1
Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning,
'het Wmo-loket'
1. INLEIDING
Doel van prestatieveld 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is
adequate informatie, advies en ondersteuning, zodat mensen de regie over
hun eigen leven kunnen blijven voeren. De uitvoering van dit prestatieveld
moet worden vormgegeven in een Wmo-loket. De afgelopen periode is besteed
aan een verkenning bij organisaties en aanbieders maar ook aan het
beschrijven van mogelijke vormen van het Wmo-loket conform de opdracht van
de gemeenteraad.
De opdracht van de gemeenteraad.
De gemeenteraad heeft op 27 februari 2006 het college opdracht gegeven:
"met een nadere uitwerking te komen van een lokaal, onafhankelijk,
objectief loket op basis van de éénloket-gedachte' met de functies
informatieadvies en cliëntondersteuning binnen het samenwerkingsverband
van yFoar Elkoar'
waarbij bij amendement is geschrapt "en binnen de randvoorwaarde van het
huidige budgettaire kader" en is toegevoegd:
"en bij de uitwerking met verschillende scenario's te komen met de daarbij
behorende verschillende kosten"
2 BEGRIPPENKADER
Voor het maken van beleid is het van belang een eenduidig begrippenkader te
hanteren. Daarom volgen hier eerst enkele definities van begrippen die op
dit prestatieveld worden gehanteerd.
Loket
Een lokaal loket is een (gemeentelijke) voorziening die informatie,
vraagverheldering, advies, bemiddeling en vaak ondersteuning en toegang tot
voorzieningen biedt op de terreinen van wonen, zorg, welzijn en diensten
zowel persoonlijk, schriftelijk, telefonisch als digitaal.
Informatie en advies:
Onder informatie en advies binnen de Wmo worden activiteiten en
voorzieningen verstaan die burgers en cliënten informeren en adviseren over
de voorzieningen. Informatie kan persoonlijk, schriftelijk, telefonisch of
digitaal worden overgedragen.
Cliëntondersteuning
Cliëntondersteuning betreft de ondersteuning van een cliënt bij het maken
van een keuze of het oplossen van een probleem. Cliëntondersteuning heeft
de regieversterking van de cliënt (en zijn omgeving) tot doel ten einde de
zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. Dit kan
informatie en advies, maar vooral ook uitgebreide vraagverheldering en
kortdurende en kortcyclische ondersteuning bij keuzes op diverse
levensterreinen omvatten. Cliëntondersteuning richt zich op ondersteuning
en oplossingen op lokaal niveau met gebruik van sociale verbanden. In de
praktijk moeten de cliëntondersteuners actief de doelgroep benaderen en
wordt er bij of in de directe omgeving van de cliënt ondersteuning geboden.
Op welke terreinen?: