6 De verschijningsvormen van een loket Bij het kiezen van type loket speelt ook de verschijningsvorm van het loket een rol. In de wet is aangegeven dat het zowel gaat om een fysiek-, digitaal en telefonisch- loket. In de praktijk is het zo dat in vele gevallen volstaan kan worden met een digitaal en telefonisch bereikbaar loket. De praktijk heeft geleerd dat nu in 2007 meer dan 80% van de vragen bij het CIZ bureau Wmo-voorzieningen telefonisch binnenkomt. Dit neemt niet weg dat er een fysiek loket moet zijn maar dat dit wel in samenhang moet zijn met een goed functionerend telefonisch- en digitaal-loket. Differentiatie bij indicatiestelling In het Beleidsplan Wmo, hoofdstuk 8, prestatieveld 6, is de in- en uitvoering beschreven van het APK-model in Leeuwarden. Dit houdt in dat voor hulp bij het huishouden de indicatiestelling, binnen de kaders van de door het CIZ ontwikkelde "beslisboom" en standaard indicatieprotocol (SIP) ook door de aanbieder zelf kan worden gedaan met door het CIZ gecertificeerde "intake" medewerkers. Hierdoor verloopt het proces van de afhandeling van de hulpvraag voor de burgers sneller, eenvoudig en beter. Het is onze ambitie deze en andere vormen van vereenvoudigde indicatiestelling verder uit te werken en in te voeren. De vorming van een loket mag niet tegengesteld zijn aan deze ambitie. Ontwikkelingen binnen de gemeente De gemeente is bezig met het ontwikkelen van een centrum voor Jeugd en Gezin, een Jongerenloket en een loket voor alle facetten van het beleidsveld Werk en Inkomen. Onafhankelijk voor welke varriant van het Wmo- loket wordt gekozen moet er afstemming en mogelijk integratie plaatsvinden met de betrokken beleidterreinen. ontwikkelingen in de publieke dienstverlening In VNG verband is de ambitie uitgesproken dat de gemeente in uiterlijk 2015 de poort voor de burger is voor publieke dienstverlening. Naast het leggen van verbindingen tussen de hiervoor genoemde loketten zal invulling van deze opdracht er vooral in dienen te bestaan dat de gemeente het vangnet is voor alle vragen waarvan de burger niet weet waar deze kunnen worden gesteld. De burger moet met alle vragen bij de gemeentelijke overheid terecht kunnen maar niet alle vragen hoeven langs het gemeentelijke loket te worden geleid. De bureaucratie te lijf! Eén van de grootste klachten in de zorg, van zowel cliënten als professionals, is de bureaucratie. De hoeveelheid formulieren, de gedetailleerde verantwoordingsplicht en de omslachtige procedures worden als een bureaucratische terreur ervaren en staan vaak goede en snelle hulpverlening in de weg. Het gevaar is niet denkbeeldig dat een (gemeentelijk) Wmo-loket deze bureaucratie versterkt i.p.v. bestrijdt. Wij willen de bureaucratie op allerlei manieren te lijf, ook bij de vorming van een lokaal loket. 5. DE BESCHIKBARE FINANCIËLE MIDDELEN De gemeente heeft geen specifieke extra middelen ontvangen voor de realisering van het 'Wmo-loket'Ombuiging van bestaande subsidiestromen en mogelijke ruimte in het Wmo-budget komen als eerste in aanmerking om het 'Wmo-loket' te financieren. Eerder in deze notitie is al genoemd dat de MEE-organisatie van het ministerie de verplichting heeft gekregen met de gemeente samen te werken bij de invulling van de functies van informatie advies en cliëntondersteuning. Daarnaast verstrekt de gemeente subsidie aan SWOL voor de vervulling van de functie van ouderenadviseur en aan HWL voor ondersteuning van burgers in de sociale winkel. De inzet van MEE en de subsidies aan SWOL en HWL kunnen derhalve bij de uitwerking worden betrokken Daarnaast heeft het rijk voor de nieuwe taken op het terrein van de Wmo middelen ter beschikking gesteld. De hulp bij het huishouden en de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers vormen daarvan het voornaamste onderdeel. Deze middelen worden vanaf 2008 toegekend volgens een objectief verdeelmodel. Het budget van 2 0 07, ruim 9.000.000 neemt daardoor in 2008 toe met nagenoeg 700.000, in 2009 met nog eens ongeveer 250.000 en daarboven op in 2010 nog eens met ruim 250.000. Een toename in 3 jaar met 1,2 miljoen. Bij onze raming van de uitgaven voor 2008 zijn wij er van uit gegaan dat in het budget voor dat jaar naast de uitvoeringskosten en de kosten voor de individuele voorzieningen nog ruimte aanwezig is van 250.000 (prijspijl 2007) voor invulling van het 'Wmo-loket' bovenop de genoemde subsidies en de inzet van MEE. De ervaring met de uitvoering van de Wmo is te kort, nog geen jaar, om nu al uitspraken te kunnen doen over de toereikendheid of vrije ruimte in de jaren na 2 0 08. Bij de hierna volgende beschrijving van verschillende varianten wordt aangegeven of de variant realiseerbaar is binnen het geschetste budgettaire kader voor 2 008. 6. VARIANTEN BESCHREVEN EN VERGELEKEN Op basis van een verkenning in de stad en bestudering van een grote hoeveelheid publicaties kunnen in theorie 3 basisvarianten voor een 'Wmo- loket' worden gepresenteerd. Elk van de drie nader uit te werken varianten wordt eerst beschreven. Ze voldoen allen aan de basiseisen en de uitgangspunten De beschrijving wordt gevolgd door inzicht in: voordelen nadelen Financiële consequenties Schematische weergave Variant 1: Stedelijke organisatie met 1 centraal in de stad gevestigd Wmo-loket Alle bestaande ondersteuningslocaties komen te vervallen en er komt één plek waar elke toegang tot alle publieke organisaties in opgaan en zo mogelijk ook de marktgeoriënteerde organisaties. In de plaats van alle afzonderlijke toegangen tot organisaties komt er 1 organisatie voor info advies en cliëntondersteuning, geheel onder gemeentelijke regie. Het bestaande ondersteuningsaanbod (MEE, ouderenadviessociale winkel van HWL CIZ-Wmo en steunpunten van AWBZ organisaties) spelen in deze variant geen rol. Deze voorzieningen gaan allemaal op in het gemeentelijk Wmo loket of bieden een concurrerend aanbod op het moment dat zij beschikken over andere financieringsbronnen dan de gemeente. De gemeente kanaliseert alle huidige eigen subsidiestromen m.b.t. info advies en cliëntondersteuning naar die nieuwe organisatie. De nieuwe organisatie kan een door de gemeente gesubsidieerde stichting zijn maar ook een afdeling cliëntondersteuning van de gemeente In het centrale loket de generalistische baliemedewerker die eenvoudige informatie en adviesverstrekking en vraagverheldering biedtIn de backoffice of bij andere organisaties specialisten voor specifieke functies en doelgroepen. Voordelen van deze variant zijn: 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 595