeren leeftijd seksueel actief zijn er een groeiende problematiek is rond groepsverkrachtingen, cyberseks, betaalde seks en loverboys. In de uitwerking zijn veel raakvlakken met de speerpunten alcoholgebruik en weerbaarheid In het kader van het Masterplan Gezond leven is het actieplan van het Platform Jongeren en Seksualiteit Friesland reeds door Leeuwarden ondertekend. Belangrijkste uitvoerders zijn GGD Fryslan en MEE Friesland. 5.1.5. Opvoeding en vergroten weerbaarheid jeugdigen Motivering: Opvoedingsondersteuning en vergroting van de weerbaarheid zijn de belangrijkste centrale thema's van het Masterplan Gezond Leven. Weerbaarheid heeft o.a. te maken met zelfvertrouwen, zelfbeheersing en weerstand bieden aan groepsdruk Een samenhangende aanpak van opvoedingsmethode is de methodiek 'Triple P'De gemeente Leeuwarden wil een start maken met deze methodiek in de op te zetten centra voor Jeugd en Gezin Een effectieve methode voor de weerbaarheid van de jeugd is de lesmethode 'Leefstijl'. 5.1.6. Bevorderen relatie met de eerste lijn Motivering: De relaties met de individuele beroepsbeoefenaren in de eerste lijn gezondheidszorg zijn zeer sporadisch en incidenteel. Verkenning over en weer is nodig om te zien in hoeverre de gemeente kan bijdragen aan het faciliteren van de eerste lijn. Te denken valt aan onderwerpen als het vestigingsbeleid en de wensen van de gemeente rond de woonservicezones Voorts zal inhoudelijk worden onderzocht in hoeverre de curatie in de eerste lijn kan participeren in samenhangende programma's rond preventie, bijvoorbeeld wijkgerichte gezondheidsproj ecten 5.1.7. Verbeteren integraal beleid door gezondheidseffectrapportage Motivering: Integraal beleid voeren is de wens maar ook de opdracht voor alle beleidsectoren. In de praktijk is dat niet altijd eenvoudig. Voor de gezondheidszorg is het middel van de gezondheidseffectschatting (GES) ontwikkeld. Blad 5 De komende jaren zal ambtelijk worden geoefend met dit middel om in kaart te brengen welke gezondheidseffecten zijn in te schatten over het overheidshandelen, bijvoorbeeld in de ruimtelijke ordening. 6Financiën De basistaken voor de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid worden verricht door de GGD; de Thuiszorg heeft ook een taak op het gebied van de jeugdgezondheidszorg (0-4 jaar) Voor de speerpunten vraagt het college in deze nota geen extra middelen. De huidige budgetten volstaan voor 2008. 7.Uitvoering/planning Het beleidsplan is het beleid op hoofdlijnen. Bij de uitvoering zijn een groot aantal instellingen en organisaties betrokken. Op grond van uitwerkingsplannen onder regie van de gemeente worden de speerpunten geoperationaliseerd. De speerpunten SMART geformuleerd als uitvoeringsprogramma zijn ter kennisgeving in de nota opgenomen 8Vragen Het College verzoekt u zich uit te spreken over de genoemde zeven speerpunten en het gelegde accent op de jeugd en de risicogroepen met name met een lage sociaaleconomische status Leeuwarden, 2 0 november 2 0 07 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsF.J.M. Crone, burgemeester, drs. C.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 511