BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 individuele leefstijlen en het centraler stellen van het eigen belang kunnen ook leiden tot een dalende betrok kenheid bij en van de directe omgeving. Extramuralisering De vermaatschappelijking van de zorg oftewel extramuralisering houdt in dat meer mensen met beperkingen zelfstandig blijven wonen. Hierdoor zal een groter beroep worden gedaan op mantelzorgers, vrijwilligers en de gemeenschap en het beschikbare budget. Dit levert een spanningsveld op met de groeiende 24- uurseconomie, de (noodzakelijk) hogere arbeidsparticipatie en de invloed van de individualisering op de sociale cohesie. En met het aantal vrijwilligers en met het bestaande bekostiging systeem. Met dreigend fi nanciële afwentelmechanismen van AWBZ naar Wmo. Aandachtswiiken en prachtwiiken In de grotere steden (GSB=Grote Steden Beleid) blijven wijken en bevolkingsgroepen achter in hun groei. De kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt stijgt. Het toekomstperspectief van een groep burgers wordt meer onzeker. Dit heeft gevolgen voor de gezondheid en het opleidingsniveau van de kinderen. Een behoorlijke groep burgers kan steeds moeilijker voldoen aan de eisen die de samenleving stelt in termen van competenties om keuzes te maken, arbeid en zorg te combineren en zelfredzaam, digitaal en informatie vaardig te zijn. Keuzevrijheid en marktwerking Dit staat haaks op de ontwikkelingen in het landelijke beleid waarbij de rijksoverheid in toenemende mate van burgers vraagt om hun eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld als het gaat om zorgverzekeraar, zorg in natura of in PGB, kinderopvang, energie, media, enzovoorts. Een toenemend aantal burgers wordt "keuze moe", de individuele keuze vrijheid is een groot goed, maar te veel keuze mogelijkheden leidt tot het Stend- hal-syndroom, waarbij je bij het aanschouwen van zoveel schoons waaruitje kunt kiezen, het je duizelt en niet tot een afgewogen keuze kunt komen. 2.4 Dwarsverbanden met andere beleidsterreinen De Wmo heeft dwarsverbanden met andere beleidsterreinen: Beleidsterrein Prestatieveld Wmo Werk en inkomen (incl. schuldhulpverlening) (Wet werk en bij stand) 1,2,3,4,5,6,7,8,9 Sport 1,2,5 en 6 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 1,2, 3 en 6 Veiligheid 1,2,7,8,9 Onderwijsbeleid 2 Gezondheidsbeleid 1,2,3,4,5,6,7,8 en 9 Integratiebeleid 1,2,3,4,5,6,7,8 en 9 Waar op dit moment al mogelijk, zijn in de uitwerking bij de prestatievelden al dwarsverbanden aangelegd. Wij zijn ons er van bewust echter nog maar een start te hebben gemaakt met het proces van integrale beleids vorming en ontkokering. Deels komt dit doordat op rijksniveau dit proces recent in het coalitieprogramma een impuls heeft gekregen maar nog in de steigers staat. Dit betekent dat veel beleid en middelen nog "geko- kerd" aan de gemeente wordt overgedragen. Dit belemmert een integrale aanpak op lokaal niveau. Echter, ook op gemeentelijk niveau kunnen wij veel meer en beter integraal beleid maken en met name uit voeren dan tot nu toe het geval is geweest. Met dit beleidsplan willen wij daarin weer een forse stap zetten. Naast de uitwerking bij de prestatievelden willen wij hier enkele speerpunten van integrale aanpak noemen. In het collegeprogramma hebben wij gesteld: "De kracht van de Wmo ligt in het verbinden van wonen, wer ken, welzijn en zorg, in de combinatie van alle voorzieningen die er op deze terreinen zijn. De kansen die ontstaan uit het verbinden van de Wmo met de Wet Werk en Bijstand (WWB) moeten volop worden benut". Bij de samenhang met werk en inkomen gaat het vooral om participatie en re-integratie. In de Wmo-pilot van onze gemeente is in de afgelopen twee jaar hiervoor een naadloze participatie- en re-integratieladder ont wikkeld. Centraal staat: wie kan werken móet werken en voor wie (nog) niet kan werken dient er een passen de vorm van participatie te zijn. Een goed voorbeeld daarvan is het project Skrep, waaraan zo'n 60 chronisch 4 - 14- BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 verslaafden deelnemen en werkzaamheden uitvoeren in opdracht van woningbouwcorporaties, onderwijs en gemeente. Zorg biedt ook economische kansen. In de eerste plaats werkgelegenheid voor onze uitkeringsgerechtigden. Daarom is vooruitlopend op de verdere uitwerking van contract compliance al bij de aanbesteding van de hulp bij het huishouden met de 15 gegunde thuiszorgorganisaties afgesproken dat zij