2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Wonen (6)
Prestaties Structureel Subdoel
Woningvoorraad
Onderzoek en advisering over bestaande woningvoorraad
I t/m K
Ontwikkelen van integrale wijkprogramma's (wonen en leefomgeving)
I t/m K
Ontwikkelen en uitvoeren van programma's voor woningonderhoud en -verbetering
I t/m K
Verstrekken subsidies (Stadsvernieuwing, ISV, BWS, BLS
I t/m K
Uitwerken subsidiebeleid ISV
I t/m K
Relatiebeheer woningcorporaties
I t/m K
Relatiebeheer woonconsumentenorganisaties
I t/m K
Prestatieafspraken met de corporaties, o.a. over de verhuur woningen aan de doelgroepen
I t/m K
van beleid, verkoop huurwoningen, studentenhuisvesting
Uitvoeren samenwerkingsverband Wonen in de binnenstad met NWF en NV Stadsherstel
I t/m K
Het leveren van een goed woongebied voor de woonbootbewoners.
M
Het leveren van een goed woongebied voor de Leeuwarder kermisexploitanten.
N
Vergunningverlening en handhaving
Vergunningen:
Algemeen:
L
Geven van informatie en voorlichting en afhandelen van:
Bouwvergunningen: (400 aanvragen regulieren 400 aanvragen licht)
L
Sloopvergunningen: (50 aanvragen sloop/asbest)
L
Asbestmeldingen: 250
L
Monumentenvergunningen (50 aanvragen)
L
Kamerverhuur (30 gebruiksvergunningen, 30 omzettingsvergunningen, 15 L
splitsingsvergunningen, 125 hercontroles)
Ligplaatsvergunningen L
Geschiktheidsverklaring sexinrichtingen (5 aanvragen) L
Makelaarsfaxen (800 aanvragen) L
Aanlegvergunningen (35 aanvragen) L
340 handhavingsdossiers. Het betreft voornamelijk handhavingsdossiers die voortvloeien L
uit bouwen zonder en in afwijking van de vergunning, controles tijdens de bouw en
eindopleveringen en kamerverhuur. Daarnaast aanpak brandveiligheid, (ernstig)
verwaarloosde panden, hygiënische woonoverlast en handhaving ruimtelijke regelgeving.
Toelichting op de belangrijkste prestaties.
Woningbouw
Woonplan In 2007 is gewerkt aan de actualisatie van het "Woonplan Leeuwarden,
Optimaal wonen voor iedereen" dat in de periode 2001-2003 is
geschreven en in 2004 door de raad is vastgesteld. De aandacht is
verschoven van aanjagen van de woningproductie naar meer aandacht
voor kwaliteit. Begin 2008 wordt het geactualiseerde woonplan ter
vaststelling aan de raad aangeboden.
Verder continueren van OKL-afspraken na 2009, waarbij omliggende
gemeenten een gedifferentieerder woningaanbod op de markt brengen
(minder concurrerend voor Leeuwarden).
Meer aandacht voor kwaliteit. Bijvoorbeeld duurzaamheid,
architectuur/stedenbouw en bijzondere (onderscheidende) woonmilieus.
102
2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Wonen (6)
Woningvoorraad
Prestatieafspraken Het uitwerken van de prestatieafspraken met woningcorporaties (NWF en
CHF). Corporaties worden gevergd op het doen van maatschappelijke
(onrendabele) investeringen in de stad.
Uitvoering motie PAL/Groenlinks en PvdA: voor elke gesloopte sociale
huurwoning zal één (nieuwe) woning worden teruggebouwd.
Energiebesparing in bestaande (huur)voorraad. In prestatieafspraken met
corporaties is vastgelegd dat zij substantieel aandacht hieraan besteden
(uitwerking EPAL).
Vergunningverlening
en handhaving
Omgevingsvergunning Naar verwachting wordt de omgevingsvergunning in fases
geïmplementeerd in onze gemeente. Bij de eerste fase (per 1-1-2008)
wordt voor zover mogelijk al tegemoet gekomen aan de uiteindelijke
doelen met betrekking tot klantinformatie, klantcontacten en betere
coördinatie in de diverse diensten die onze klanten afnemen. In deze fase
hebben we nog te maken met de huidige wetgeving en zijn de belangrijke
ICT hulpmiddelen nog niet voorhanden. Een tweede fase (per 1-1-2009)
breekt aan als wettelijke veranderingen van de omgevingsvergunning van
kracht worden en de ICT hulpmiddelen in ruimere mate voorhanden zijn.
In de eindfase is sprake van een geïntegreerd dienstenaanbod dat verder
gaat dan de omgevingsvergunning waarbij de vraag van de klant voorop
staat (zgn. WABO+). Voorafgaand aan deze fase zijn de personele en
eventueel organisatorische veranderingen volledig doorgevoerd, maar
kunnen er ook wijzigingen doorgevoerd worden in de
programmabegroting. Het huidige aanbod aan diensten maakt nu nog
deel uit van diverse begrotingsprogramma's.
Tegelijk met de gefaseerde implementatie komen ook gerelateerde
onderdelen uit het KCC tot ontwikkeling (telefonische dienstverlening).
Risico: De aantallen vergunningen, zoals opgenomen in de programmabegroting
2007, zijn enigszins gedateerd. Over de gehele linie is een stijgende lijn
waar te nemen. De wijzigingen van de vergunningaantallen worden
meegenomen bij de wijzigingsplannen voor de Omgevingsvergunning
(WABO), bovendien genereren de wetswijzigingen eigen veranderingen in
de aantallen.
Deze wetgeving kan meerdere consequenties hebben voor de
programmabegroting. De vergunningen die onder de WABO vallen maken
nu nog deel uit van meerdere programma's.
Onderdeel van de wijzigingsvoorstellen zijn ook aanpassingen in de leges.
Hierin worden de leges geïncorporeerd van de vergunningenstelsels die in
de WABO opgaan. Ook de beslissingen die in 2007 nog moeten worden
genomen over de bouwleges worden hierin opgenomen.
De brandveiligheid op het terrein van de kermisexploitanten moet worden
verbeterd door middel van het aanbrengen van voorzieningen en een
minimale onderlinge afstand. Eventueel wordt een handhavingtraject in
samenwerking met bouwtoezicht ingezet.
Met de mogelijke handhaving zullen kosten zijn gemoeid die wellicht niet
te verhalen zijn.
Overige huisvesting
Kermisexploitanten
Risico:
103