41 8 PRESTATIEVELD 6: VOORZIENINGEN VOOR MENSEN MET BEPER KINGEN BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 realiseren van algemene voorzieningen, de voorkeur verdient boven specifieke voorzieningen. Waar dat kan, en realistisch is. Bijvoorbeeld wanneer de algemene openbaarvoorziening goed toegankelijk is voor rolstoel gebruikers, dan hoeft er voor minder rolstoelgebruikers een speciale rolstoel taxi te rijden. Meer algemene voorzieningen die voor iedereen bijdragen aan het meedoen aan de samenleving, jong en oud, zonder of met beperkingen etc.. Het help tevens mee te voorkomen dat bepaalde groepen gestigmatiseerd worden. En het is tegelijkertijd een bijdrage aan het emancipatie proces van de zelfde groepen. De samenhang tussen de presta- tievelden 5 en 6 kwam ook duidelijk naar voren tijdens één van de werkbezoeken aan Aldlan, evenals de samenhang met prestatieveld 1als de leefbaarheid in de wijken goed wordt geregeld bevordert dat ook de zelfredzaamheid en participatie van de bewoners. Dit is bij uitstek het prestatieveld waar door innovatie toekomstbestendige zorgarrangementen kunnen wor den ontwikkeld. Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan de inzet van Informatie en Communicatie Technologie (ICT) in de vorm van afstandsonafhankelijke media, maar ook aan het anders inrichten van de sociale steunstructuur en infrastructuur in de stad (-sdelen). Als vervolg op de denktank Take Care 2015 zullen wij in samenspraak met o.m. zorgaanbieders, woningcorporaties, zorgverzekeraar en de Hogescholen innovatieve projecten opzetten in de komende jaren. Preventie, algemene, antistigmatiserende, voorzienin gen boven specifieke, cliënt- en vraaggericht zijn belangrijke kenmerken van de innovatieve projecten. Voor de uitvoering daarvan doen wij een beroep op innovatiefondsen van het rijk en andere organisaties. 7.2.2 Doelstelling In dit beleidsplan wordt er voor gekozen om voor de prestatievelden 5 en 6 één gezamenlijke doelstelling te formuleren. Deze wordt vervolgens uitgewerkt in resultaten en acties per prestatieveld: bij prestatieveld 5 voor de algemene voorzieningen en bij prestatieveld 6 voor de individuele voorzieningen. Mensen met beperkingen moeten zodanig worden gecompenseerd dat zij in staat zijn tot het voeren van een huishouden, het zich verplaatsen in en om de woning, het zich lokaal verplaatsen per vervoer middel en het ontmoeten van medemensen en op basis daarvan sociale verbanden aangaan. 7.2.3 Resultaten en prestaties De komende planperiode zal samen met de instellingen en de doelgroepen worden nagegaan welke meetbare resultaten kunnen worden geformuleerd voor prestatieveld 5. Hoe kan worden vastgesteld of de beoogde doelstelling wordt gehaald, en dus of mensen met beperkingen voldoende zijn gecompenseerd? Dat wil in ieder geval zeggen dat het aanbod aan algemene voorzieningen goed moet zijn afgestemd op de vraag. Resultaat Prestatie Indicatoren Toereikend aanbod algemene voor zieningen voor burgers met beperkin gen In 2009 met samenwerkingspartners be paald wat toereikend aanbod is nog vast te stellen op basis van onderzoek Toereikend aantal woningen voor ouderen en burgers met een zorgvraag In 2015 4700 aangepaste woningen beschik baar rapportage Toegankelijkheid van openbare ge bouwen In 2009 is inzichtelijk welke openbare ge bouwen wel/niet toegankelijk zijn rapportage 7.2.4. Acties Acties Planning 2008-2011 Het opstellen van een overzicht van het totale aanbod aan algemene voorzieningen voor mensen met beperkingen in Leeuwarden 2008 gereed 13 woonservicezones over heel Leeuwarden 2006-2015 Onderzoek fysieke toegankelijkheid van de voorzieningen in Leeuwarden 2009 Ontwerp en uitvoering van innovatieve projecten voor toekomstbestendige zorgarran gementen 