Modemiseringsvoorstel GR SW Fry si an De beweging van binnen naar buiten, van beschut naar regulier "onbeschut" werk, wordt door de GR vanuit sociaal oogpunt als een goede richting onderschreven. Het draagt bij aan positie verbetering voor mensen met een SW indicatie. Voor de komende jaren moet binnen het sociale beleid "de burger centraal" komen te staan en binnen de Sociale Werkvoorziening "de ontwikkeling van de SW medewerker". Het gaat om de omslag binnen de sociale werkvoorziening van een intern gericht productiebedrijf naar een extern gericht mens ontwikkel bedrijf: van binnen naar buiten. De GR streeft ernaar om voor 2012 een derde van de WSW medewerkers via begeleid werken en detachering geplaatst te hebben, een derde via beschut binnen en eenderde beschut buiten aan het werk te hebben Regierol gemeenten Op meerdere terreinen, waaronder nu ook de uitvoering van de WSW, hebben gemeenten een steeds grotere verantwoordelijkheid en daarbij behorende (financiële) risico's gekregen. De complexiteit van het beleidsveld is gaande weg toegenomen waardoor een steeds grotere afhankelijkheid van andere partijen is ontstaan. De sturende rol van de gemeente verandert van uitvoerder naar planner/regisseur. Ook door maatschappelijke ontwikkelingen als individualisering, marktwerking en decentralisatie is de rol van de lokale overheid veranderd. De gemeente als hoeder van het algemeen belang die centraal en top down sturing gaf aan maatschappelijke ontwikkelingen heeft plaats gemaakt voor een overheid met een transparant dienstverleningsconcept, waarvan taken afgestoten zijn aan het maatschappelijk middenveld en de markt. Een lokaal bestuur dat veel meer berust op wederzijdse beïnvloeding, argumentatie en overtuiging en waar besluitvorming binnen een netwerk van overheden, marktpartijen en maatschappelijke organisaties plaats moet vinden. Het treedt meer en meer op als regisseur. De gemeente vult vanuit een brede visie op het activerend arbeidsmarktbeleid zijn rol als regievoerder in, waarmee zij sturing probeert te geven aan de realisatie van geformuleerde beleidsdoelen. Daar waar zij beschikt over de financiële middelen kan de gemeente de uitvoering zelf ter hand nemen of dienstverlening inkopen. Daar waar middelen van anderen voor dit beleid geïntegreerd ingezet moet worden is de gemeente aangewezen op samenwerking met derden. Het voeren van regie vereist visie. Een gezamenlijk regionale visie op een breed integraal arbeidsmarktbeleid waarvan de uitvoering van de WSW onderdeel uitmaakt is een eerste vereiste om sturing te kunnen geven. Beleidsterreinen groeien naar elkaar toe. Dit nodigt uit tot 'verknoping' van beleid, waarbij vanuit verschillende beleidsdisciplines integraal beleid wordt ontwikkeld. Dit geldt onder Modemiseiingsvoorstel GR SW Fryslan andere voor de Wet werk en bijstand (WWB), voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor de Wet Inburgering WI), de Wet Educatie (WEB) én voor de gewijzigde WSW. Er zijn overeenkomstige elementen in de regelgeving; centraal staan de participatie van kwetsbare groepen en decentralisatie van de uitvoering. De toegenomen beleidsverantwoordelijkheid heeft twee kanten: meer beleidsruimte en de mogelijkheid om maatwerk te leveren, maar ook meer (financiële) risico's. Vanuit een samenhangend sociaal beleid staat het welzijn van de burger centraal. Het hebben van werk in welke vorm dan ook komt voortdurend als centraal thema terug. De participatieladder geeft met allerlei voorzieningen de variatie aan van een sluitende aanpak van participatie aan de samenleving door middel van werk; dagopvang, dagbesteding, vrijwilligerswerk, sociale werkvoorziening, participatiebaan of andere vormen van gesubsidieerd werk tot een reguliere baan. Juist door het bepalen van de individuele route en de specifieke ondersteuning, die hierbij nodig is staat de burger centraal en is integrale beleidsvoering van de WSW met andere wetten noodzakelijk. Verknoping van beleid betekent naast deze burgergerichte aanpak ook ontschotting van financiële middelen. Naast bovengenoemde wetten en budgetten willen wij nog speciale aandacht vragen voor een geïntegreerde inzet van educatiemiddelen. Bij de gewenste mensgerichte ontwikkeling van SW medewerkers kunnen specifieke vormen van scholing en EVC (elders verworven competenties) bijdragen aan deze ontwikkeling. Gegeven de huidige situatie waarin Caparis NV de kennis en infrastructuur voor uitvoering van de WSW tot zijn beschikking heeft, maar ook vanwege de schaalvoordelen van een regionale aanpak is het noodzakelijk om in regionaal verband binnen de constructie van een gemeenschappelijke regeling als gemeenten met elkaar samen te werken. Voor de komende jaren wil de GR sterk inzetten op een geïntegreerde regionaal beleidsontwikkeling met een gemeentelijk accent. Verzakelijking relatie met Caparis NV. Vooralsnog ligt de uitvoering van de WSW bij Caparis NV. Vanuit de grotere gemeentelijke verantwoordelijkheid en daarbij behorende financiële risico's moet door invulling van een sterkere opdrachtgeverrol binnen de GR de aansturing van Caparis NV. verbeterd worden. Contractafspraken Caparis NV en beleidsruimte gemeenten tot 2012 Op basis van het bedrijfeconomisch onderzoek van Ernst Young is vast komen te staan, dat voor het voortbestaan van Caparis BV het noodzakelijk is, dat de volledige uitvoering van de WSW voor alle deelnemende gemeenten voor de komende 5 a 10 jaar bij Caparis NV moet worden uitgevoerd. Hiermee krijgt Caparis NV de kans om de doelstellingen van de meerjaren begroting 2008-2011 te realiseren. Het gaat hierbij om de omslag "van binnen naar buiten", het terugbrengen van het exploitatietekort naar een —overschot en het wegwerken van het negatieve eigen vermogen. Voor de gemeenten blijft er hiermee tussen nu en 2012 nauwelijks tot geen ruimte over om invulling te geven aan eigen beleid. Hoofdstuk 2. Toekomst en ambities 2.1. Uitdagingen voor de toekomst Sociale opgave Beslispunt (3) De GR stelt de ontwikkeling van de SW medewerker centraal en stelt zich tot doel voor 2012 eenderde van de SW medewerkers via begeleid werken en via detachering aan het werk te hebben, en daarnaast eenderde "beschut binnen" en eenderde "beschut buiten" werkzaam te laten zijn. 2.2. Regierol strategisch. Versie: juli 2007 gemeenteraden -6- Beslispunt (4) Via de GR SW 'Fryslan' gaan de acht deelnemende gemeenten gezamenlijk inzetten op een geïntegreerde regionale beleidsontwikkeling op het activerend arbeidsmarktbeleid bij de uitvoering van de WSW. 2.3. Regierol tactisch: opdrachtgever Versie: juli 2007 gemeenteraden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 537