Wat willen we bereiken? 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7) Strategisch Algemeen doel Strategische hoofddoelenSubdoelstellingen Autoverkeer Een goede doorstroming van het autoverkeer op het hoofdwegennet. A. Afname van de groei (in zowel de ochtendspits als de avondspits) op andere wegen dan het hoofdwegennet van Leeuwarden. B. Een acceptabele gemiddelde rijsnelheid voor autoverkeer op de Stadsring. C. Afname van de vertraging van het autoverkeer in de ochtendspits op de invalswegen (tot aan de Stadsring). D. Goede verkeersafwikkeling op het hoofdwegennet. E. Toename van bedrijven die over een vervoerplan beschikken voor: Bedrijven met meer dan 50 werknemers in binnenstad of kantorenhaak; Elders gevestigde bedrijven met meer dan 100 werknemers. Openbaar vervoer Behoud van de positie van het openbaar vervoer met een betere kostendekkingsgraad. F. Stabilisatie van het gebruik van het Openbaar Vervoer. G. Stabilisatie van de exploitatiesnelheid van het Openbaar Vervoer. H. Verhoging veiligheid in en rond het openbaar vervoer. I. Verlaging onveiligheidsgevoel in en rond het openbaar vervoer. Een bereikbare stad met een doelmatig, veilig en duurzaam verkeer- en vervoersysteem. Parkeren Toename van de parkeercapaciteit in gebouwde voorzieningen op strategische locaties aan de rand van de binnenstad. J. Toename effectieve parkeercapaciteit van parkeerplaatsen (betaald parkeren conform definitieve parkeerbeleidsplan; kaart 5.1) in en rond de binnenstad. K. Voldoende parkeergelegenheid in de binnenstad. L. Evenwicht tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen in de binnenstad op piekmomenten. 108 2 Beleidsbegroting Fietsverkeer Goede doorstroming en voldoende stallingmogelijkheden voor fietsverkeer. M. Handhaven van de gemiddelde fietssnelheid op het hoofdfietsnet. N. Handhaving aandeel fietsgebruik tussen de stad en omliggende gemeenten (externe verplaatsingen). O. Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen in en rond de binnenstad. P. Evenwicht tussen vraag en aanbod fietsstallingen. Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid Afname van de objectieve en subjectieve verkeersonveiligheid. Q. Afname verkeersslachtoffers. t t t 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7) Waterlopen en aanverwante zaken Een voldoende onderhoudsniveau van de waterlopen en de walbeschoeiing en een brugbediening die bijdraagt aan de veiligheid en bereikbaarheid voor de gebruikers. R. Goede en stabiele doorvaart van de Leeuwarder bruggen. S. Beter onderhoud van vijvers en waterpartijen. T. Minder afval in vijvers/grachten. U. In redelijke staat houden van walkeringen en walbeschoeiingen. V. In standhouden natuurlijke waarden van de watergangen, vaarwegen en vijverpartijen. Verharding en aanverwante zaken Een onderhoudsniveau van de wegen, fietspaden en trottoirs dat voldoende bijdraagt aan de veiligheid en bereikbaarheid voor de gebruikers. W. Staat van onderhoud aan verhardingen bevindt zich voor de gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" conform kwaliteitskeuzes "BOR in beeld". X. Is vervallen, zie overige toelichting. Y. Toename tevredenheid bewoners ten aanzien van de openbare weg. 109

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 78