moeite doen om WWB- ers in te zetten. In het bestek voor de aanbesteding van Hulp bij het huishouden, is een paragraaf "social return" opgenomen. Daarnaast willen wij innovatie in de zorg stimuleren. In het afgelopen jaar hebben wij in een denktank Take Care 2015 met andere partijen in de stad gesproken over de gewenste lange termijn scena rio's voor wonen/werken/welzijn/zorg/diensten. Voorstellen voor innovatieve projecten zullen de uitkomst zijn van dit denkproces. Wonen en ruimtelijke ordening zijn de beleidsterreinen waar rekening moet worden gehouden met de behoef ten van en voorzieningen voor mensen met beperkingen als het gaat om het bouwen van woningen en de inrichting van de openbare ruimte. Per 2015 moeten minimaal 4700 woningen geschikt zijn voor ouderen met beperkingen9. In de planning van de realisatie van de woonservicezones (Raamovereenkomstwordt geïn ventariseerd waar een leeftijdbestendige wijk aan moet voldoen en welke aanpassingen er nodig zijn. Er komen 13 woonservicezones tussen 2006 en 2015. Naast deze afspraken met de corporaties zijn in de presta tieafspraken ook vastgelegd de inspanningen die de corporaties dienen te leveren voor de huisvesting van bijzondere groepen en de bevordering van leefbaarheid. Bij sport zijn de BOS-projecten (buurt-onderwijs-sport) gericht op meer sportactiviteiten in de buurt, zoals bijvoorbeeld in de Vlietzone en de Vrijheidswijk. Kinderen krijgen de kans zich sportief te ontwikkelen. De BV Sport voert stedelijk tal van deze bewegingsactiviteiten uit, als de uitvoerder van het gemeentelijk Sport beleid. Op basis van de kademota Sport die in 2003 werd vastgesteld, geeft de BV Sport in haar jaarpro gramma sport10 reeds aandacht aan de dwarsverbanden met de Wmo. Zoals dat ook eerder al gebeurd is met het onderwijs. Aandacht zal besteed worden aan het versterken van de rol die sportverenigingen kunnen spelen bij signalering van jeugdproblematiek en het vergroten van de sportmogelijkheden voor jongeren met een psychische beperking. De ontwikkeling van het sportconcentratiebeleid (1. Magere Weide 2. Kalverdijk- je 3. Nylan 4. de Zuidlanden) zal verbonden moeten worden met de doelstellingen van prestatieveld 1 (socia le samenhang), 2 (ondersteuning jeugdigen) en 4 (vrijwilligers). Bij taal en cultuur gaat het om het stimuleren van het gebruik van de eigen taal, mensen voelen zich het meest op hun gemak wanneer men zich gewoon kan uiten in die eigen taal of dat nu het Nederlands is of de tweede Rijkstaal, het Fries of het Stadsfries (Liwwadders). In het bestek bij de aanbesteding van Hulp bij het huishouden (HH) is als eis gesteld aan de aanbieders van Hulp bij het huishouden dat het uitvoerend perso neel de cliënten in voldoende mate moet kunnen verstaan wanneer die er de voorkeur aan geven om de Friese taal te gebruiken. Zoals dit uitgangspunt ook is vastgelegd in het Friese taalbeleid van de gemeente voor de communicatie tussen de gemeente en haar burgers.11 Veiligheidsbeleid heeft vooral te maken met overlast veroorzaakt door burgers uit de verschillende doelgroe pen van de Wmo. Hier wordt op wijkniveau aandacht aan besteed. Ook spelen het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld en het Meldpunt overlast en bemoeizorg een belangrijke rol. De link met het gezondheidsbeleid is groot. In 2007 wordt ook een nieuwe nota gezondheidsbeleid gemaakt, volgens planning zal deze ook op 17 december 2007 door de Raad worden vastgesteld. Hierin wordt aan dacht besteed aan de raakvlakken en dwarsverbanden met de Wmo. Met het onderwijs is er een staande (RMC) zorgstructuur rond leerlingen die dreigen uit te vallen. Scholen zijn belangrijke partners in het signaleren van opvoedingsproblemen en hebben zorgteams en schoolmaat- schappelijk werk. Leerplicht werkt nauw samen met de scholen. De ministeries VWS1' en OCW stellen van af 2008 extra geld beschikbaar om de samenhang te versterken tussen brede scholen, sport en cultuur. Met als 9 In het beleidsonderzoek "ouderenhuisvesting gemeenten" dd. 2 augustus 2008 uitgevoerd door Ipso Facto kwam Leeuwarden met een totaal score van 8,38 goed te voorschijn, en behoort daarmee tot de top 5 van Nederland. 10 Jaarplan Bewegingsactiviteiten van de BV Sport Leeuwarden 11 nota "Fris Fries, stimulans voor het Friese taalbeleid van de gemeente" mei 2007 12 VWS koersbrief dd. 7 augustus 2007 "impuls brede scholen, sport en cultuur" - 15 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 550