Nr Naam Organisatie Vraag Opmerking Antwoord reactie Verwerkt
in
Zowel voor een locatie zoeken voor de lichtere voorziening als - De vanuit uw ervaring geformuleerde aandachtspunten, komen allen
zwaardere voorziening is belangrijk dat de buurt weet met wie aan bod in de notitie,
men te maken krijgt. De buurt kan dan ingelicht worden en dat
is voor de beeldvorming van de bewoners goed. Door dan
gesprekken te voeren met de bewoners weten wij uit ervaring
dat je met elkaar de schouders er onder kunt zetten. Wij
hebben dat ook gedaan met de bewoners door een enquête
te doen met dat deel van de wijk waar de overlast was. Op de
looproute komt met dan allerlei zaken tegen die dan met de
verschillen instellingen onder de loep genomen kunnen
worden. Men kan dan een gezamenlijk plan van aanpak
maken. Voor de wethouder is het ook belangrijk dat hij bij het
wijkpanel op bezoek gaat om dan te luisteren naar hun
informatie. Zo zou het ook moeten met de gemeenteraad. Wij
weten uit ervaring dat beiden natuurlijk hun informatie hebben
gedaan, maar toch raden wij het aan persoonlijk bij het panel
op bezoek te gaan.
Voor het panel is het ook belangrijk dat het goede contacten
heeft met SMO De Terp of een andere instantie. Zij bezoeken
onze vergaderingen wanneer bij ons het punt De Terp op de
agenda staat. Dat werkt prima!!
Heel belangrijk is natuurlijk ook dat je als buurt je wilt inleven
in de mensen die hulp moeten ontvangen. Vaak staan de
bewoners er niet bij stil dat zij al zoveel hebben meegemaakt.
En daarom moet het voor ons als inwoners van Leeuwarden
aan het hart gaan en daarom meewerken aan een oplossing
voor hun problemen.
4 K. Vos Wijkpanel 1bij adressering aan het secretariaat (KI. Vos) hadden wat
Binnenstad meer panelleden geraadpleegd kunnen worden; nu betreft het
Nr ^am Organisatie Vra^Jl Opmerking Antw^Jfd reactie ^^rwerkt
in
een persoonlijke reactie.
2. Het DBU-model (dialoog, besluit, uitvoering in overleg) is
een goed uitgangspunt.
3. In deze kwestie zijn de primaire dialoogpartners het
bevoegd gezag enerzijds, de bewoners anderzijds. Het leidt af
om alle spelers in het veld als gelijkwaardige dialoogpartners
naast elkaar te zetten.
4. het leidt ook af om de inspraak in deze nota op te voeren
als onderdeel van de bedoelde dialoog.
5. je zou verwachten dat het DBU-model vertaald wordt in een
soort stappenplan, al naar gelang de raad, dan wel het
college, dan wel een instelling bevoegd is het besluit te
nemen; ik mis die helderheid.
6. principieel gesteld is echte "machtsvrije" dialoog alleen
mogelijk tussen gelijkwaardige partners; er zou dus iets van
onpartijdig voorzitterschap ingebouwd moeten worden.
5 G. de Jong Wijkpanel Het wijkpanel vindt deze benadering een stap vooruit naar
Oranjewijk integrale samenwerking tussen diverse geledingen. Hoewel
deze stap, constateren wij een aantal inconsequenties in de
notitie.
Het gaat hier om:
- u noemt in hoofdstuk 1 de burger er 'in een eerder stadium
3 J. Snoep
Wijkpanel
Oldegalileën/
Bloemenbuurt
- Er zijn vier verschillende geledingen (burgers, raad, college en
instellingen). Elke geleding heeft een eigen rol en daaruit
voortvloeiende verantwoordelijkheid, zoals beschreven in hoofdstuk 3.
- In januari 2007 zijn we begonnen met een traject om tot een andere
aanpak van het proces van locatiekeuze te komen. Deze notitie bouwt
verder op de resultaten van de bijeenkomst in januari. Wat dat betreft
vormt de mogelijkheid om een reactie te geven op deze notitie een
onderdeel van de dialoog.
- In hoofdstuk 3 wordt het BDU model uitgewerkt naar de verschillende
geledingen.
- Doordat er in hoofdstuk 4 beschreven is, welke geleding wanneer het
besluit neemt, is er geen sprake van een machtsvrije dialoog.
- Er mag in beide gevallen gelezen worden dat de burger vanaf het
5