Blad 2 Als uitwerking van deze wens wordt u thans een concept- kadernota verbonden partijen voorgelegd. De kadernota moet worden bezien in samenhang met de optimalisatie van het al bestaande beheersinstrumentarium die naar aanleiding van het hiervoor bedoelde interne onderzoek in gang is gezet. 2Toelichting opzet kadernota De opgestelde concept-kadernota is tot stand gekomen op basis van een verkenning van de kaderstellingen die door andere vergelijkbare gemeenten op het terrein van verbonden partijen worden gehanteerd. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten bij de bestaande beleidslijnen die thans binnen onze gemeente al van toepassing zijn. De kadernota bestaat uit drie onderdelen, namelijk: De basisfilosofied.w.z. de grondhouding waarmee participatie in externe partijen wordt benaderd. De in de kadernota omschreven grondhouding, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen deelname in publiekrechtelijke rechtsvormen en privaatrechtelijke, ligt in het verlengde van de beleidslijn die tot dusver binnen onze gemeente van kracht was. Deze beleidslijn die in de huidige situatie is verwoord in de paragraaf verbonden partijen van de programmabegroting, luidt als volgt In een verbonden partij wordt alleen deelgenomen als daarmee de uitvoering van het gemeentelijke beleid is gediend; Deelname in een privaatrechtelijke rechtsvorm geschiedt alleen als onderzocht en gemotiveerd is dat de uitvoering van beleidsvoornemens beter gediend is met een privaatrechtelijke rechtsvorm dan met een publiekrechtelijke rechtsvorm. De richtlijnen: dit zijn, rekening houdend met de bovenstaande basisfilosofie, de concrete beleidsmatige uitgangspunten die in acht genomen dienen te worden bij het gemeentelijk handelen met betrekking tot verbonden partijen. In deze richtlijnen zijn tevens de uitgangspunten opgenomen die ons college eerder heeft vastgesteld ten aanzien van de gemeentelijke vertegenwoordiging in privaatrechtelijke rechtspersonen. Hoewel strikt genomen deze richtlijnen ook gelden voor bestuurlijke participaties die niet onder de definitie van verbonden partijen vallen is er ter wille van het overzicht en de integraliteit voor gekozen deze voorschriften ook op te nemen in de kadernota. Blad 3 Het beheersinstrumentarium: dit zijn de intern organisatorische maatregelen die moet zorgen voor een adequate (risico-) beheersing van de verbonden partijen. Het accent hierbij ligt op het systematisch opstellen van risico- en beheersprofielen van de verbonden partijen. Aan de hand van dergelijke profielen kan vervolgens als onderdeel van de jaarlijkse planning en controlcylcus worden getoetst of de getroffen maatregelen gericht op toezicht en risicobeheersing nog steeds van voldoende niveau zijn. Dit mede in het licht van mogelijke relevante ontwikkelingen binnen de verbonden partij of de omgeving daarvan. Inmiddels is de beoogde set beheersprofielen in basis vorm aanwezig. Via een groeiproces zullen zij op het gewenste niveau worden gebracht. Ter informatie is het document beheersprofielen zoals dat op dit moment beschikbaar is ter inzage gelegd. We hopen dat de voorgestelde concept-kadernota voordoende tegemoet komt aan de door de raad geuite behoefte aan een heldere kaderstelling voor sturing van en toezicht op verbonden partijen. Leeuwarden, 21 augustus 2 0 07 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, G. Krol, loco-burgemeester, drs C.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 575