- 5 - De afd. Friesland der Yereniging van Nederlandse Gemeenten zal nader advies geven en waarschijnlijk worden dan andere richtlijnen aangegeven. Om die reden is ook het adres van de Chr. Vereniging voor school- en beroepskeuze aangehouden, want als het ene wordt veranderd kan het andere niet achterblijven. Yolgno. 204. Reis- en verblijfkosten van de gemeente-architect De heer Zondervan merkt op, dat als wij een rekensoimnetje maken en we een basisbedrag van 15 cent per kilometer aannemen als een billijke kostenvergoeding, de architect elke dag 50 k.m. kan rijden. Dat vindt spreker nogal wat. De Voorzitter zegt, dat Burgemeester en Wethouders een ander standpunt innemen. De architect is buitengewoon actief en om zieh te allen tijde overal op de hoogte te kunnen stellen van de stand der werkzaamheden, is het naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders noodzakelijk, dat de architect zich snel moet kunnen verplaatsen. Gegevens van andere gemeenten van dezelfde grootte en met een ongeveer even groot wegennet hebben aangetoond, dat men daar in de regel meer voor dit doel uitgeeft. Spreker vindt f 1000.-, wat Burgemeester en Wethou ders in het onderhavige geval voorstellen, niet te veel. Dit is slechts f 250.- meer dan wat de Commissie van Rapporteurs wil voteren. De heer Bouma vraagt of men in die andere gemeenten ook dezelfde toestanden kent als in LeeuwarderadeelStiens ligt, wat de afstanden tôt de grens van de gemeente betreft, zeer gunstig. De Voorzitter leest de gegevens voor, die van andere ge- meentebesturen zijn ontvangen. De heer Faber vraagt of het wel zeker is, dat de architect zelf een auto zal aanschaffen, wanneer een bedrag van f 1000.- wordt uitgetrokken. De Yoorzitter antwoordt, dat hij dit bedrag dan maximaal mag besteden, hetzij voor het ene, hetzij voor het andere doel. De heer B.R. Dijkstra informeert, wat er gaat gebeuren als de architect zelf geen auto aanschaft. De Voorzitter herhaalt, dat de post dan als een crediet geldt voor gebruik van een huurauto of taxi. De heer van der Ploeg waarschuwt, dat het niet moet gaan zo- als met de motorfiets van het hoofd van de gemeentelijke dienst voor Sociale Zaken. Bij deze is erop gerekend, dat hij 8000 k.m. per jaar zou rijden en gebleken is, dat dit maar 3000 k.m. wordt. De architect kan voor de onkostenvergoeding nooit zelf een auto aanschaffen. De Voorzitter vindt, dat belanghebbende dit zelf maar moet we ten. De heer van der Ploeg vraagt of het niet het allerbeste is dat de architect een huurauto ter beschikking wordt gesteld. Wethouder Dijkstra merkt op, dat het verzoek van de archi tect zelf is uitgegaan. Het ligt nu aan de man zelf hoe hij het bedrag wil besteden, dat op de begroting zal worden uitge- trokken, wanneer de Raad een bedrag beschikbaar stelt. Als de suggestie van het gemeentebestuur was uitgegaan, kon spreker er voor voelen zich op het standpunt van de heer Van der Ploeg te plaatsen; "laten wij het met een huurauto proberen,maar nu ligt de zaak wel even anders.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1956 | | pagina 9