Nr Naam Organisatie Vraag Reactie Antwoord reactie gemeente het binnen dit prestatieveld van belang dat de regiefunctie van de gemeente zich ook uitstrekt tot het maken van afspraken met corporaties over het voorkomen van gedwongen uitzettingen van huurders met overlastgevend of problematisch woongedrag. In het schema op pagina 44, waarin de samenhang tussen de prestatievelden 7, 8 en 9 is aangegeven, missen wij in de rij maatschappelijke opvang een aantal activiteiten te weten; woningen." Niettemin zetten wij ons overleg met de corporaties voort en zoeken samen met hen naar alternatieven. Ten aanzien van huurders met overlastgevend of problematisch woongedrag vindt ook overleg met de corporaties plaats. Zowel het Woonbedrijf/CHF als NWF zijn medio oktober 2007 ver gevorderd met het formaliseren van het zogenaamde 'laatste kansbeleid'. Daarnaast hebben wij gekozen voor een versterking van de functie van de sociale teams waar het gaat om zeer problematische bewoners. Hiervoor hebben wij het zogenaamde 'interventieteam' opgericht. Aan dit initiatief wordt ook door uw instelling meegewerkt. Het 'interventieteam' staat onder leiding van de gemeente. Hoewel wij op deze manier het uiterste doen om huisuitzetting te voorkomen, blijft de beslissing tot huisuitzetting de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Deze dient de belangen van de overlastgevende huurder af te wegen tegen die van de omwonenden. Als algemene reactie op uw inspraakreactie: het schema op pagina 44 beoogt een indruk te geven van de samenhang tussen de verschillende beleidsterreinen en functies die samenhangen met de prestatievelden 7, 8 en 9. Niet elke deelfunctie is er in terug te vinden. Een te gedetailleerde opsomming zou ten koste gaan van het overzicht. kolom preventie: de interventiewerker van het Huis voor Jongeren kolom Zorg Opvang: de Nachtopvang, de Zorgopvang, de gebruiksruimte en bij tijdelijke opvang de specificatie in crisisopvang, Algemene Opvang en het Huis voor Jongeren. Over de activiteiten van de interventiewerker van het Huis voor Jongeren hebt u tot nu toe niet naar de gemeente gerapporteerd. Dat is niet nodig omdat de functie wordt gefinancierd door het Zorgkantoor. Wel vinden wij het als gemeente belangrijk zo breed mogelijk te worden geïnformeerd. In lijn met het algemene antwoord op dit deel van uw inspraakreactie: wij spreken in dit schema over 'tijdelijke opvang' en 'woonvoorziening'. Daar kunnen de verschillende specifieke diensten die uw instelling aanbiedt Nr am Organisatie Vraag Rec^.ie Antwoord reactie gemeente in de kolom Dagbesteding Arbeid de dagbesteding en activering in woonvoorzieningen en Zorgopvang. in de kolom Openbare Orde Veiligheid de aanpak van overlastgevende drugsgebruikers en veelplegers. onder worden samengevat. In paragraaf 9.1.2, 'Diensten per aanbieder', komen alle door u genoemde specificaties terug. De gebruiksruimte vindt u terug in paragraaf 11.1.1 bij het prestatieveld 'Verslavingsbeleid'. Wij zullen in een aangepaste versie van het schema dagbesteding en activering in woonvoorzieningen en Zorgopvang opnemen. In de betreffende kolom komt voor: 'veelplegerbeleid' en VAV, dat staat voor 'versnelde afhandeling verslaafden'. Uiteraard staan deze begrippen in de rij 'verslavingsbeleid'. Op pagina 46 geeft u aan dat het beleid van de gemeente Leeuwarden ten aanzien van de hier verblijvende dak- en thuislozen sterk is gericht op activering. U stelt dat de dagactiviteiten (sociale activering) vanuit de residentiële opvangvoorzieningen worden gefinancierd vanuit de AWBZ. Dit is slechts in zeer beperkte mate het geval. In een groot deel van de situaties is het CIZ van mening dat de cliënten van voorliggende voorzieningen gebruik moeten maken, waarbinnen echter lang niet alle activiteiten zijn onder te brengen. Deze sociale activering is van levensbelang voor de hersteltrajecten van onze cliënten. We willen dan ook graag uw aandacht voor het gegeven dat binnen de sociale activering voor deze doelgroep door het gebrek aan (structurele) middelen nog steeds sprake is van een ontoereikend aanbod. Wij missen in dit verband het onderbrengen van sociale activering onder de Werkacademie, waar u wel SKREP als zodanig benoemt en omschrijft. Na 4 jaar experimenteren hebben wij er voor gekozen de sociale activering van op straat levende mensen, die de instellingen voor dagopvang bezoeken, aan te besteden in het kader van de Wet werk en bijstand. Deze aanbesteding past in het bestek van de Werkacademie. U hebt ons gerapporteerd, dat vanaf begin 2007 de indicering door het CIZ stringenter is geworden. Dit heeft er toe geleid, dat u de financiële ruimte die het Zorgkantoor u biedt niet volledig kunt gebruiken. In de eerder aangehaalde subsidieaanvraag van 27 september 2007 verzoekt u de gemeente subsidie voor sociale activering in het kader van de OGGz. Uw aanvraag wordt door ons in behandeling genomen. Subsidieverlening in het kader van de OGGz en aanbesteding in het kader van de Wwb verschillen op meerdere punten. Wij hebben geen aanleiding gezien om de sociale activeringsactiviteiten die uw instelling tot voor kort goed kon financieren uit de AWBZ onder te brengen in het financieringskader van de Wmo. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 587