•Ml 4 ll <4 M Gemeentelijk Gezondheidsbeleid 2008-2011 Speerpunt: Opvoeding en Vergroten weerbaarheid jeugdigen in ontwikkeling) Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden Ouders zijn competenter in het opvoeden Nog geen cijfers te geven. Zie verder bij speerpunt overgewicht gezien de relatie met opvoeden Alleen als provinciale aanpak voor effectieve interventies ingevoerd wordt, te starten met Triple P. Verdere inzet nodig van JGZ, centra voor Jeugd en Gezin, JIF Afspraken gemeenten, JGZ en de provincie zijn nodig voor verantwoordelijkheden, financiering en planning. Over 4 jaar Jongeren en volwassenen zijn weerbaarder Nog geen cijfers te geven. Zie verder bij speerpunten overgewicht, alcohol en roken gezien de relatie met weerbaarheid Alleen als Leefstijl structureel wordt ingevoerd. Aandacht voor weerbaarheid bij volwassenen nodig in wijk- en dorpaanpak gericht op verkleinen sociaal-economische verschillen - Afspraken gemeenten en scholen nodig over financiering Leefstijl. - Vraagt extra inzet professionals, vrijwilligers en financiën. Over 4 jaar Beleidsformulering: uit Friese registraties van de jeugdgezondheidszorg blijkt dat kinderen van ouders die problemen ervaren met de opvoeding: vaker niet ontbijten;minder vaak fruit eten; meer overgewicht hebben; meer tv kijken. Deze ongunstige leefstijlpatronen komen relatief meer voor bij kinderen die door de JGZ-functionaris als 'onvoldoende weerbaar' worden getypeerd. Daarnaast is er een verband met sociaal-economische positie. Jongeren en volwassenen met een lagere sociaaleconomische positie scoren op praktisch alle leefstijlitems ongunstiger. Opvoeding en weerbaarheid hebben dus een duidelijke relatie met alle aspecten van leefstijl en sociaaleconomische positie. Dus inzetten op deze aspecten is sowieso gunstig voor opvoeding en weerbaarheid. Na te streven effecten voor gemeenten zijn lastig aan te geven gezien de breedte van deze aspecten en de vele zaken die van invloed zijn op opvoeding en weerbaarheid. Daarnaast vraagt het verbeteren van de sociaaleconomische positie een specifieke invalshoek. Speerpunt: Bevorderen relatie met de eerstelijnsgezondheidszorg Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden Flet hebben van een strategische analyse van de eerstelijns gezondheidszorg met als doel de relatie tussen preventie en curatie te versterken. Het weet hebben van de lokale intenties van alle beroepsgroepen in de eerste lijn gezondheidszorg, (omvang, gebiedsgerichtheid, inhoudelijke oriëntatie, e.d.) Met de steun van de individuele beroepsbeoefenaren gezondheid in de eerste lijn. Gezamenlijke visieontwikkeling over bijdrage van de eerste lijn aan de leefstijlen ROS-Friesland (Regionale Ondersteunings- Stmctuur eerste lijn) is bereid ondersteuning te bieden om de relatie van de gemeente met de eerste lijn te leggen Binnen vier jaar Beleidsformulering: Een bescheiden ambtelijke inzet is vereist om de bereidheid te verkennen bij de eerste lijn gezondheidszorg om te komen tot samenwerking, afstemming en mogelijk visievorming op het gebied van de rol van de curatieve gezondheidszorg bij de leefstijlen (preventief). 4 10 Gemeentelijk Gezondheidsbeleid 2008-2011 Speerpunt: Inschatting gezondheidseffecten (beleidspilot) Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden Bij elk gemeentelijk beleid dat een relatie heeft met de bevolking zal gecheckt moeten worden of er sprake is van gezondheidseffecten. Bij het aanvinken in een B&W kan eenvoudigweg worden vastgesteld of de gezondheidseffecten- check heeft plaats gehad. Er is ambtelijk een draagvlak om gezondheidseffecten te benoemen. De praktijk is dat de GGD op verzoek adviezen verstrekt aan verschillende sectoren. In de B&W nota expliciet opnemen of het voorgenomen beleid gezondheideffecten sorteert. Bijvoorbeeld onder kopje risico's Vanaf 2008 Beleidsformulering: Om een betere beoordeling te kunnen geven dient in de gemeentelijke beleidsvoorbereiding de beslisboom te worden gehanteerd of beleid al dan niet gericht is op gezondheidsbevordering of effecten heeft voor de volksgezondheid. In beide gevallen kan interactief met de burgers en organisaties een GES (gezondheidseffectschatting) geïndiceerd zijn.. Dit dient niet alleen plaats te vinden voor sectoraal beleid maar ook voor onderdelen van beleid die integraal zijn bedoeld zoals het wijkgericht werken. Hierbij valt te denken aan het actieplan Heechterp/Schieringen die ook expliciet op gezondheidsbevordering gericht moet zijn. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 520