2008-2011 M H -38- BELEIDSPLAN WMO 2008-2011 Het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer 8.1 Beschrijving huidige situatie 8.1.1 Wat houdt het prestatieveld in? Op grond van dit prestatieveld moet de gemeente de compensatieplicht ten aanzien van individuele burgers vorm geven. Het gaat met name om individuele voorzieningen die mensen met beperkingen compenseren zodat zij in staat zijn tot het voeren van een huishouden, het zich verplaatsen in en om de woning, het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel en het ontmoeten van medemensen en op basis daarvan sociale verbanden aangaan. De individuele voorzieningen die de gemeente levert zijn de oude Wvg-voorzieningen (Wet voorzieningen gehandicapten) zoals woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen en de vanuit de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) aan de gemeenten overgedragen hulp bij het huishouden. 8.1.2. Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden Verordening: eerst borging en continuïteit, dan beleidsvernieuwing De gemeenteraad heeft gekozen voor het traject om eerst de zaken op te pakken die beslist moesten (overhe veling huishoudelijke verzorging uit de AWBZ), dus prestatieveld 6 duidelijk regelen, zodat burgers tijdig zouden weten waar ze aan toe zijn. Het uitgangspunt daarbij was dat de "systeemwijziging" (van AWBZ naar Wmo) met zo weinig mogelijk hinder en overlast gepaard moest gaan voor de burger. Uitgangspunt was borging van rechten en continuïteit. Hiermee wordt 2007 beschouwd als een overgangsjaar. Dit betekent dat nu wordt aangehaakt bij het oude beleid rond de Wvg en de huishoudelijke verzorging, en dat in een later stadium zal worden gewerkt aan de vernieuwing van het beleid. Op basis van dat uitgangspunt heeft de gemeenteraad op 25 september 2006 de Verordening maatschappelij ke ondersteuning Leeuwarden vastgesteld. Deze vormt het gemeentelijke beleidskader ten aanzien van pres tatieveld 6. Binnen dat kader heeft het college de Beleidsregels individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning en het Besluit maatschappelijke ondersteuning vastgesteld. Keuzevrijheid Een belangrijk principe in de Wmo is keuzevrijheid. Op een aantal manieren wordt hier vorm aan gegeven. In de eerste plaats moet de gemeente aan belanghebbenden de keuze bieden om voorzieningen in natura of in de vorm van een PGB te ontvangen (art. 6 Wmo). Dit is anders dan bij de Wvg voorzieningen, waar die wet telijke verplichting niet bestond. Overigens werd in Leeuwarden al een paar jaar de keuzemogelijkheid tussen natura verstrekking en PGB aangeboden bij toekenning van rolstoelen en scootmobielen. Ten tweede heeft Leeuwarden voor een eigen aanpak bij het verstrekken van huishoudelijke hulp gekozen. Daarin staat de keuzevrijheid voor de burger voorop. De gemeente heeft na een Europese aanbesteding contracten afgesloten met vijftien aanbieders van hulp bij het huishouden. Bijzonder bij deze aanbesteding was het uitgangspunt dat niet louter op prijs maar met name op kwaliteit is geselecteerd. De gemeente had vooraf een uurprijs bepaald. Bij de gecontracteerde aanbieders zijn ook de onder de AWBZ in Leeuwarden werkzame aanbieders. Wie tevreden is, kon daar als cliënt dus gewoon bij blijven. Een nieuw element is de invoering van het zogenaamde APK model. Dit houdt in dat voor hulp bij het huis houden de indicatiestelling, binnen de kaders van de door het CIZ ontwikkelde "beslisboom" en standaard indicatieprotocol (SIP) ook door de aanbieder zelf kan worden gedaan, door het CIZ gecertificeerde "intake" medewerkers. Hierdoor verloopt het proces van de afhandeling van de hulpvraag voor de burgers sneller, eenvoudig en beter. -39-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 562