Blad 2
Als uitwerking van deze wens wordt u thans een concept-
kadernota verbonden partijen voorgelegd.
De kadernota moet worden bezien in samenhang met de
optimalisatie van het al bestaande beheersinstrumentarium
die naar aanleiding van het hiervoor bedoelde interne
onderzoek in gang is gezet.
2Toelichting opzet kadernota
De opgestelde concept-kadernota is tot stand gekomen op
basis van een verkenning van de kaderstellingen die door
andere vergelijkbare gemeenten op het terrein van verbonden
partijen worden gehanteerd. Daarbij is zoveel mogelijk
aangesloten bij de bestaande beleidslijnen die thans binnen
onze gemeente al van toepassing zijn.
De kadernota bestaat uit drie onderdelen, namelijk:
De basisfilosofied.w.z. de grondhouding waarmee
participatie in externe partijen wordt benaderd. De in
de kadernota omschreven grondhouding, waarbij een
onderscheid gemaakt wordt tussen deelname in
publiekrechtelijke rechtsvormen en privaatrechtelijke,
ligt in het verlengde van de beleidslijn die tot dusver
binnen onze gemeente van kracht was. Deze beleidslijn
die in de huidige situatie is verwoord in de paragraaf
verbonden partijen van de programmabegroting, luidt als
volgt
In een verbonden partij wordt alleen deelgenomen als
daarmee de uitvoering van het gemeentelijke beleid is
gediend;
Deelname in een privaatrechtelijke rechtsvorm
geschiedt alleen als onderzocht en gemotiveerd is dat
de uitvoering van beleidsvoornemens beter gediend is
met een privaatrechtelijke rechtsvorm dan met een
publiekrechtelijke rechtsvorm.
De richtlijnen: dit zijn, rekening houdend met de
bovenstaande basisfilosofie, de concrete beleidsmatige
uitgangspunten die in acht genomen dienen te worden bij
het gemeentelijk handelen met betrekking tot verbonden
partijen. In deze richtlijnen zijn tevens de
uitgangspunten opgenomen die ons college eerder heeft
vastgesteld ten aanzien van de gemeentelijke
vertegenwoordiging in privaatrechtelijke rechtspersonen.
Hoewel strikt genomen deze richtlijnen ook gelden voor
bestuurlijke participaties die niet onder de definitie
van verbonden partijen vallen is er ter wille van het
overzicht en de integraliteit voor gekozen deze
voorschriften ook op te nemen in de kadernota.
Blad 3
Het beheersinstrumentarium: dit zijn de intern
organisatorische maatregelen die moet zorgen voor een
adequate (risico-) beheersing van de verbonden partijen.
Het accent hierbij ligt op het systematisch opstellen
van risico- en beheersprofielen van de verbonden
partijen. Aan de hand van dergelijke profielen kan
vervolgens als onderdeel van de jaarlijkse planning en
controlcylcus worden getoetst of de getroffen
maatregelen gericht op toezicht en risicobeheersing nog
steeds van voldoende niveau zijn. Dit mede in het licht
van mogelijke relevante ontwikkelingen binnen de
verbonden partij of de omgeving daarvan. Inmiddels is de
beoogde set beheersprofielen in basis vorm aanwezig. Via
een groeiproces zullen zij op het gewenste niveau worden
gebracht. Ter informatie is het document
beheersprofielen zoals dat op dit moment beschikbaar is
ter inzage gelegd.
We hopen dat de voorgestelde concept-kadernota voordoende
tegemoet komt aan de door de raad geuite behoefte aan een
heldere kaderstelling voor sturing van en toezicht op
verbonden partijen.
Leeuwarden, 21 augustus 2 0 07
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
G. Krol, loco-burgemeester,
drs C.H.J. Brugman, secretaris.