Wmo - AWBZ Loket
9
Er is duidelijkheid voor de gebruiker die bij één loket terecht kan,
dit is vooral handig voor cliënten die nog niet weten tot welke
doelgroep zij behoren.
Het loket werkt niet stigmatiserend.
Nadelen van deze variant zijn:
De specialistische expertise van de medewerkers verdwijnt en de
medewerkers zullen generalisten moeten worden.
Doelgroepdifferentiatie is minder gemakkelijk te organiseren
Efficiënte ingerichte werkprocessen leiden niet automatisch tot
meerwaarde (dit kan pas over een aantal jaren zichtbaar worden)
Er is geen draagvlak bij zowel de publieke als private partijen.
De huidige balies (publiek en privaat) zijn bekend bij specifieke
doelgroepen. Die groepen zullen wellicht een algemene voorziening
niet herkennen.
De huidige balies verzorgen efficiënte instroom van nieuwe en oude
cliënten. Met een centrale instroom worden veel logistieke problemen
voorspeld.
De huidige balies hebben een belangrijke taak in de
marketingdoelstellingen van organisaties.
Kleinschaligheid en wijkgericht werken kan niet met het opheffen van
lokale instroompunten.
Er moet een forse investering door de gemeente gedaan worden t.b.v.
mensen, systemen, huisvesting en compensatie van
deconcentratieverlies bij de drie door de gemeente gesubsidieerde
instellingen
Financiële consequenties
Naar verwachting zal deze loketvorm een grote investering vergen. Er wordt
niet aangesloten bij een bestaande structuur en ook moeten bestaande
subsidierelaties worden aangepast om de huidige cliëntondersteuners bij de
welzijnsinstellingen weg te halen en onder te brengen in één loket.
Het beschikbare extra budget van €250.000 zal naar verwachting fors worden
overschreden
Schematische weergave:
Loket voor welzijn, zorg, wonen en dienstverlening
HWL
SWOL
Bureau
WMO CIZ
Zorg -
aanbieder X
Belangen
organisatie
MEE -Info
centrum
Steunpunt
A
Variant 2: Stedelijk samenwerkingsverband met handhaving van
bestaande loketten.
In deze variant wordt de samenwerking tussen de verschillende publieke
organisaties die werkzaam zijn op dit terrein, geïntensiveerd en
uitgebouwd. De huisvesting blijft op locaties van de bestaande publieke
voorzieningen. Te weten Sociale winkel van HWL, balie van CIZ-Wmo, SWOL en
het informatiecentrum van MEE. Ook zullen alle vrijwilligersorganisaties en
belangenorganisaties die werk doen voor de doelgroepen een plaats krijgen.
Daarnaast wordt er een loket opgericht in het stadskantoor. Dit loket moet
8
worden gezien als een plaats die dient als vangnet voor mensen die niet
weten waar ze terecht kunnen en hier kunnen worden geholpen en/of worden
doorverwezen. Alle locaties noemen zich Wmo-AWBZ loket en worden daarvoor
door de gemeente gecertificeerd. Er zijn dan vijf Wmo-AWBZ loketten in
Leeuwarden. Het gelijke aanbod wordt geregisseerd door de gemeente. Naast
het gezamenlijke deel heeft/houdt iedere balie de huidige specifieke taak
gerelateerd aan de eigen organisatie. In het gemeentelijk loket zijn
generalisten werkzaam. Bij de andere vier locaties zijn naast generalisten,
bijna per definitie, vooral specialisten werkzaam. De medewerkers van het
gemeenteloket zijn in dienst bij de gemeente. De overige medewerkers
blijven in dienst bij de drie doelgroepspecifieke aanbieders van
cliëntondersteuning
Voordelen van deze variant:
Specialistische kennis ten behoeve van verschillende cliëntgroepen
blijft behouden.
Keuzevrijheid van de cliënt blijft behouden, alle vijf de loketten
fungeren als wegwijzer
Voorzieningen blijven herkenbaar voor de cliënt
Deze vorm doet recht aan de regierol van de gemeente maar ook aan de
bestaande voorzieningen
Financieel gezien bouwt deze variant op bestaande voorzieningen en
moet er geïnvesteerd worden door de gemeente in het creëren van
uniformering van het cliëntproces.
Deze variant sluit aan bij het zoveel mogelijk benutten van bestaande
publieke voorzieningen.
Nadelen van deze variant
Het loket kan stigmatiserend werken
Deze variant sluit niet aan bij het optimaal benutten van private
voorzieningen
Financiële consequenties:
De diverse organisaties hebben cliëntondersteuners in dienst. Waar het HWL
en SWOL betreffen worden deze cliëntondersteuners betaald via een subsidie
van de Gemeente Leeuwarden en dit hoeft niet te veranderen. Uitgaande van
een beschikbaar budget van €250.000 is de verwachting dat deze variant
hiervan gefinancierd kan worden.
Schematische weergave:
SWOL
HWL sociale winkel
Bureau Wmo voorzieningen CIZ
MEE - informatiecentrum
Stadskantoor
Achter alle publieke organisaties bevinden zich vrijwilligers- en belangenorganisaties