2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7) Subdoelstellingen Fietsverkeer M Handhaven van de gemiddelde fietssnelheid op het hoofdfietsnet. Indicator: De gemiddelde snelheid op een aantal geselecteerde hoofdfietsroutes. (nulmeting 2005: 14 km/h) N Handhaving aandeel fietsgebruik tussen de stad en omliggende gemeenten (externe verplaatsingen) Indicator: Stabilisatie van het aandeel fiets in het totale aantal verplaatsingen van het externe vervoer. (nulmeting 2005: 10%) O Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen in en rond de binnenstad. Indicator: Hogere waardering van fietsers over de beschikbaarheid van stallingen in en rond de binnenstad. (uitgedrukt in rapportcijfer). (nulmeting 2005: 6.6) P Evenwicht tussen vraag en aanbod fietsstallingen. Indicator: Bezettingsgraad fietsenstallingen (nulmeting 2005: 1.300 plaatsen tekort) Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid Q Afname verkeersslachtoffers Indicator: Afname van het gemiddeld aantal slachtoffers met 25% in 2008 (gemeten over de periode 2004-2007) op alle wegen in de gemeente t.o.v. de periode 1997- 1999. Water en aanverwante zaken R Goede en stabiele doorvaart van de Leeuwarder bruggen. Indicator: Het aantal schepen dat de bruggen passeert (tellingen door brugwachters). S Beter onderhoud van vijvers en waterpartijen. Indicator: Het aandeel bewoners dat tevreden is over onderhoud openbaar water (wss). Nul meting 2008 2009 2010 2011 2007 bekend najaar 2007 12 (2007) 6.5 (2007) 14 14 14 km/uur km/uur km/uur 10% 10% 12% 7.0 7.0 7.0 2007 bekend najaar 2007 184 138 (1997- (2004 geen geen tekort tekort 2007) 1999) 172 (2000- 2003) 111.100 111.000 111.000 111.000 111.000 (2005) 39% 2003 40% 40% 112 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7) Subdoelstellingen T Minder afval in vijvers/grachten. Indicator: Het percentage bewoners dat zich vaak ergert aan het afval in vijvers/grachten, (wijksignaleringssysteem) U In redelijke staat houden van walkeringen en walbeschoeiingen. Indicator: Hanteren kwaliteitsniveau 3 functioneel in redelijke staat, om bescherming te bieden tegen het water alsmede tegen de effecten van het waterverkeer en het verkeer te land door middel van walkeringen en walbeschoeiing. (Controles staat van onderhoud walkeringen en walbeschoeiingen). V Instandhouden natuurlijke waarden van de watergangen, vaarwegen en vijverpartijen. Indicator: Jaarlijkse schouw. Verharding en aanverwante zaken W Staat van onderhoud aan verhardingen bevindt zich voor de gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" conform kwaliteitskeuzes "BOR in beeld". Indicator: Resultaten schouwrapporten. Y Toename tevredenheid bewoners ten aanzien van de openbare weg. Indicator: Het aandeel bewoners dat tevreden oordeelt over het onderhoud van: o Trottoirs o Wegdek o Fietspaden o Wandelpaden door het gras/park (nulmeting 2005) Nul meting 31% 2003 2008 2009 2010 2011 35% 30% Rede lijke staat Idem Idem Idem Idem Instand houden Idem Idem Idem Idem Basis Basis Basis Basis Basis 48% 54% 51% 46% 52% 61% 60% 52% 52% 61% 60% 55% Toelichting op speerpunten voor 2008. Autoverkeer Gebieds Gericht Belangrijk speerpunt in 2008 is de uitvoering van het project Gebieds Benutten Gericht Benutten (GGB). Doel van het project is om in gezamenlijkheid met rijk en provincie de bereikbaarheid van Leeuwarden te verbeteren door het bestaande wegennet beter te benutten. 113

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 80