2 3 In de toelichting op het oorspronkelijke wetsontwerp wordt daarover onder meer het volgende gezegd: "Het is wenselijk dat de gemeente zich daarbij laat leiden door de 'éénloket-gedachte'een burger dient zich in principe niet vaker dan één maal tot de gemeente behoeven te wenden om over het gehele scala van voorzieningen de nodige informatie te verkrijgen. Daarbij dient de gemeente zich niet te beperken tot die voorzieningen waar zij zelf 'over gaat'maar ook informatie te geven over relevante aanpalende terreinen, zoals zorg en wonen." Bij de behandeling in de Tweede Kamer is deze wenselijkheid bij amendement omgezet in een opdracht. In art. 5 lid 2 a wordt van gemeenten gevraagd bij verordening aan te geven "op welke wijze de toegang tot het aanvragen van individuele voorzieningen in samenhang met voorzieningen op het gebied van wonen en zorg als bedoeld in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten(AWBZ) is geregeld"Tevens is bepaald dat voor de afstemming van de indicatiestelling het Centrum indicatiestelling Zorg (CIZ) een plek in het loket dient te hebben. De opdracht voor de gemeente is derhalve informatie en advies te verstrekken over een breed pakket van samenhangende dienstverlening op tenminste de terreinen zorg, welzijn, ondersteuning en wonen. 3HUIDIGE SITUATIE Hoe is informatieadvies en cliëntondersteuning nu in Leeuwarden geregeld? In Leeuwarden wordt op diverse plaatsen informatie advies en cliëntondersteuning op het terrein van zorg en ondersteuning geboden. Er is een grote verscheidenheid van steun- en adviespunten, van onafhankelijk van zorgaanbieders tot steunpunten van deze organisaties zelf. Dit laatste past ook bij de ingevoerde marktwerking in de zorg. Voor de burger die de weg, al dan niet met behulp van anderen of internet, weet te vinden is dit geen probleem. Maar er zijn ook burgers die ervaren dat zij met vragen van de ene naar de andere instantie worden verwezen en niet meteen de juiste weg weten te vinden Deze mensen zien zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Het is belangrijk om bij het invullen van de gemeentelijke opdracht in het kader van de Wmo dit onderscheid tussen zelfredzame en minder/niet zelfredzame burgers voor ogen te houden. Bureau Wmo-voorzieningen. In de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning is vastgelegd het CIZ de uitvoering van de voorzieningen op te dragen. Hiermee wordt niet alleen continuïteit gewaarborgd in de verstrekking van de voormalige voorzieningen op basis van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg)Het bureau Wvg is daarom omgedoopt tot Bureau Wmo-voorzieningen. Naast de uitvoerende taak op het terrein van de Wmo voor onze gemeente vervult het CIZ ook de adviesfunctie voor zorgaanspraken op basis van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) De gemeente Leeuwarden kan met deze wijze van uitvoering ook al een eerste invulling geven aan de verplichte afstemming van de Wmo en AWBZ. Het CIZ zal dan ook in het vervolg nadrukkelijk betrokken worden bij de uiteindelijke vorming van het onafhankelijke, brede loket voor wonen, welzijn, zorg en diensten. Foar Elkoar en Friese samenwerking Foar Elkoar is een stichting met als uitgangspunt eenduidige en objectieve cliëntinformatie en cliëntondersteuning vormgeven, zodanig dat de burger van Fryslan optimaal wordt gefaciliteerd bij de toegang tot wonen, welzijn, zorg en dienstverlening"Foar Elkoar ontvangt van het Ministerie van VWS jaarlijks een subsidie van 500.000 voor de jaren 2 0 06 tot en met 2 0 08 om deze visie in samenwerking met Friese gemeenten en zorgkantoor te vormen tot een breed loket voor welzijn, zorg, wonen en dienstverlening. Om dit te realiseren werkt het college