Wmo - AWBZ Loket 9 Er is duidelijkheid voor de gebruiker die bij één loket terecht kan, dit is vooral handig voor cliënten die nog niet weten tot welke doelgroep zij behoren. Het loket werkt niet stigmatiserend. Nadelen van deze variant zijn: De specialistische expertise van de medewerkers verdwijnt en de medewerkers zullen generalisten moeten worden. Doelgroepdifferentiatie is minder gemakkelijk te organiseren Efficiënte ingerichte werkprocessen leiden niet automatisch tot meerwaarde (dit kan pas over een aantal jaren zichtbaar worden) Er is geen draagvlak bij zowel de publieke als private partijen. De huidige balies (publiek en privaat) zijn bekend bij specifieke doelgroepen. Die groepen zullen wellicht een algemene voorziening niet herkennen. De huidige balies verzorgen efficiënte instroom van nieuwe en oude cliënten. Met een centrale instroom worden veel logistieke problemen voorspeld. De huidige balies hebben een belangrijke taak in de marketingdoelstellingen van organisaties. Kleinschaligheid en wijkgericht werken kan niet met het opheffen van lokale instroompunten. Er moet een forse investering door de gemeente gedaan worden t.b.v. mensen, systemen, huisvesting en compensatie van deconcentratieverlies bij de drie door de gemeente gesubsidieerde instellingen Financiële consequenties Naar verwachting zal deze loketvorm een grote investering vergen. Er wordt niet aangesloten bij een bestaande structuur en ook moeten bestaande subsidierelaties worden aangepast om de huidige cliëntondersteuners bij de welzijnsinstellingen weg te halen en onder te brengen in één loket. Het beschikbare extra budget van €250.000 zal naar verwachting fors worden overschreden Schematische weergave: Loket voor welzijn, zorg, wonen en dienstverlening HWL SWOL Bureau WMO CIZ Zorg - aanbieder X Belangen organisatie MEE -Info centrum Steunpunt A Variant 2: Stedelijk samenwerkingsverband met handhaving van bestaande loketten. In deze variant wordt de samenwerking tussen de verschillende publieke organisaties die werkzaam zijn op dit terrein, geïntensiveerd en uitgebouwd. De huisvesting blijft op locaties van de bestaande publieke voorzieningen. Te weten Sociale winkel van HWL, balie van CIZ-Wmo, SWOL en het informatiecentrum van MEE. Ook zullen alle vrijwilligersorganisaties en belangenorganisaties die werk doen voor de doelgroepen een plaats krijgen. Daarnaast wordt er een loket opgericht in het stadskantoor. Dit loket moet 8 worden gezien als een plaats die dient als vangnet voor mensen die niet weten waar ze terecht kunnen en hier kunnen worden geholpen en/of worden doorverwezen. Alle locaties noemen zich Wmo-AWBZ loket en worden daarvoor door de gemeente gecertificeerd. Er zijn dan vijf Wmo-AWBZ loketten in Leeuwarden. Het gelijke aanbod wordt geregisseerd door de gemeente. Naast het gezamenlijke deel heeft/houdt iedere balie de huidige specifieke taak gerelateerd aan de eigen organisatie. In het gemeentelijk loket zijn generalisten werkzaam. Bij de andere vier locaties zijn naast generalisten, bijna per definitie, vooral specialisten werkzaam. De medewerkers van het gemeenteloket zijn in dienst bij de gemeente. De overige medewerkers blijven in dienst bij de drie doelgroepspecifieke aanbieders van cliëntondersteuning Voordelen van deze variant: Specialistische kennis ten behoeve van verschillende cliëntgroepen blijft behouden. Keuzevrijheid van de cliënt blijft behouden, alle vijf de loketten fungeren als wegwijzer Voorzieningen blijven herkenbaar voor de cliënt Deze vorm doet recht aan de regierol van de gemeente maar ook aan de bestaande voorzieningen Financieel gezien bouwt deze variant op bestaande voorzieningen en moet er geïnvesteerd worden door de gemeente in het creëren van uniformering van het cliëntproces. Deze variant sluit aan bij het zoveel mogelijk benutten van bestaande publieke voorzieningen. Nadelen van deze variant Het loket kan stigmatiserend werken Deze variant sluit niet aan bij het optimaal benutten van private voorzieningen Financiële consequenties: De diverse organisaties hebben cliëntondersteuners in dienst. Waar het HWL en SWOL betreffen worden deze cliëntondersteuners betaald via een subsidie van de Gemeente Leeuwarden en dit hoeft niet te veranderen. Uitgaande van een beschikbaar budget van €250.000 is de verwachting dat deze variant hiervan gefinancierd kan worden. Schematische weergave: SWOL HWL sociale winkel Bureau Wmo voorzieningen CIZ MEE - informatiecentrum Stadskantoor Achter alle publieke organisaties bevinden zich vrijwilligers- en belangenorganisaties

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 596