2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Economie en Toerisme (3) bouwtechnisch en bedrijfsvoeringoogpunt. Om de klanten van de FR-IX optimaal te kunnen bedienen, is het belangrijk dat de FR-IX direct fysiek is verbonden met een professioneel datacenter. Het is dan ook gewenst dat de FR-IX wordt verplaatst en uitgebreid met dit datacenter. Een kans hiervoor biedt de Kenniscampus, waar de FR-IX onderdeel kan worden van een volwaardig rekencentrum voor de regio. Het Businessplan moet aangeven onder welke condities de FR-IX dient te worden verhuisd en uitgebreid (organisatie, financiering, exploitatie, technische en bouwtechnische voorwaarden). Nieuw Beleid: Stedelijke Economie (N-03-01) Om doelstelling die is geformuleerd in het kader van de Stedelijke Economie te bereiken, is van belang dat verschillende beleidsterreinen geïntegreerd dienen te worden bekeken en opgepakt. Op dit moment mist het team EZ (onderdeel sector GEV) de formatieruimte om dit op te pakken. Implementatie en borging zijn slechts mogelijk met een formatie-uitbreiding van 1,0 fte. Servicepunt bedrijven (N-03-02) De financiering van het Service Punt Bedrijven (SPB) is niet structureel geregeld waardoor de continuïteit in gevaar komt (inclusief de startersbegeleiding). Daarnaast is momenteel de herkenbaarheid en de zichtbaarheid van het SPB en de inbedding in de organisatie nog niet op het gewenste niveau. Ook is de éénduidigheid in het inhoudelijk antwoord en het kwaliteitniveau van de bediening onvoldoende. Aangezien de administratieve lastenverlichting hoog op de agenda staat en het extra accent op het versterken van de stedelijke economie is voor het servicepunt bedrijven structureel een budget voor 1.5 fte noodzakelijk. Risico: Bedrijfslocaties Accent: Tijdig uitvoeringsklaar zijn van projecten marktpartijen. Ontwikkeling nieuwe kantoorlocaties, nieuwe kennisgerelateerde locaties. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om profilering, acquisitie en de fysieke condities om het watercluster uit te bouwen (huisvesting, ontwikkeling voormalig Atoglas terrein). Risico: Vastgoedbeheer en grondzaken Accent: Regelgeving (procedures, etc.) op allerlei terrein kan van invloed zijn op de voortgang en ontwikkeling van locaties. Dit geldt ook voor de financiering Vernieuwing sportaccommodaties sportconcentratiegebieden. In 2008 zal het sportconcentratiegebied in de wijk Nylan worden aangepakt. Risico: Toerisme, recreatiegebieden en recreatievaart Accent: Kostenstijgingen, nieuwe eisen. Productontwikkeling met ondernemers, lange termijn visie vaarroutes. De volgende onderdelen worden in 2008 aangepakt: Meerringen Westerkade Aanpassen verharding/havengebouw Prinsentuin Plaatsen bolders nabij Ee-brug Aanleg stroompalen/ombouw watertappunt Noordersingel 72 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Economie en Toerisme (3) In het collegeprogramma wordt aandacht besteed aan evenementen. In Nieuw Beleid: Coördinatie Leeuwarden is de markt voor evenementen nog steeds groeiende. Meer evenementen evenementen, maar ook grotere evenementen. Deze evenementen zorgen (N-03-03) voor een levendige stad, een stad met reuring, waarvan de toegevoegde waarde voor de stad moeilijk valt in te schatten. Om organisatoren van evenementen (de meeste evenementen worden niet door de gemeente georganiseerd) te faciliteren, dient een evenementencoördinator aangesteld te worden. Deze functioneert als aanspreekpunt van organisatoren en zorgt ervoor dat de contacten tussen de gemeente en de organisatoren soepel verloopt. Daarnaast wordt voorgesteld een budget te reserveren voor noodzakelijke acties vanuit de gemeente (afzettingen, kleine voorzieningen, etc.). Markten, standplaatsen en kermissen Accent: Verplaatsing markt en kermis in verband met de werkzaamheden in het kader van het project Nieuw Zaailand. Risico: Minder inkomsten door minder standplaatshouders. 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 60