•Ml 4
ll <4
M
Gemeentelijk Gezondheidsbeleid 2008-2011
Speerpunt: Opvoeding en Vergroten weerbaarheid jeugdigen in ontwikkeling)
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Ouders zijn
competenter in het
opvoeden
Nog geen cijfers te
geven.
Zie verder bij speerpunt
overgewicht gezien de
relatie met opvoeden
Alleen als provinciale
aanpak voor
effectieve interventies
ingevoerd wordt, te
starten met Triple P.
Verdere inzet nodig
van JGZ, centra voor
Jeugd en Gezin, JIF
Afspraken gemeenten,
JGZ en de provincie
zijn nodig voor
verantwoordelijkheden,
financiering en
planning.
Over 4 jaar
Jongeren en
volwassenen zijn
weerbaarder
Nog geen cijfers te
geven.
Zie verder bij
speerpunten
overgewicht, alcohol en
roken gezien de relatie
met weerbaarheid
Alleen als Leefstijl
structureel wordt
ingevoerd.
Aandacht voor
weerbaarheid bij
volwassenen nodig in
wijk- en dorpaanpak
gericht op verkleinen
sociaal-economische
verschillen
- Afspraken gemeenten
en scholen nodig over
financiering Leefstijl.
- Vraagt extra inzet
professionals,
vrijwilligers en
financiën.
Over 4 jaar
Beleidsformulering: uit Friese registraties van de jeugdgezondheidszorg blijkt dat kinderen van ouders die problemen
ervaren met de opvoeding: vaker niet ontbijten;minder vaak fruit eten; meer overgewicht hebben; meer tv kijken.
Deze ongunstige leefstijlpatronen komen relatief meer voor bij kinderen die door de JGZ-functionaris als
'onvoldoende weerbaar' worden getypeerd.
Daarnaast is er een verband met sociaal-economische positie. Jongeren en volwassenen met een lagere
sociaaleconomische positie scoren op praktisch alle leefstijlitems ongunstiger.
Opvoeding en weerbaarheid hebben dus een duidelijke relatie met alle aspecten van leefstijl en sociaaleconomische
positie. Dus inzetten op deze aspecten is sowieso gunstig voor opvoeding en weerbaarheid.
Na te streven effecten voor gemeenten zijn lastig aan te geven gezien de breedte van deze aspecten en de vele zaken
die van invloed zijn op opvoeding en weerbaarheid. Daarnaast vraagt het verbeteren van de sociaaleconomische
positie een specifieke invalshoek.
Speerpunt: Bevorderen relatie met de eerstelijnsgezondheidszorg
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Flet hebben van een
strategische analyse
van de eerstelijns
gezondheidszorg met
als doel de relatie
tussen preventie en
curatie te versterken.
Het weet hebben van
de lokale intenties van
alle beroepsgroepen in
de eerste lijn
gezondheidszorg,
(omvang,
gebiedsgerichtheid,
inhoudelijke oriëntatie,
e.d.)
Met de steun van de
individuele
beroepsbeoefenaren
gezondheid in de eerste
lijn. Gezamenlijke
visieontwikkeling over
bijdrage van de eerste
lijn aan de leefstijlen
ROS-Friesland
(Regionale
Ondersteunings-
Stmctuur eerste lijn) is
bereid ondersteuning
te bieden om de relatie
van de gemeente met
de eerste lijn te leggen
Binnen vier
jaar
Beleidsformulering: Een bescheiden ambtelijke inzet is vereist om de bereidheid te verkennen bij de eerste lijn
gezondheidszorg om te komen tot samenwerking, afstemming en mogelijk visievorming op het gebied van de rol van
de curatieve gezondheidszorg bij de leefstijlen (preventief).
4
10
Gemeentelijk Gezondheidsbeleid 2008-2011
Speerpunt: Inschatting gezondheidseffecten
(beleidspilot)
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Bij elk gemeentelijk
beleid dat een
relatie heeft met de
bevolking zal
gecheckt moeten
worden of er sprake
is van
gezondheidseffecten.
Bij het aanvinken in een
B&W kan
eenvoudigweg worden
vastgesteld of de
gezondheidseffecten-
check heeft plaats
gehad.
Er is ambtelijk een
draagvlak om
gezondheidseffecten
te benoemen.
De praktijk is dat de
GGD op verzoek
adviezen verstrekt aan
verschillende
sectoren.
In de B&W nota
expliciet opnemen of
het voorgenomen
beleid
gezondheideffecten
sorteert. Bijvoorbeeld
onder kopje risico's
Vanaf 2008
Beleidsformulering: Om een betere beoordeling te kunnen geven dient in de gemeentelijke beleidsvoorbereiding de
beslisboom te worden gehanteerd of beleid al dan niet gericht is op gezondheidsbevordering of effecten heeft voor de
volksgezondheid. In beide gevallen kan interactief met de burgers en organisaties een GES
(gezondheidseffectschatting) geïndiceerd zijn.. Dit dient niet alleen plaats te vinden voor sectoraal beleid maar ook
voor onderdelen van beleid die integraal zijn bedoeld zoals het wijkgericht werken. Hierbij valt te denken aan het
actieplan Heechterp/Schieringen die ook expliciet op gezondheidsbevordering gericht moet zijn.
11