BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
Participatiebevordering door lotgenotencontacten en zelfhulporganisaties
Tot en met 2006 bestonden er voor het Zorgkantoor subsidiemogelijkheden voor organisaties die zich richten
op participatiebevordering van cliënten uit de geestelijke gezondheidszorg. Subsidie werd verleend via de
AWBZ-regeling 'Zorgvernieuwingsprojecten'. Die regeling is beëindigd. Het bedrag dat ermee gemoeid was
is ondergebracht in het Wmo-budget. Vanaf 2008 is niet meer zichtbaar wat de bijdrage van het oorspronke
lijke budget voor 'zorgvernieuwingsprojecten' is aan het Wmo-budget.
In Fryslan werd het leeuwendeel van het beschikbare budget door het Zorgkantoor toegekend aan de Stich
ting AanZet, voorheen de stichting Cliëntgestuurde projecten. Daarnaast werden kleinere initiatieven gesub
sidieerd, gericht op zelfhulporganisaties van verslaafden.
Het ondersteunen van zelfhulporganisaties en lotgenotencontacten van mensen met ervaringen in de GGZ
wordt door Leeuwarden niet gelijkgesteld aan OGGz. De eventueel te subsidiëren activiteiten worden echter
beoordeeld in het verlengde van het OGGz- en gezondheidsbeleid. Het effect van de activiteiten moet zijn,
dat mensen uit de doelgroep symptomen eerder herkennen, dat zij in een vroeg stadium laagdrempelige hulp
vinden, dat zij tijdig kunnen worden toegeleid naar professionele hulp indien dat noodzakelijk is en dat (oud-
jcliënten door onderlinge steun en het uitwisselen van ervaringen makkelijker participeren tijdens en na
behandeling in GGZ-instellingen. Wij onderkennen dat voor laagdrempelige activiteiten vaak specifieke
projecten nodig zijn, waar de doelgroep in eerste instantie 'onder elkaar' oefent in het deelnemen aan maat
schappelijke activiteiten.
Leeuwarden ziet organisaties als 'AanZet' als een goede mogelijkheid om cliënten en oud-cliënten van GGZ-
instellingen te ondersteunen bij de participatie in de samenleving. Lotgenotencontacten en zelfhulp hebben
bewezen effectief te zijn. Met uitzondering van het overgangsjaar 2007, zijn de middelen van de oorspronke
lijke subsidieregeling van het Zorgkantoor ondergebracht in de Wmo-budgetten van alle Friese gemeenten.
Om de subsidiering van instellingen als AanZet in stand te houden is daarom gemeenschappelijk optreden
van alle Friese gemeenten noodzakelijk. De gemeente Leeuwarden zet zich in voor deze gemeenschappelijke
aanpak.
De financiering van landelijke organisaties voor belangenbehartiging van (bijvoorbeeld) cliënten en oud
cliënten van de GGZ is bij de invoering van de Wmo nog niet effectief geregeld. Dat kan er toe leiden dat
deze organisaties zich lokaal of provinciaal manifesteren met activiteiten. Al dan niet vanuit een landelijke
'moederorganisatie'. Bij eventuele subsidieaanvragen van dergelijke organisaties zal de gemeente Leeuwar
den zich laten leiden door de volgende overwegingen:
draagt de activiteit bij tot beleidsprioriteiten van de gemeente. Bijvoorbeeld effectieve preventie, 'toelei
ding', nazorg of maatschappelijke participatie van een categorie burgers die op andere wijzen moeilijk te
bereiken is;
gaat het om burgers van Leeuwarden, dan wel, kan Leeuwarden het initiatief nemen om een aanpak op
provinciale schaal te initiëren;
wordt de beoogde activiteit al door bestaande lokale, of provinciale organisatie uitgevoerd, dan wel be
staan daarvoor al plannen;
past de subsidieaanvraag binnen het Wmo-budget.
Daarnaast zijn de formele subsidiecriteria uit de algemene subsidieverordening van toepassing.
