Nr Naam Organisatie Vraag Reactie Antwoord reactie gemeente onderschrijven deze bundeling en integratie van beleidsterreinen op lokaal niveau en willen ons ervoor inzetten ons goed te verstaan met de lokale overheden in Friesland. Maar tegelijkertijd hebben we wel zorg over de diversiteit aan plaatselijke zorgvormen die kan ontstaan. Herkenbaarheid van zorg is van groot belang, dat maakt het aanbod vindbaar. Als provinciaal werkzame zorginstelling streven wij er dan ook naar een eenduidig zorgpakket aan te bieden. Wij zouden het waarderen als u van uw kant wilt bijdragen aan provinciebrede uitgangspunten voor de zorg aan kwetsbare groepen, bijvoorbeeld in het verband van de Vereniging van Friese Gemeenten, maar ook in uw hoedanigheid als centrumgemeente voor de OGGZ. Centrumgemeente Leeuwarden voert voor de gemeenten in Fryslan de regie over het OGGz-beleid. Dit beleid wordt van tevoren besproken met de overige gemeenten. Vanuit het OGGz-beleid verleent Leeuwarden subsidie aan (onder andere) GGZ Friesland. Deze gang van zaken waarborgt eenduidig en herkenbaar OGGz-beleid. De WMO zou er niet toe moeten leiden dat bestaand aanbod versnipperd raakt. Dit speelt bijvoorbeeld in de (ondersteuning van) cliëntenparticipatie, zoals u zelf ook aangeeft in de passage over de stichting AanZet op blz. 54. De activiteiten van Aanzet zijn zeer waardevol voor ggz-cliënten die een weg terug zoeken in de maatschappij, we willen dan ook ten zeerste bij u bepleiten de activiteiten van AanZet blijvend mogelijk te maken. Lokale samenhang is alleen te realiseren als alle betrokken partijen daaraan willen bijdragen. Van onze kant doen we graag mee, omdat we vanuit ons eigen werkterrein dagelijks het belang van ketensamenwerking ervaren. Tegelijkertijd vormt de participatie in de diverse lokale en regionale samenwerkingsverbanden wel een belasting voor onze organisatie. Elke afzonderlijke financier verwacht directe output als waar voor zijn geld; indirecte functies als afstemming, uitwisseling en onderlinge consultatie worden als niet-subsidiabel gezien. De eerder vanuit de AWBZ gefinancierde functies consultatie en dienstverlening komen per 1 januari 2008 te vervallen. Die functies zijn echter juist zo van belang als 'smeerolie' voor de ketenzorg! We beseffen dat dit knelpunt buiten de oplossingsmogelijkheden van uw gemeente valt, maar we wilden niet nalaten om u deelgenoot te maken van een probleem waar wij ons voor gesteld zien. Tot zover enkele algemene opmerkingen bij het voorgenomen De gemeente Leeuwarden heeft er via het overleg van portefeuillehouders Zorg en Welzijn, op aangedrongen dat alle gemeenten naar rato van het hun ter beschikking staande Wmo-budget bijdragen aan de subsidieverlening aan Stichting AanZet. Leeuwarden is bereid om de subsidieverlening aan AanZet te coördineren en op die wijze bij te dragen tot handhaving en verdere ontwikkeling van het aanbod van AanZet. In de subsidieverlening van centrumgemeente Leeuwarden aan GGZ Friesland en Verslavingszorg Noord Nederland wordt onder meer de deelname van medewerkers van deze organisaties aan de sociale teams in de provincie Fryslan gefinancierd. Dit impliceert ook de onderlinge afstemming, uitwisseling en consultatiefunctie. Voor ons zijn de sociale teams van groot belang voor het onderkennen en toeleiden van problemen van zeer kwetsbare burgers. Wij hebben dus substantieel bijgedragen in de financiering van GGZ-activiteiten, welke als gevolg van de overheveling naar de Wmo, niet meer vanuit de AWBZ worden vergoed. Dat is ook de bedoeling geweest van de wetgever toen hij de OGGz onderbracht in de Wmo. Nr Noam Organisatie Vraag Reav-ue Antwoord reactie gemeente beleid. Hieronder brengen we per prestatieveld nog enkele punten onder de aandacht. Prestatieveld 1 Sociale samenhang en leefbaarheid Waar mogelijk leveren wij graag een bijdrage om in bepaalde aandachtswijken de verbondenheid tussen groepen te versterken. Zo hebben wij weloverwogen gekozen voor deelname aan het multifunctioneel centrum in Bilgaard opdat psychiatrische patiënten in een gewone woonomgeving actief kunnen zijn. Voor de prachtwijk Heechterp/Schieringen werken wij aan een plan gericht op een gezonde leefstijl. Overgewicht doet zich relatief veel voor bij sociaal-economisch zwakke groepen. We zetten onze deskundigheid in op het gebied van obesitas om in samenwerking met andere partners in de wijk een psycho- educatief programma uit te werken. Prestatieveld 2 Preventieve ondersteuning bij opgroeien en opvoeden Wij onderschrijven van harte het belang van goede preventieve zorg voor kinderen en jeugdigen. In uw beschrijving van dit aandachtsgebied missen wij de geestelijke gezondheidszorg als schakel in die preventieketen. In het beleid van GGZ Friesland krijgt preventie steeds meer gestalte, toegespitst op onderscheiden risicogroepen. Kinderen van ouders met psychiatrische problemen vormen zo'n risicogroep; voor hen bieden wij uiteenlopende activiteiten om hen minder kwetsbaar te maken in de problematiek die thuis speelt. Ook hebben we bijzondere aandacht voor jeugdigen met (voortekenen van) een eerste psychose. We vormen voor uw gemeente graag een gesprekspartner in het nader uitwerken van gezondheidsbeleid voor risicojeugd. Prestatieveld 5 Bevorderen participatie en zelfredzaamheid mensen met beperkingen Het valt ons op dat in de omschrijving van de doelgroep van dit prestatieveld psychiatrische patiënten wel genoemd worden, maar dat bij de beleidsvoornemens geen expliciete activiteiten voor deze groep staan genoemd. Vanuit GGZ Friesland leveren we graag een aandeel om groepen die op achterstand staan te laten stijgen op de maatschappelijke Wij onderschrijven dat de geestelijke gezondheidszorg een belangrijke schakel is in de preventieketen voor jeugdigen. Wij zullen zeker gebruik maken van uw aanbod het (gezondheids)beleid voor risicojeugd samen met u - en met anderen- uit te werken. Wij staan - net zo als u - een optimaal gebruik van voorzieningen voor, in combinatie met participatie van verschillende categorieën burgers met beperkingen. Dit voor zover de problematiek van de betreffende deelnemers gemeenschappelijk gebruik niet uitsluit. Wij zullen voor de uitwisseling van informatie, middelen en ll

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 584