1 Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning, 'het Wmo-loket' 1. INLEIDING Doel van prestatieveld 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is adequate informatie, advies en ondersteuning, zodat mensen de regie over hun eigen leven kunnen blijven voeren. De uitvoering van dit prestatieveld moet worden vormgegeven in een Wmo-loket. De afgelopen periode is besteed aan een verkenning bij organisaties en aanbieders maar ook aan het beschrijven van mogelijke vormen van het Wmo-loket conform de opdracht van de gemeenteraad. De opdracht van de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 27 februari 2006 het college opdracht gegeven: "met een nadere uitwerking te komen van een lokaal, onafhankelijk, objectief loket op basis van de éénloket-gedachte' met de functies informatieadvies en cliëntondersteuning binnen het samenwerkingsverband van yFoar Elkoar' waarbij bij amendement is geschrapt "en binnen de randvoorwaarde van het huidige budgettaire kader" en is toegevoegd: "en bij de uitwerking met verschillende scenario's te komen met de daarbij behorende verschillende kosten" 2 BEGRIPPENKADER Voor het maken van beleid is het van belang een eenduidig begrippenkader te hanteren. Daarom volgen hier eerst enkele definities van begrippen die op dit prestatieveld worden gehanteerd. Loket Een lokaal loket is een (gemeentelijke) voorziening die informatie, vraagverheldering, advies, bemiddeling en vaak ondersteuning en toegang tot voorzieningen biedt op de terreinen van wonen, zorg, welzijn en diensten zowel persoonlijk, schriftelijk, telefonisch als digitaal. Informatie en advies: Onder informatie en advies binnen de Wmo worden activiteiten en voorzieningen verstaan die burgers en cliënten informeren en adviseren over de voorzieningen. Informatie kan persoonlijk, schriftelijk, telefonisch of digitaal worden overgedragen. Cliëntondersteuning Cliëntondersteuning betreft de ondersteuning van een cliënt bij het maken van een keuze of het oplossen van een probleem. Cliëntondersteuning heeft de regieversterking van de cliënt (en zijn omgeving) tot doel ten einde de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. Dit kan informatie en advies, maar vooral ook uitgebreide vraagverheldering en kortdurende en kortcyclische ondersteuning bij keuzes op diverse levensterreinen omvatten. Cliëntondersteuning richt zich op ondersteuning en oplossingen op lokaal niveau met gebruik van sociale verbanden. In de praktijk moeten de cliëntondersteuners actief de doelgroep benaderen en wordt er bij of in de directe omgeving van de cliënt ondersteuning geboden. Op welke terreinen?:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 592