M 5 PRESTATIEVELD 3: INFORMATIE, ADVIES EN CLIENTONDERSTEUNING 5.1. Beschrijving huidige situatie BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 «4 M Ongeveer 40% van deze jongeren behoort bovendien tot de zogeheten "multi-problems" groep waarbij ook een ketenaanpak voor zorg- en (schuld)hulpverlening noodzakelijk is als onderdeel van een reïntegratietraject naar werk. Intensieve samenwerking tussen het RMC, Sociale Zaken en het CWI is dan ook noodzakelijk. In de reïntegratietrajecten ligt sterk de nadruk op scholing om er voor te zorgen dat jongeren een goede plek krijgen op de arbeidsmarkt. Daarnaast krijgen de jongeren en de werkgevers nazorg. Ook zijn andere instru menten mogelijk zoals werken met behoud van uitkering en loonkostensubsidie. In 2006 is de pilot intensivering casemanagement gestart. Dit houdt in dat er een intensievere regie op de reïntegratie van de jongere bij de casemanager van Sociale Zaken is neergelegd. Als gezamenlijk doel is geformuleerd: zoveel mogelijk jongeren binnen zo kort mogelijke tijd aan het werk krijgen of richting school te begeleiden. Eind 2006 is het Buro gestart met het experiment 'uitvalpreventie ernstige risicojongeren'. Het centrale probleem voor de doelgroep ernstige risicojongeren is dat zij herhaaldelijk uitvallen uit trajecten. Het Buro voert het experiment van 1.5 jaar uit met het doel te komen tot de meest efficiënte en effectieve benadering van de zwaardere doelgroep risicojeugd. Een externe partij evalueert en beschrijft de methodiek. 4.2. Doelstellingen, acties en resultaten 4.2.1 Overwegingen vooraf v i 4 Prestatieveld 2 is een onlosmakelijk onderdeel van het totale jeugd- en onderwijsbeleid van de gemeente Leeuwarden. De gemeente Leeuwarden wil dit beleid zoals hiervoor is weergegeven voortzetten. De uitkom sten van de raadsconferentie op 15 mei 2007 onderstrepen dit. Speerpunten voor de komende jaren zijn in ieder geval: de totstandkoming van het centrum voor jeugd en gezin; versterking van de sluitende aanpak voor 0-23 jarigen en kwetsbare kinderen en jeugdigen (multi-problematiek; moeilijk bereikbare gezinnen). Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn: zo vroeg mogelijk beginnen samenwerking en informatie-overdracht coördinatie en regie 4.2.2 Doelstelling Voorkomen dat kinderen/jeugdigen van 0 -23 jaar buiten de boot vallen Dit betekent: 1) waar nodig algemeen jeugd- en onderwijsbeleid 2) vooral preventief jeugd- en onderwijsbeleid. 3) waar nodig curatief en repressiefjeugdbeleid I 4.2.3. Resultaten en prestaties De hieronder genoemde resultaten en prestaties zijn een uitwerking van de speerpunten voor de komende jaren. Resultaat Prestaties Betere samenwerking in de keten van preven tieve zorg voor kinderen en ter ondersteuning van opvoeders In 2010 zijn er vier Centra voor Jeugd en Gezin De verwijsindex voor risico-jeugdigen is in 2008 volledig ingevoerd en in gebruik. Het Elektronisch Kinddossier in de Jeugdgezondheidszorg is in 2009 ingevoerd Versterking sluitende aanpak 0-23 jarigen Prestatie afspraken sluitende aanpak; herpositionering sa menwerkende partijen; convenant uitvoering; duidelijk financieel kader (2007-2008). -24- BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning 5.1.1. Wat houdt het prestatieveld in? Voor het maken van beleid is het allereerst van belang een eenduidig begrippenkader te hanteren. Daarom volgen hier eerst enkele definities van begrippen die op dit prestatieveld worden gehanteerd. Informatie en advies. Onder informatie en advies binnen de Wmo worden activiteiten en voorzieningen verstaan die burgers en cliënten informeren en adviseren over de voorzieningen. Informatie kan persoonlijk, schriftelijk, telefonisch of digitaal worden overgedragen. Op welke terreinen?. In de toelichting op het oorspronkelijke wetsontwerp wordt daarover onder meer het volgende gezegd: Het is wenselijk dat de gemeente zich daarbij laat leiden door de 'éénloketgedachte': een burger dient zich in principe niet vaker dan één maal tot de gemeente behoeven te wenden om over het gehele scala van voorzie ningen de nodige informatie te verkrijgen. Daarbij dient de gemeente zich niet te beperken tot die voorzie ningen waar zij zelf 'over gaat', maar ook informatie te geven over relevante aanpalende terreinen, zoals zorg en wonen." Bij de behandeling in de Tweede Kamer is deze wenselijkheid bij amendement omgezet in een opdracht. In art. 5 lid 2 a wordt van gemeenten gevraagd bij verordening aan te geven "op welke wijze de toegang tot het aanvragen van individuele voorzieningen in samenhang met voorzieningen op het gebied van wonen en zorg als bedoeld in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten(AWBZ) is geregeld". Tevens is bepaald dat voor de afstemming van de indicatiestelling het Centrum indicatiestelling Zorg (CIZ) een plek in het loket dient te hebben. De opdracht voor de gemeente is derhalve informatie en advies te verstrekken over een breed pakket van samenhangende dienstverlening op tenminste de terreinen zorg, welzijn, ondersteuning en wonen. Cliëntondersteuning. Cliëntondersteuning betreft de ondersteuning van een cliënt bij het maken van een keuze of het oplossen van een probleem. Cliëntondersteuning heeft de regieversterking van de cliënt (en zijn omgeving) tot doel ten einde de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. Dit kan informatie en advies, maar vooral ook uitgebreide vraagverheldering en kortdurende en kort-cyclische ondersteuning bij keuzes op di verse levensterreinen omvatten. Cliëntondersteuning richt zich op ondersteuning en oplossingen op lokaal niveau met gebruik van sociale verbanden. Loket. Een lokaal loket is een (gemeentelijke) voorziening die informatie, vraagverheldering, advies, bemiddeling en vaak ondersteuning en toegang tot voorzieningen biedt op de terreinen van wonen, zorg en welzijn. 5.1.2. Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden Hoe is infonnatie, advies en cliëntondersteuning nu in Leeuwarden geregeld? In Leeuwarden wordt op diverse plaatsen informatie advies en cliëntondersteuning op het terrein van zorg en ondersteuning geboden. Er is een grote verscheidenheid van steun- en adviespunten, van onafhankelijk van zorgaanbieders tot steunpunten van deze organisaties zelf. Dit laatste past ook bij de ingevoerde markt werking in de zorg en ondersteuning. Voor de burger die de weg, al dan niet met behulp van anderen of internet, weet te vinden is dit geen pro bleem. Maar er zijn ook burgers die ervaren dat zij met vragen van de ene naar de andere instantie worden -25-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 555