Vooralsnog stelt de gemeente Leeuwarden zich zeer terughoudend op bij aanvragen voor de ondersteuning
van landelijke (belangen)organisaties. Wij rekenen dat tot de taak van de landelijke overheid.
Het begrotingsjaar 2007 is een overgangsjaar. De OGGz-middelen zijn uitgezet voor een periode van 1, 2 of
3 jaar.
Tijdens het jaar 2007 vinden evaluaties en bijsturingen plaats. In september en oktober 2007 zullen op basis
daarvan keuzen worden gemaakt voor de periode 2008 -2011. Hierbij wordt de hoofdlijn van het beleid uit
de OGGz-nota van 2006 vastgehouden. Op onderdelen zal de beleidsuitvoering worden aangepast. Ook kan
de uitvoering van taken bij andere instellingen worden ondergebracht.
-54-
BELEIDSPLAN WMO 2008-2011
11 PRESTATIEVELD 9: VERSLAVINGSBELEID
Het bevorderen van verslavingsbeleid.
11.1 Beschrijving huidige situatie
11.1.1 Wat houdt hetprestatieveld in?
De (ambulante) verslavingszorg omvat activiteiten die gericht zijn op preventie van verslavingsproblemen en
op ambulante hulpverlening bij verslavingsproblemen, inclusief activiteiten in het kader van overlastbestrij-
ding door verslaving. Wij spreken vaak over 'maatschappelijke verslavingszorg' als het gaat om activiteiten
die door de gemeente worden aangestuurd en gefinancierd. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om preventieactivi
teiten, de ambulante zorg, het straathoekwerk de gebruiksruimte, de OGGz-toeleidingsfunctie en de veelple-
gersaanpak.
De maatschappelijke verslavingszorg is er in het algemeen op gericht om het leven van de verslaafde drage
lijk te maken en hem zoveel mogelijk te stimuleren om zijn verslaving te stoppen, te verminderen of te be
heersen. Daarnaast is het beleid gericht op het verminderen van de overlast die veel verslaafden veroorzaken.
Het sluitstuk van de overlastbestrijding zit in de VAV-aanpak ('versnelde aanpak verslaafden') en de 'veel-
plegersaanpak'. Beide hebben naar het oordeel van de politie sterk bijgedragen aan de vermindering van de
verwervingscriminaliteit. Bij de gemeente grenst het verslavingsbeleid daarom aan het beleid gericht op
openbare orde en veiligheid.
Daarnaast worden de instellingen voor verslavingszorg gefinancierd op grond van de AWBZ. Daarbij gaat
het - naast ambulante zorg en methadonverstrekking - ook om klinische zorg: opname in gespecialiseerde
klinieken. In het kader van het verslavingsbeleid wordt er ook begeleid wonen en projecten voor dagbeste
ding en arbeid aangeboden.
De verslavingszorg in Fryslan wordt aangeboden door 'Verslavingszorg Noord-Nederland', die werkzaam is
in de drie noordelijke provincies.
11.1.2 Wat is de huidige stand van zaken in Leeuwarden?
In het overzicht hieronder is terug te vinden welke activiteiten de gemeente op het gebied van de verslavings
zorg subsidieert en welke diensten daar tegenover staan.
(De beide locaties voor dagopvang hebben wij geordend onder het hoofdstuk 'maatschappelijke opvang'.)
Diensten per aanbieder
Eenheden
Begroting 2007 x 1.000
Gemeente
AWBZ
Gebruiker
Overig
VNN
Sociale verslavingszorg
2800 uren
1.700
Opsporen en toeleiden zorgmijders
193 cliënten
505
Ambulante hulpverlening
3510 uren
Veelplegersaanpak
4500 uren
178
Gebruiksruimte
67 cliënten
Medische heroïnebehandeling
25 cliënten
Incidenteel: gebruiksruimte
heroïnebehandeling
241
Preventie
6320 uren
Begeleid wonen, Cambuursteipad
44 cliënten
Begeleid wonen, Franeker
51 cliënten
Arbeidstoeleiding
88 cliënten
subtotaal
2.383
241
-55-