2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Jeugd en Onderwijs (2)
nulme
Subdoelstellingen ting 2008 2009 2010 2011
Jongeren die niet op school zitten of werk hebben volgen
een specifiek traject
Indicatoren:
Aantal jongeren dat instroomt in RIB-trajecten 100 80 70
(Fourstar)(RIB=Re-integratiebedrijf)
Aantal jongeren dat terug gaat naar school 60 80 90
Aantal jongeren dat instroomt in een activerings- of 50 60 65
zorgtraject
E Vergroten van het aantal voortijdige schoolverlaters (VSV)
dat herplaatst wordt
Indicatoren:
Regionaal aantal (ten opzichte van de doelgroep
voortijdige schoolverlaters) allochtone en autochtone
scholieren dat herplaatst is (nulmeting 2004) (MOP)
Percentage jaarlijks ingestroomde cursisten VAVO-
jongeren dat het beoogde diploma behaalt
Percentage jaarlijks ingestroomde cursisten VAVO-
jongeren dat het traject niet afrondt en doorstroomt
naar een opleiding op startkwalificatieniveau
177 230 245
Nulme
ting in
2007
Nulme
ting in
2007
Het door preventieve maatregelen verminderen van het
aantal VSV-ers
Indicator:
Aantal VSV-ers in RMC regio Friesland Noord dat 700 567 510 459
instroomt (RMC=Regionaal Meld- en Coördinatiepunt
Jongeren)
Kennisstad
F Een sterk MBO en HBO (en WO)
Indicator:
Gerealiseerde Kenniscampus HBO naast de bestaande X
campussen van MBO (Friesland College en Friese
Poort)
Afgestemd evenwicht tussen de vraag naar specifieke
kennis en te starten nieuwe opleidingen
Indicator:
Aantal gezamenlijke kenniscirculatie/-uitwisselings- 0 pm pm pm pm
trajecten van gemeente Leeuwarden met MBO en HBO
54
2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Jeugd en Onderwijs (2)
Toelichting op speerpunten voor 2008
Onderwijs
voorzieningen
Brede scholen Op basis van het Beleidskader Brede Scholen 2008-2015 worden er, in
overleg met de schoolbesturen, nieuwe brede scholen in Oud-Oost en
Camminghaburen gerealiseerd.
Jeugd algemeen
Jeugdagenda De integrale Jeugdagenda 2008-2011 wordt opgesteld (voortbordurend op
de Jeugdagenda 2005-2008) inclusief de Leeuwarder Educatieve Agenda.
Deze educatieve agenda, met de speerpunten voor het onderwijsbeleid,
komt tot stand in overleg met schoolbesturen, welzijns- en
jeugdinstellingen. De gemeente is daarin partij naast genoemde
instellingen.
In 2008 gaat in ieder geval één Centrum voor Jeugd en Gezin fysiek van
start. Dit Centrum moet gemeentelijke taken op het terrein van preventief
jeugdbeleid bundelen en meer samenhang brengen tussen jeugdbeleid,
jeugdgezondheidszorg en jeugdzorg. Het is een voorziening waar gezinnen
gemakkelijk allerlei vormen van informatie, advies en opvoed- en
opgroeihulp kunnen krijgen.
De werkwijze uit het voormalige Project Communities that Care wordt
opgenomen in de aanpak Gezond en Veilig Opgroeien en wordt gekoppeld
aan de thema's gezondheid en leefstijl van kinderen en jongeren. Zo
worden ook de preventieactiviteiten rondom jeugd en alcohol hierin
meegenomen, net zo als de maatregelen uit het Project Actie Leeuw
(voorkomen van overgewicht bij jongeren) en de Gezonde Start.
In de Sluitende Aanpak Leeuwarden wordt verder uitgewerkt hoe de
verbindingen kunnen en moeten worden versterkt met andere interne en
externe partners en beleidsterreinen zoals zorg, justitie, werk en
onderwijs. Ook wordt er aandacht besteed aan de gemeentelijke regierol
op bestuurlijk, beleids- en uitvoeringsniveau (ketenregie en
zorgcoördinatie). Intensieve samenwerking tussen het CWI, RMC en
Sociale Zaken in de vorm van een Jongerenloket is daar een voorbeeld
van.
Kennisstad De maatregelen uit het Beleidskader Beroepskolom worden uitgevoerd,
waarbij het primaat voor de uitvoering bij de scholen ligt.
Centra voor Jeugd en
Gezin
Gezond en Veilig
Opgroeien
Jeugd Specifiek
Sluitende Aanpak
Leeuwarden
Overige toelichting op de subdoelstellingen
Onderwijs- In het kader van het Grote Stedenbeleid zijn nieuwe afspraken met het
voorzieningen rijk gemaakt over de ambities tot en met 2009 voor de
volwasseneneducatie (2e kansonderwijs). Het subdoel, met bijbehorende
indicatoren, is aangepast.
55