Wat mag het kosten? Programma Dienstverlening (8) 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur bereikbaarheid (7) Lasten en Baten totale programma Rekening 2007 2008 2009 2010 2006 Lasten 17.925 26.153 23.936 24.768 25.300 25.335 Baten 10.019 8.174 15.588 15.538 15.538 15.588 Saldo -7.907 -17.978 -8.347 -9.229 -9.761 -9.746 Beleidsproduct Kapitaal- Apparaats Overige Totaal Totaal Saldo lasten kosten lasten lasten baten -36 Openbaar vervoer 77 3.229 3.307 3.271 Spoorlijnen 5 125 130 -130 Waterwerken 14 161 552 727 52 -675 Verhardingen 8.384 865 2.958 12.208 6.630 -5.578 Kunstwerken 49 642 896 1.587 132 -1.455 Verkeersmaatregelen 98 246 163 507 -507 Verkeer en vervoer 207 297 299 803 50 -753 Parkeren 1.580 1.382 1.704 4.667 5.453 786 Totaal 10.332 3.676 9.928 23.936 15.588 -8.347 118 2 Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8) Raadscommissie: Portefeuillehouder: Programmamanager: Bestuur en Middelen Wethouder M. Florijn A. E. Veenstra Speerpunten voor het begrotingsjaar Ontwikkelen klant contact centrum (KCC): telefonisch kanaal Verder ontwikkelen digitaal loket in samenwerkingsverband Dlmpact Opstarten afgeven omgevingsvergunning, ook via digitaal loket Verminderen administratieve lasten voor burgers en ondernemers Invoeren kwaliteitshandvest Professionaliseren klantcontact Relaties met andere Beleidsonderdeel programma's Economie en Toerisme (3) Servicepunt bedrijven, coördinatie evenementenvergunning Zorg en opvang (4) WMO-loket Werk en Inkomen (5) Digitaal klantdossier Wonen (6) Omgevingsvergunning Veiligheid, openbare orde en handhaving (10) Meldingen van sociale overlast Ruimtelijke ordening, wijken en Digitale bestemmingsplannen (op Leeuwarden.nl) dorpen (13) Woon- en leefomgeving (14) Meldingen over de woon- en leefomgeving Relatie met paragrafen Onderdeel Lokale heffingen Leges Bedrijfsvoering ICT (basisreaistraties. diaitaal loket, klantrelatiesvsteem-). Taakstelling op de bedrijfsvoering (dekking diverse onderdelen) Projecten bij dit programma Project callcenter Project digitaal loket II Project invoering kwaliteitshandvest Project: verbetering website Gerelateerd project: Omgevingsvergunning Gerelateerd project: 'De Rode Loper' (ondernemer gerichte dienstverlening) Relevante beleidsnota's: "Stroom", ICT-visie Visie document Dienstverlening "Op koers naar het KCC" Klant Contact Strategie 119

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 83