2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7)
Subdoelstellingen
Fietsverkeer
M Handhaven van de gemiddelde fietssnelheid op het
hoofdfietsnet.
Indicator:
De gemiddelde snelheid op een aantal geselecteerde
hoofdfietsroutes.
(nulmeting 2005: 14 km/h)
N Handhaving aandeel fietsgebruik tussen de stad en
omliggende gemeenten (externe verplaatsingen)
Indicator:
Stabilisatie van het aandeel fiets in het totale aantal
verplaatsingen van het externe vervoer.
(nulmeting 2005: 10%)
O Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen in en rond
de binnenstad.
Indicator:
Hogere waardering van fietsers over de
beschikbaarheid van stallingen in en rond de
binnenstad.
(uitgedrukt in rapportcijfer).
(nulmeting 2005: 6.6)
P Evenwicht tussen vraag en aanbod fietsstallingen.
Indicator:
Bezettingsgraad fietsenstallingen
(nulmeting 2005: 1.300 plaatsen tekort)
Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid
Q Afname verkeersslachtoffers
Indicator:
Afname van het gemiddeld aantal slachtoffers met
25% in 2008 (gemeten over de periode 2004-2007)
op alle wegen in de gemeente t.o.v. de periode 1997-
1999.
Water en aanverwante zaken
R Goede en stabiele doorvaart van de Leeuwarder bruggen.
Indicator:
Het aantal schepen dat de bruggen passeert
(tellingen door brugwachters).
S Beter onderhoud van vijvers en waterpartijen.
Indicator:
Het aandeel bewoners dat tevreden is over
onderhoud openbaar water (wss).
Nul
meting
2008 2009 2010 2011
2007
bekend
najaar
2007
12
(2007)
6.5
(2007)
14 14 14
km/uur km/uur km/uur
10%
10%
12%
7.0
7.0
7.0
2007
bekend
najaar
2007
184 138
(1997- (2004
geen geen
tekort tekort
2007)
1999)
172
(2000-
2003)
111.100 111.000 111.000 111.000 111.000
(2005)
39%
2003
40%
40%
112
2 Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7)
Subdoelstellingen
T Minder afval in vijvers/grachten.
Indicator:
Het percentage bewoners dat zich vaak ergert aan
het afval in vijvers/grachten,
(wijksignaleringssysteem)
U In redelijke staat houden van walkeringen en
walbeschoeiingen.
Indicator:
Hanteren kwaliteitsniveau 3
functioneel in redelijke staat, om bescherming te bieden
tegen het water alsmede tegen de effecten van het
waterverkeer en het verkeer te land door middel van
walkeringen en walbeschoeiing.
(Controles staat van onderhoud walkeringen en
walbeschoeiingen).
V Instandhouden natuurlijke waarden van de watergangen,
vaarwegen en vijverpartijen.
Indicator:
Jaarlijkse schouw.
Verharding en aanverwante zaken
W Staat van onderhoud aan verhardingen bevindt zich voor
de gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" conform
kwaliteitskeuzes "BOR in beeld".
Indicator:
Resultaten schouwrapporten.
Y Toename tevredenheid bewoners ten aanzien van de
openbare weg.
Indicator:
Het aandeel bewoners dat tevreden oordeelt over het
onderhoud van:
o Trottoirs
o Wegdek
o Fietspaden
o Wandelpaden door het gras/park
(nulmeting 2005)
Nul
meting
31%
2003
2008 2009 2010 2011
35%
30%
Rede
lijke
staat
Idem Idem
Idem Idem
Instand
houden
Idem Idem Idem Idem
Basis
Basis Basis Basis Basis
48%
54%
51%
46%
52%
61%
60%
52%
52%
61%
60%
55%
Toelichting op speerpunten voor 2008.
Autoverkeer
Gebieds Gericht Belangrijk speerpunt in 2008 is de uitvoering van het project Gebieds
Benutten Gericht Benutten (GGB). Doel van het project is om in gezamenlijkheid
met rijk en provincie de bereikbaarheid van Leeuwarden te verbeteren
door het bestaande wegennet beter te benutten.
113