Blad 10 Wethouder Krol: Men is pas tevreden als er nul vroegtijdige schoolverlaters zijn. Als er geld voor nodig is dan komt het college met een voorstel nieuw beleid. Men komt met een notitie over het alcoholbeleid en maakt daarbij gebruik van cijfers die er al zijn. Dat zal men wel in samenwerking met andere gemeenten doen. Relevante cijfers zullen dan in de notitie staan. Er is al eerder aandacht gegeven aan het technisch onderwijs. Men had echter vanuit het onderwijs geen belang. Het was geen taak voor de gemeente en er liepen al verschillende initiatieven. Hij wil het wel weer aan de orde stellen, maar hij verwacht weinig response. Mevrouw Taihan (PAL/GLf zegt dat het haar gaat om de bedrijven die om technisch personeel zitten te springen. Wethouder Krol zal het aankaarten bij het overleg met het mbo en men krijgt er een verslag van. Men heeft een gesprek gehad met bewoners in Aldlan over overlast door jongeren. Er wordt extra verlichting aangebracht. Ouders van overlastgevende jongeren worden op de hoogte gesteld. Er worden moskito's aangebracht. Eventueel komt er een samenscholingsverbod. In januari komt er een rapportage naar de bewoners. De heer Feddema (WD) wijst erop dat het probleem zich in Aldlan van de bibliotheek verplaatst naar het winkelcentrum. Wethouder Krol zal ook daar actie ondernemen. Hij wacht het voorstel van SP over de condoomautomaten af. Hij roept wel alle partijen op om ook naar de dekking van hun plannen te kijken. 5. Deel II 6. Mevrouw Den Hollander CDA I Infrastructuur en bereikbaarheid Er is sprake van een nieuw fenomeen namelijk het project gebiedsgericht benutten. Er zal gekeken worden naar een betere benutting van het bestaande wegermet tot de bouwplannen gerealiseerd zijn. Hoe kan het verkeer bij vollopen op de hoofdroutes over gemeentelijke en provinciale wegen worden geleid? Wat moet men zich daarbij voorstellen? Hoe zit het met de veiligheid en leefbaarheid als men als gemeente sluiproutes gaat aanwijzen? De westelijke invalsweg en stadsring. Met de uitvoering van de stadsring wordt in 2008 daadwerkelijk gestart. Als risico wordt de ontbrekende externe financiering genoemd. Wanneer staat het vast dat het financieel haalbaar is? Had het niet al lang rond moeten zijn? Is er alternatieve financiering achter de hand? Wat zijn de gevolgen als de planning eventueel moet worden bijgesteld vanwege het ontbreken van de financiële middelen? De CDA-fractie heeft in december 2006 aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid op de Drachtsterbrug voor met name fietsers. De toegezegde maatregelen zijn nog niet uitgevoerd. Wanneer zal dat gebeuren? Wijken en dorpen De versterking van de positie en de zelfstandigheid van de wijk- en dorpenpanels. Als fractie stuit men telkens op klachten dat men vaak wordt geconfronteerd met plannen of losse acties waarover de panels pas niet of in een heel laat stadium worden geïnformeerd. Een concreet voorbeeld betreft Wytgaard. Het dorpspanel kreeg het gevoel aangaande de woningbouwplannen buiten spel te staan. Woon- en leefomgeving In 2007 wordt de evaluatie van het reclamebeleid afgerond. Het college verwacht volgens de toelichting geen veranderingen in het beleid. Het CDA zou aandacht Blad 11 willen vragen voor reclame-uitingen in de binnenstad; de reclameborden steken vaak heel lelijk af tegen de monumentale panden in de stad. Zou men niet in een paar straten een proef kunnen doen met aangepaste reclame-uitingen? De heer Stoelinga (NLP) Connexxion gaat de uitvoering van het openbaar vervoer voor zijn rekening nemen. De kleine bus zou meegenomen worden in de aanbesteding, maar men heeft daar niets meer van gehoord in de uitvoering. De infrastructuur voor de ontsluiting van de parkeergarage op het Zaailand is nadelig. Onderzoek nogmaals het alternatief van de NLP. Het fietsverkeer. Men daalt de komende 2 jaar naar 10% en dan gaat men weer naar 12%. Men zou op zijn minst naar zo'n 17% moeten gaan. Aan fietsenstallingcapaciteit zou in 2009 geen tekort meer zijn. Dat zou volgens de NLP voor 2008 al verwezenlijkt moeten worden. Bij de nulmeting van de bekendheid van wijk- en dorpenpanels zat men in 2005 op zo'n 20%. Dan gaat men naar 18% en vervolgens niets meer. Bij de nulmeting was men voor 38% was men op de hoogte van de taken van de panels. In 2010 zou dat 40% moeten zijn. Die ambities zijn veel te laag. Minstens de helft zou moeten weten dat het wijkpanel het aanspreekpunt naar de gemeente toe is. In 2008 gaat men het GRP uitwerken. Het zal binnen de huidige financiële kaders moeten plaatsvinden. Ook wil hij meer ambitie zien bij woon- en leefomgeving. Ook de handhaving op reclame-uitingen zal meer aandacht moeten krijgen. Soms is er geen doorkomen aan in de binnenstad. De buurt- en wijkgebouwen worden mogelijk afgestoten in samenwerking met woningbouwcorporaties. Hoe staat het daarmee? Wat zijn de mogelijkheden voor huren door de wijk- en buurtpanels? De heer Hoogterp (PAL/GL) Infrastructuur en bereikbaarheid PAL/GL is voor verdere stimulering van het fietsverkeer en gratis openbaar vervoer. Moet dat niet worden meegenomen? Hij wijst op experimenten in andere grote steden waar men 's avonds na 8 uur gratis in de stadsbus kan. Ruimtelijke ordening Er liggen nieuwe kansen in de buurt rond Zalen Schaaf. Dat staat niet bij de nieuwe projecten. Het deel ten oosten van de Weaze: het krijgt een nieuwe woon- en opvangbestemming. Komt dat gebied niet in aanmerking voor gebiedsontwikkeling? In Wytgaard wilden de bewoners een andere locatie voor woningen dan de gemeente. Hij wijst op een interview met Bill Clinton. Daaruit bleek dat milieu juist een duurzame investering is met economische voordelen. PAL/GL zou dan ook willen investeren in duurzame woningbouw. Sneek, Drachten en Tytsjerksteradiel zijn volgens een artikel in Leeuwarder Courant op het gebied van duurzaam investeren veel verder dan Leeuwarden. PAL/GL zal met een motie komen om dit beleid te stimuleren. Het rekenkameronderzoek. Kan men het convenant met FSC-Nederland ondertekenen? Aangaande het klimaat zou men meer ambities moeten hebben. Meer opwekken aan duurzame energie dan 4%. Waarom is er nauwelijks controle op het betalen van hondenbelasting? Zo'n 40% betaalt deze belasting nu niet. De heer Nicolai (PAL/GL) Er zijn twee woningbouwcorporaties op bezoek geweest. De rijke woningbouwcorporatie had weinig ambities en de arme woningbouwcorporatie juist veel. Het wordt volgens hem een ernstige zaak betreffende het opknappen van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2007 | | pagina 9