8. De stuurgroep tracht zoveel mogelijk subsidies/bijdragen te verwerven ter dekking van de kosten
van het project. Indien meer en of hogere subsidies, dan zijn opgenomen in het bij deze overeenkomst
gevoegde financiële overzicht, worden gerealiseerd in het kader van dit project, dan is de stuurgroep
bevoegd te besluiten dat het totale projectbudget met deze extra inkomsten wordt verhoogd.
9. Door de stuurgroep goedgekeurde kosten die aan het einde van het project eventueel ongedekt
resteren, na aftrek van ontvangen subsidies en de bijdragen zoals genoemd in artikel 7, worden over de
deelnemende partijen verdeeld volgens het hierna volgende overzicht:
het Bildt
25%
Ferwerderadiel
10%
Leeuwarden
10%
Leeuwarderadeel
25%
Menaldumadeel
10%
Tytsjerksteradiel
10%
Provincie Fryslan
10%
Totaal
100%
10. a. De gemeentelijke partijen verplichten zich om de compensabele BTW naar rato van de bijdrage
aan het totale project voor te financieren en zelf voor de verrekening (compensatie) te zorgen. De
verdeling van de BTW is als volgt:
het Bildt
28,75
Ferwerderadiel
8,125
Leeuwarden
10
Leeuwarderadeel
28,75
Menaldumadeel
18,125
Tytsjerksteradiel
6,25
Totaal
100
b. De partijen maken de voor te financieren BTW over naar de gemeente Leeuwarderadeel. Een
voorstel voor de momenten waarop dit binnen moet zijn -al dan niet in gedeelten- wordt nader
uitgewerkt aan de hand van het kasritme. Partijen zorgen in eigen huis voor de te nemen besluiten
hierover.
11a. Werkzaamheden die door de partijen ten behoeve van het project worden gemaakt, kunnen niet
ten laste van het project gebracht worden.
b. In afwijking van het gestelde onder a. kan de gemeente Leeuwarderadeel ambtelijke kosten tot een
door de Stuurgroep vastgesteld bedrag in rekening brengen, die gemaakt worden ten behoeve van de
uitoefening van het opdrachtgeverschap als bedoeld in de artikelen 4 en 5.
Bijzondere bepalingen m.b.t het project
12. a. De stuurgroep kan besluiten het project op te delen in fasen.
b. De projectfasen worden zo volledig mogelijk beschreven naar onderwerp, kosten en dekking
daarvan, de uitvoering (in tijd) en eventueel aanvullende voorwaarden. Deze omschrijvingen worden
als bijlage gehecht aan deze overeenkomst.
c. waamodig wordt ten aanzien van een fase aanvullende besluitvorming gevraagd van de partijen.
Deze besluitvorming maakt onderdeel uit van de project(fase)beschrijving.
4
13. Ten behoeve van een verantwoorde besluitvorming m.b.t. het project wordt door de stuurgroep een
risico analyse vastgesteld. Deze analyse wordt gedurende de loop van het project geactualiseerd. In de
voorstellen die de stuurgroep ter besluitvorming worden aangereikt, wordt inhoudelijk gerefereerd aan
de actuele risico analyse.
14. In verband met de gewenste transparantie inzake het inkoop- en aanbestedingsbeleid, stelt de
stuurgroep een inkoopplan vast.
15. De stuurgroep stelt in een afzonderlijk bij deze overeenkomst te voegen document het eindbeeld
van eigendom, beheer en onderhoud vast. Dit document wordt door de stuurgroep vastgesteld binnen 3
maanden na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst en wordt geacht deel uit te maken van
deze overeenkomst.
16. Indien de stuurgroep, op verzoek van de gemeente Tytsjerksteradiel, op grond van objectieve
criteria vaststelt, dat vanwege de hoeveelheid vaarbewegingen het fietsverkeer zodanig wordt
gehinderd, dat ten behoeve van dat fietsverkeer een "bypass" aangelegd moet worden, dan geschiedt
dit ten laste van het projectbudget.
Flankerend beleid
17. a. Binnen het project wordt flankerend beleid (Regio in Actie) gefaciliteerd. Middels de
projectgroep Regio in Actie worden plannen uit de regio ter versterking van de economische en
toeristische ontwikkeling gebundeld en beoordeeld.
b. Daar waar mogelijk wordt de uitvoering van plannen aangehaakt aan de uitvoering van het project
(werk met werk).
c. Het deelproject Regio in Actie wordt beschreven binnen de projectstructuur als bedoeld
onder punt 6
d. ten aanzien van het flankerend beleid zijn de gemeenten en provincie faciliterend en is het doel van
het deelproject Regio in Actie naast het realiseren van infrastructurele werken:
het aanjagen en (mee-)ontwikkelen van voorzieningen en activiteiten die erop gericht zijn het
potentieel van de route te benutten.
Geschillen.
18 a. In alle gevallen, waarin deze overeenkomst niet voorziet, alsmede bij geschillen, zijn partijen
gehouden tot het uiterste te trachten tot een minnelijke oplossing te komen door deze ter bemiddeling
en advisering voor te leggen aan de stuurgroep. Een geschil is aanwezig wanneer één of meer partijen
oordelen dat daarvan sprake is.
b. Ingeval een geschil niet binnen een periode van zes maanden na het ontstaan van het geschil, langs
de hiervoor genoemde minnelijke weg kan worden opgelost, zal een dergelijk geschil worden beslecht
door de bevoegde burgerlijke rechter te Leeuwarden.
Tussentijds uittreden.
19. Tussentijds uittreden door deelnemende partijen is uitdrukkelijk uitgesloten.
Duur overeenkomst
20. aDe overeenkomst gaat in op het moment van ondertekening.
b. De voorbereidende werkzaamheden worden geacht te zijn verricht op grond van uitgangspunten
zoals die in deze overeenkomst zijn vastgelegd.
c. De overeenkomst wordt als beëindigd beschouwd op het moment dat alle partijen aan hun
verplichtingen hebben voldaan en het project gezamenlijk als gerealiseerd is verklaard.
5