Nr Naam Organisatie Vraag Opmerking Antwoord reactie Verwerkt in Zowel voor een locatie zoeken voor de lichtere voorziening als - De vanuit uw ervaring geformuleerde aandachtspunten, komen allen zwaardere voorziening is belangrijk dat de buurt weet met wie aan bod in de notitie, men te maken krijgt. De buurt kan dan ingelicht worden en dat is voor de beeldvorming van de bewoners goed. Door dan gesprekken te voeren met de bewoners weten wij uit ervaring dat je met elkaar de schouders er onder kunt zetten. Wij hebben dat ook gedaan met de bewoners door een enquête te doen met dat deel van de wijk waar de overlast was. Op de looproute komt met dan allerlei zaken tegen die dan met de verschillen instellingen onder de loep genomen kunnen worden. Men kan dan een gezamenlijk plan van aanpak maken. Voor de wethouder is het ook belangrijk dat hij bij het wijkpanel op bezoek gaat om dan te luisteren naar hun informatie. Zo zou het ook moeten met de gemeenteraad. Wij weten uit ervaring dat beiden natuurlijk hun informatie hebben gedaan, maar toch raden wij het aan persoonlijk bij het panel op bezoek te gaan. Voor het panel is het ook belangrijk dat het goede contacten heeft met SMO De Terp of een andere instantie. Zij bezoeken onze vergaderingen wanneer bij ons het punt De Terp op de agenda staat. Dat werkt prima!! Heel belangrijk is natuurlijk ook dat je als buurt je wilt inleven in de mensen die hulp moeten ontvangen. Vaak staan de bewoners er niet bij stil dat zij al zoveel hebben meegemaakt. En daarom moet het voor ons als inwoners van Leeuwarden aan het hart gaan en daarom meewerken aan een oplossing voor hun problemen. 4 K. Vos Wijkpanel 1bij adressering aan het secretariaat (KI. Vos) hadden wat Binnenstad meer panelleden geraadpleegd kunnen worden; nu betreft het Nr ^am Organisatie Vra^Jl Opmerking Antw^Jfd reactie ^^rwerkt in een persoonlijke reactie. 2. Het DBU-model (dialoog, besluit, uitvoering in overleg) is een goed uitgangspunt. 3. In deze kwestie zijn de primaire dialoogpartners het bevoegd gezag enerzijds, de bewoners anderzijds. Het leidt af om alle spelers in het veld als gelijkwaardige dialoogpartners naast elkaar te zetten. 4. het leidt ook af om de inspraak in deze nota op te voeren als onderdeel van de bedoelde dialoog. 5. je zou verwachten dat het DBU-model vertaald wordt in een soort stappenplan, al naar gelang de raad, dan wel het college, dan wel een instelling bevoegd is het besluit te nemen; ik mis die helderheid. 6. principieel gesteld is echte "machtsvrije" dialoog alleen mogelijk tussen gelijkwaardige partners; er zou dus iets van onpartijdig voorzitterschap ingebouwd moeten worden. 5 G. de Jong Wijkpanel Het wijkpanel vindt deze benadering een stap vooruit naar Oranjewijk integrale samenwerking tussen diverse geledingen. Hoewel deze stap, constateren wij een aantal inconsequenties in de notitie. Het gaat hier om: - u noemt in hoofdstuk 1 de burger er 'in een eerder stadium 3 J. Snoep Wijkpanel Oldegalileën/ Bloemenbuurt - Er zijn vier verschillende geledingen (burgers, raad, college en instellingen). Elke geleding heeft een eigen rol en daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheid, zoals beschreven in hoofdstuk 3. - In januari 2007 zijn we begonnen met een traject om tot een andere aanpak van het proces van locatiekeuze te komen. Deze notitie bouwt verder op de resultaten van de bijeenkomst in januari. Wat dat betreft vormt de mogelijkheid om een reactie te geven op deze notitie een onderdeel van de dialoog. - In hoofdstuk 3 wordt het BDU model uitgewerkt naar de verschillende geledingen. - Doordat er in hoofdstuk 4 beschreven is, welke geleding wanneer het besluit neemt, is er geen sprake van een machtsvrije dialoog. - Er mag in beide gevallen gelezen worden dat de burger vanaf het 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 69