ook nauw samen met de andere Friese gemeenten en het Zorgkantoor Friesland. Deze samenwerking is vastgelegd in een intentieverklaring. De uitwerking van het concept voor het loket en de financieringsmogelijkheden bevindt zich nu in het eindstadium. Impuls cliëntondersteuning De huidige situatie in de gemeente Leeuwarden bestaat uit een verscheidenheid aan cliëntondersteuning door diverse instellingen en organisaties, zoals de Stichting Hulp en Welzijn (HWL)de Stichting Welzijn Ouderen Leeuwarden (SWOL)MEE-FrieslandDoor een financiële impuls van de subsidieregeling Diensten bij wonen met zorg is in het najaar 2006 de ontwikkeling van cliëntondersteuning op uitvoeringsniveau aangepakt en uitgevoerd. Er is een samenwerkingsrelatie ontstaan tussen MEE, SWOL, HWL, Bureau Wmo-voorzieningen en het Zorgkantoor. Deze samenwerking wordt gesymboliseerd in een auto van het SWOL met het opschrift 'cliëntondersteuning' met de logo's van MEE, HWL en SWOL. Deze samenwerking biedt perspectief voor een vervolg. Onduidelijkheid over decentralisatie subsidie MEE. Bij de aanvaarding van de Wmo is gesteld dat per 2008 de subsidiegelden van MEE op een nader uit te werken wijze naar de gemeenten zullen worden gedecentraliseerd. Eén van de voornaamste opdrachten aan deze organisatie is de ondersteuning van cliënten met een beperking. Het betrekken van deze organisatie bij de invulling van prestatieveld 3 van de Wmo is derhalve essentieel Met de adviesaanvraag aan de SER over de toekomst van de AWBZ in mei 2007 is duidelijk geworden dat de staatssecretaris eerst met de 2e Kamer overleg wil voeren over het al dan niet decentraliseren van de subsidie aan MEE. Het ministerie zal in afwachting van definitieve besluitvorming in de subsidievoorwaarden voor MEE de verplichting opnemen om met gemeenten te overleggen over de uitvoering van de taken van MEE. Dit betekent dat de vormgeving van de functies informatie, advies en cliëntondersteuning in nauw overleg met deze organisatie dient te geschieden. De AWBZ-praktijk, marktwerking in de zorg en dienstverlening Binnen de AWBZ geldt dat alleen voor extramurale zorg er een beperkte marktwerking is ingevoerd. Landelijk is de trend dat zorgkantoren maar maximaal 2 0% van de extramurale zorg aanbesteden. Zorgkantoor Friesland heeft bepaald dat zij maar 7% aanbesteden en daarmee voor alle bestaande aanbieders een garantie afgeven van 93% van het volume van vorig jaar. De 93% moet garanderen dat bestaande cliënten niet van aanbieder hoeven te wisselen. De (beperkte) marktwerking heeft geresulteerd in concurrerende positie op cliëntniveau en de door de marktwerking gegenereerde commerciële belangen dragen niet bij een om op vrijwillige basis mee te werken aan een publieke voorzieningen als een breed Wmo-AWBZ loket. Daarbij wordt met deze partijen door de gemeenten, i.h.k.v. de aanbesteding huishoudelijke hulp,op het scherpst van de snede onderhandeld. De zorgaanbieders kiezen er bij voorkeur voor om steunpunten in wijken in de stad in te richten die ze kunnen gebruiken als marketinginstrument en die ze zelf kunnen aansturen. Meer dan 90 van de AWBZ-cliënten weten overigens op één of andere manier de zorgaanbieder van keuze te vinden. Het zorgkantoor bemiddelt slechts in enkele procenten tussen vraag en aanbod. De AWBZ kent naast subsidiering van MEE geen mogelijkheid tot rechtstreekse financiering van een onafhankelijk loket. De zorgaanbieders financieren hun loketten en steunpunten uit de AWBZ-vergoedingen voor verleende zorg. In het licht van deze gegroeide praktijk in de zorgmarkt willen de zorgaanbieders de profilering van het eigen aanbod in eigen loketten en steunpunten handhaven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 593