2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Wonen (6) Prestaties Structureel Subdoel Woningvoorraad Onderzoek en advisering over bestaande woningvoorraad I t/m K Ontwikkelen van integrale wijkprogramma's (wonen en leefomgeving) I t/m K Ontwikkelen en uitvoeren van programma's voor woningonderhoud en -verbetering I t/m K Verstrekken subsidies (Stadsvernieuwing, ISV, BWS, BLS I t/m K Uitwerken subsidiebeleid ISV I t/m K Relatiebeheer woningcorporaties I t/m K Relatiebeheer woonconsumentenorganisaties I t/m K Prestatieafspraken met de corporaties, o.a. over de verhuur woningen aan de doelgroepen I t/m K van beleid, verkoop huurwoningen, studentenhuisvesting Uitvoeren samenwerkingsverband Wonen in de binnenstad met NWF en NV Stadsherstel I t/m K Het leveren van een goed woongebied voor de woonbootbewoners. M Het leveren van een goed woongebied voor de Leeuwarder kermisexploitanten. N Vergunningverlening en handhaving Vergunningen: Algemeen: L Geven van informatie en voorlichting en afhandelen van: Bouwvergunningen: (400 aanvragen regulieren 400 aanvragen licht) L Sloopvergunningen: (50 aanvragen sloop/asbest) L Asbestmeldingen: 250 L Monumentenvergunningen (50 aanvragen) L Kamerverhuur (30 gebruiksvergunningen, 30 omzettingsvergunningen, 15 L splitsingsvergunningen, 125 hercontroles) Ligplaatsvergunningen L Geschiktheidsverklaring sexinrichtingen (5 aanvragen) L Makelaarsfaxen (800 aanvragen) L Aanlegvergunningen (35 aanvragen) L 340 handhavingsdossiers. Het betreft voornamelijk handhavingsdossiers die voortvloeien L uit bouwen zonder en in afwijking van de vergunning, controles tijdens de bouw en eindopleveringen en kamerverhuur. Daarnaast aanpak brandveiligheid, (ernstig) verwaarloosde panden, hygiënische woonoverlast en handhaving ruimtelijke regelgeving. Toelichting op de belangrijkste prestaties. Woningbouw Woonplan In 2007 is gewerkt aan de actualisatie van het "Woonplan Leeuwarden, Optimaal wonen voor iedereen" dat in de periode 2001-2003 is geschreven en in 2004 door de raad is vastgesteld. De aandacht is verschoven van aanjagen van de woningproductie naar meer aandacht voor kwaliteit. Begin 2008 wordt het geactualiseerde woonplan ter vaststelling aan de raad aangeboden. Verder continueren van OKL-afspraken na 2009, waarbij omliggende gemeenten een gedifferentieerder woningaanbod op de markt brengen (minder concurrerend voor Leeuwarden). Meer aandacht voor kwaliteit. Bijvoorbeeld duurzaamheid, architectuur/stedenbouw en bijzondere (onderscheidende) woonmilieus. 102 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Wonen (6) Woningvoorraad Prestatieafspraken Het uitwerken van de prestatieafspraken met woningcorporaties (NWF en CHF). Corporaties worden gevergd op het doen van maatschappelijke (onrendabele) investeringen in de stad. Uitvoering motie PAL/Groenlinks en PvdA: voor elke gesloopte sociale huurwoning zal één (nieuwe) woning worden teruggebouwd. Energiebesparing in bestaande (huur)voorraad. In prestatieafspraken met corporaties is vastgelegd dat zij substantieel aandacht hieraan besteden (uitwerking EPAL). Vergunningverlening en handhaving Omgevingsvergunning Naar verwachting wordt de omgevingsvergunning in fases geïmplementeerd in onze gemeente. Bij de eerste fase (per 1-1-2008) wordt voor zover mogelijk al tegemoet gekomen aan de uiteindelijke doelen met betrekking tot klantinformatie, klantcontacten en betere coördinatie in de diverse diensten die onze klanten afnemen. In deze fase hebben we nog te maken met de huidige wetgeving en zijn de belangrijke ICT hulpmiddelen nog niet voorhanden. Een tweede fase (per 1-1-2009) breekt aan als wettelijke veranderingen van de omgevingsvergunning van kracht worden en de ICT hulpmiddelen in ruimere mate voorhanden zijn. In de eindfase is sprake van een geïntegreerd dienstenaanbod dat verder gaat dan de omgevingsvergunning waarbij de vraag van de klant voorop staat (zgn. WABO+). Voorafgaand aan deze fase zijn de personele en eventueel organisatorische veranderingen volledig doorgevoerd, maar kunnen er ook wijzigingen doorgevoerd worden in de programmabegroting. Het huidige aanbod aan diensten maakt nu nog deel uit van diverse begrotingsprogramma's. Tegelijk met de gefaseerde implementatie komen ook gerelateerde onderdelen uit het KCC tot ontwikkeling (telefonische dienstverlening). Risico: De aantallen vergunningen, zoals opgenomen in de programmabegroting 2007, zijn enigszins gedateerd. Over de gehele linie is een stijgende lijn waar te nemen. De wijzigingen van de vergunningaantallen worden meegenomen bij de wijzigingsplannen voor de Omgevingsvergunning (WABO), bovendien genereren de wetswijzigingen eigen veranderingen in de aantallen. Deze wetgeving kan meerdere consequenties hebben voor de programmabegroting. De vergunningen die onder de WABO vallen maken nu nog deel uit van meerdere programma's. Onderdeel van de wijzigingsvoorstellen zijn ook aanpassingen in de leges. Hierin worden de leges geïncorporeerd van de vergunningenstelsels die in de WABO opgaan. Ook de beslissingen die in 2007 nog moeten worden genomen over de bouwleges worden hierin opgenomen. De brandveiligheid op het terrein van de kermisexploitanten moet worden verbeterd door middel van het aanbrengen van voorzieningen en een minimale onderlinge afstand. Eventueel wordt een handhavingtraject in samenwerking met bouwtoezicht ingezet. Met de mogelijke handhaving zullen kosten zijn gemoeid die wellicht niet te verhalen zijn. Overige huisvesting Kermisexploitanten Risico: 103

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 75