Modemiseringsvoorstel GR SW Fryslan
Voorkeurspositie bij aanbesteding van werken en diensten
Er zijn inmiddels juridische mogelijkheden om SW bedrijven een voorkeurspositie bij
aanbestedingen te geven. De GR wil samen met gemeenten de mogelijkheden hiervoor verder
uitwerken. Bovendien zouden gemeenten meer uitgedaagd moeten worden om personeel via
detachering in te huren of via begeleid werken in dienst te nemen.
Prestatieafspraken tussen de GR en gemeenten
De GR zou met elke individuele gemeenten afspraken willen maken over
1de hoogte van de jaarlijkse inkoop
2. de duur van de contracten,
3. het aantal SW medewerkers in te huren en
4. het aantal SW geïndiceerde in dienst te nemen via begeleid werken.
Wij zouden hierover convenanten met gemeenten aan willen gaan. Om gemeente te prikkelen
zich aan deze afspraken te houden kunnen we de hoogte van de jaarlijkse bijdrage hiervan af
laten hangen vergelijkbaar met de systematiek die Emst& Young heeft gebruikt in zijn
rapport "nader bedrijfseconomisch bedrijfsonderzoek Caparis NV".
De totale gemeentelijke bijdrage blijft op het huidige niveau, maar afhankelijk van de
prestaties van de verschillende gemeenten kan de bijdrage per gemeente hoger/ lager
uitvallen.
Gezamenlijke en integrale werkgeversbenadering
Alle gemeenten in het werkgebied van de GR zijn bezig om al of niet samen met het CWI,
UWV te komen tot een gecoördineerde werkgeversbenadering. Constructies via contract
compliance, gezamenlijke acquisitie, arrangementen tussen ROC's/gemeenten en werkgevers
worden ingezet om hier invulling aan te geven. Het belang van de WSW als het gaat om de
acquisitie van detacheringplekken, werkplekken voor begeleid werken of andere vormen van
samenwerking moet hierin integraal onderdeel van uitmaken.
Modemiseringsvoorstel GR SW Fryslan
Wanneer de klant centraal staat en er is sprake van een integrale benadering is sturing op
klantniveau noodzakelijk. Vooralsnog is Caparis de uitvoerder en verantwoordelijk voor de
inzet van begeleiding als het gaat om de ontwikkeling van de SW medewerker. Wellicht zou
klantsturing voor wat betreft het beheer van de wachtlijst ingezet kunnen worden.
Met de keuze voor een groeimodel zou in de komende jaren op het onderdeel van integrale
klantbenadering een experiment uitgevoerd kunnen worden.
In de komende periode gaat het bij de GR SW 'Fryslan' vooral om namens de acht
deelnemende gemeenten de rol van regisseur en opdrachtgever te versterken.
Belangrijke items hierbij zijn:
versterking van de regionalisering van het gemeentelijke uitvoeringsbeleid met
betrekking tot de WSW vanuit een gemeentelijk geïntegreerd sociaal
(arbeidsmarkt )beleid.
Versterking van de GR in zijn rol van opdrachtgever
Versterking van de uitvoerende organisatie Caparis NV in zijn rol van
opdrachtnemer
Verbetering van de informatie en verantwoording over het gevoerde beleid en de
financiële middelen richting deelnemende gemeenten
Om deze taken beter te kunnen vervullen moet het algemeen bestuur sterker en daadkrachtiger
worden. De afstand tussen gemeenten en uitvoering WSW is te groot geworden en moet
worden verbeterd door een grotere betrokkenheid van het ambtelijk apparaat van de
deelnemende gemeenten (beleidsinhoudelijk en financieel) en door verbetering van de
verantwoording) informatie naar het plaatselijk bestuur en gemeenteraden. Omdat de politieke
verantwoording over de uitvoering van de WSW via de verschillende gemeenteraden loopt,
wordt voorgesteld om raadsleden niet langer deel te laten nemen aan het algemeen bestuur
van de GR. Door de GR aan te passen op dit onderdeel ligt het voor de hand om uit te gaan
van alleen een algemeen bestuur bestaande uit de acht wethouders en het DB te wijzigen in
een agenda commissie.
Om tot een verzakelijking van de relatie met de uitvoeringsorganisatie Caparis NV te komen
moet deze strikt volgens de lijn van opdrachtgever en opdrachtnemer ingericht worden.
Het dagelijks bestuur gaat in onderhandeling met Caparis NV als opdrachtnemer en laat zich
door een ambtelijk secretaris en door beleidscapaciteit van de deelnemende gemeenten
ondersteunen en adviseren.
Ambtelijke ondersteuning voor de GR zal daarom niet langer door Caparis NV worden
verzorgd maar geregeld worden door beschikbaarstelling van voldoende beleidinhoudelijke en
financiële capaciteit vanuit de deelnemende gemeenten.
De gemeente bewaakt als aandeelhouder van Caparis het voortbestaan van een belangrijke
voorziening voor de doelgroep SW en regelt vanuit de GR een efficiënte uitvoering van de
SW binnen het totale arbeidsmarktbeleid. De aandeelhouders van Caparis NV wethouders)
Gemeenten moeten er alles aan doen om de doelstellingen van de omslag van binnen naar
buiten en het financieel gezond maken van de uitvoeringsorganisatie Caparis NV gedurende
de komende jaren te ondersteunen. Door het afnemen van meer diensten en medewerkers van
Caparis NV wordt de omzet verhoogd, waarmee bijgedragen wordt aan een beter
exploitatieresultaat.
Beslispunt (10)
De GR SW 'Fryslan' opdracht te geven om de mogelijkheden van een voorkeurspositie
bij aanbestedingen voor Caparis NV uit te werken en dit onderzoek te starten per 1
september 2007
Beslispunt (11)
De GR SW 'Fryslan' opdracht te geven een wijziging van de Gemeenschappelijke
Regeling voor te bereiden met de acht deelnemende gemeenten waarin de jaarlijkse
gemeentelijke bijdrage per gemeente afhangt van de mate waarin zij heeft bijgedragen
aan de doelstellingen en resultaten.
Beslispunt (12)
Gemeenten tc vragen om de GR tc betrekken bij de wcrkgeversbenadcring
Versie: juli 2007 gemeenteraden
- 10-
2.5. Regierol uitvoering: invulling casemanagement
2.6. rol en samenstelling van de GR
Beslispunt (13)
De ambtelijke ondersteuning niet langer te laten verzorgen door Caparis NV.
De GR maakt met de deelnemende gemeenten afspraken over de beschikbaarstelling
van voldoende beleidinhoudelijke en financiële ambtelijke ondersteuning voor de GR.
Versie: juli 2007 gemeenteraden
-11 -