De vormgeving van informatie, advies en cliëntondersteuning, het loket, dient te passen in deze door de overheid, ook de gemeentelijke, zelf bevorderde marktomstandigheden. In een markt hoort een eigen profilering in de eigen 'winkel' van de marktpartijen met ook de door hen zelf vormgegeven informatie, advies en cliëntondersteuning over de eigen zorg- en dienstverleningsproducten. De gemeente moet met dit gegeven rekening houden 4. UITGANGSPUNTEN EN BASSISVOORWAARDEN Voortvloeiend uit de opdracht van de raad om een aantal varianten te beschrijven is er ook een aantal uitgangspunten en basisvoorwaarden te benoemen. Deze uitgangspunten en basisvoorwaarden zullen moeten worden meegenomen in de afweging die moet leiden tot het maken van een keuze voor een loket. onafhankelijkheid keuzevrijheid en de zelfredzame burger de niet of minder zelfredzame burger informatie en advies functie ten opzichte van cliëntondersteuning outreachende aanpak cliëntondersteuning vraagtoeleiding en vraagafhandeling afstemming AWBZ - Wmo de verschijningsvorm(en) van een loket ontwikkelingen binnen de gemeente en in de publieke dienstverlening differentiatie in indicatie bureaucratie te lijf Onafhankelijkheid. In de opdracht van de raad staat nadrukkelijk objectief en onafhankelijk. Hieronder verstaan wij dat in het 'Wmo-loket' gewerkt wordt vanuit het perspectief van de burger/cliënt zonder enig belang van aanbieders van zorg en diensten noch van vaststellers van het recht op een voorziening. Keuzevrijheid en de zelfredzame burg-er Voor de rijksoverheid is het bieden van keuzes het uitgangspunt voor de introductie van marktwerking op het terrein van de zorg en dienstverlening. De overheid denkt met het bieden van keuzevrijheid beter tegemoet te komen aan de verschillen in wensen van burgers. Deze keuzevrijheid is voor de zelfredzame burger een uitkomst. Hij of zij kan zelf bepalen op welke wijze zorg en dienstverlening wordt afgenomen. Voorwaarde daarvoor is wel dat deze zelfredzame burger over volledige, juiste en objectieve informatie kan beschikken. Dit is voor zorg en dienstverlening op dit moment nog maar in beperkte mate het geval. Voor de Zorgverzekeringswet kan de burger bijvoorbeeld terecht bij wwwkiesbeternlDergelijke geobjectiveerde en zo mogelijk ook door ervaringsdeskundigen beoordeelde informatie over zorgproducten en daarmee verwante dienstverlening faciliteert de zelfredzame burger bij het zoeken naar passende hulp. De overheid faciliteert de burger met het bieden van volledige, juiste en objectieve informatie bij het vinden van de eigen weg in de markt van zorg en dienstverlening. De dienstverlening aan de burger wordt met een dergelijke facilitering niet langs één punt getrechterd' met alle gevaar van opstopping en wachttijden, maar juist uitgebreid en verbeterd. Een dergelijke facilitering is ook in het belang van de (zorg-) aanbieders omdat hen zo naast het eigen (fysieke en digitale) winkelkanaal nog een ander kanaal wordt geboden om de dienstverlening aan te bieden in vergelijking met andere aanbieders concullega's' is een daarbij veel gebruikte onderlinge aanduiding onder zorgaanbieders) 4 De minder/niet zelfredzame burger Een aanmerkelijk deel van de burgers is niet (meer) in staat zelf volledig de weg te vinden in het woud van wetten en regelingen. Dit zijn veelal burgers met beperkingen, belemmerd in hun maatschappelijke participatie, kwetsbare burgers. De schattingen gaan uit van zo'n 20 - 25 van de bevolking en door de vergrijzing zal dit aantal in de toekomst toenemen. Voor deze groep burgers kan niet volstaan worden met het openen van een loket. Deze groep burgers dient pro-actief, outreachend cliëntondersteuning worden geboden. Tijdens de vergadering van de commissie Welzijn van 26 juni 2007 verwoordde een vertegenwoordiger van een belangenorganisatie dit als volgt: "Een deel van de burgers zal het loket niet opzoeken. Ouderen, personen die niet of moeizaam mobiel zijn vanwege hun handicap, oudere allochtonen (die afhaken vanwege communicatieproblemen) en niet te vergeten een deel burgers dat ontmoedigd is door de formulieren- en regelterreur Een andere manier van benaderen is geboden: huisbezoek. Met lef naar mensen toe, aanbellen. Cliëntondersteuners of omtinkers starten steun niet na eerste contact met loket, maar vormen zelf de start. Op grond van goede signalering van situaties waarin steun heel erg nodig is" Informatie en advies t.o.v. cliëntondersteuning Bij het begrippenkader zijn deze functies gedefinieerd. Naast de beschikbaarstelling van informatie op verschillende wijze voor de meer zelfredzame burger en het bieden van de mogelijkheid van advies ligt de nadruk vooral op het bieden van ondersteuning aan de niet of minder zelfredzame burger. Daar ligt de kern van dit prestatieveld van de Wmo. Met de aanduiding 'Wmo-loket' lijkt de opdracht aan de gemeente versmald tot de inrichting van een fysiek loket. De vormgeving van cliëntondersteuning vormt de kern van de opdracht naast het verstrekken van informatie advies en het verzorgen van de toegang tot dienstverlening. Outreachende aanpak Bij cliëntondersteuning moet extra aandacht worden besteed aan die groepen cliënten die niet uit zichzelf naar het loket of de voorziening toekomen. Hier zal nog iets extra's voor moeten worden geregeld, in de vorm van outreachend werken. Elke voorziening kan zijn eigen outreachende werk verrichten. Het is ook denkbaar dat verschillende voorzieningen in een voorzieningoverstijgend team, samenwerken zoals dat nu in bepaalde situaties al gebeurt. De gemeente zal er in deze variant op moeten toezien dat alle doelgroepen, ook de kleinere, worden bediend en niet enkel de van oudsher bekende groepen binnen de cliëntondersteuning Dit geldt voor alle varianten Vraagtoeleiding en Vraagafhandeling In de front office van het Wmo-loket kunnen eenvoudige informatie- en adviesvragen en beperkte vraagverheldering afgehandeld worden. Meer complexe informatie- en adviesvragen, vraagverheldering, ondersteuning en de toegang tot individuele Wmo voorzieningen vindt plaats bij de mensen thuis, in de back office of bij andere organisaties in de stad. Afhankelijk van de vraag wordt een cliënt doorver-wezen naar een andere medewerker met specifieke kennis en kunde van specifieke sectoren of terreinen. Burgers kunnen zich met alle vragen richten tot het Wmo-loket. Via het loket kan de toegang tot individuele Wmo voorzieningen en de begeleiding naar zorg- en andere voorzieningen geboden. Afstemming Wmo AWBZ AWBZ organisaties nemen zelfstandig een besluit of zij zelf een loket/balie wensen te behouden. De gemeente heeft geen invloed op die beslissing. Los van het feit of zij bereid zijn de eigen ingangen op te heffen worden zij gevraagd om informatie over hun eigen productaanbod aan het centrale loket ter beschikking te stellen. Medewerkers van het loket kunnen daarmee trachten voor de cliënt een integraal aanbod van AWBZ en Wmo te realiseren. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 594