12
Zorgkantoor in gesprek over de wij ze waarop met zorgaanbieders op dit
prestatieveld kan worden samengewerkt. Het Zorgkantoor heeft in haar bestek
bij de aanbesteding van AWBZ-zorg gunningcriteria m.b.t.
cliëntondersteuning opgenomen. In de af te sluiten overeenkomst bij
aanbesteding is het Zorgkantoor voornemens een artikel op te nemen waarin
de zorgaanbieder verklaart bereid te zijn "medewerking te verlenen, in zijn
verzorgingsgebied, aan de in gemeenten ontstane loketten in het kader van
de brede toegang tot AWBZ en Wmo"Foar Elkoar verwerkt dit in een statuut
voor cliëntondersteuning. Met dit statuut en de overkomst van het
Zorgkantoor kan rond de jaarwisseling met de zorgaanbieders in onze stad
het gesprek worden aangegaan over hun bijdrage aan de invulling van de
functies van informatie advies en cliëntondersteuning. De grootste
aanbieders in onze stad hebben in een uitgevoerde verkenning al aangegeven
op dit terrein in een nog uit te werken vorm te willen samenwerken. Op
termijn zou dit onder de strikte voorwaarde van objectiviteit en
onafhankelijkheid een stap richting variant 3 kunnen betekenen, maar dat is
op dit moment nog niet aan de orde.
Wij stellen u daarom voor te kiezen voor de variant 2 en ons de opdracht te
verstrekken deze nader uit te werken, zowel financieel als inhoudelijk en
in uitvoering te brengen. Bij de inhoudelijke uitwerking zal de nadruk
worden gelegd op de outreachende invulling van de cliëntondersteuning in
zijn/haar directe omgeving. Uitgaande van de vraagpatronen van de
burger/cliënt zal bij de invulling van de functies informatie advies een
optimale telefonische en digitale bereikbaarheid vooral centraal staan.