- 5 -
De afd. Friesland der Yereniging van Nederlandse Gemeenten
zal nader advies geven en waarschijnlijk worden dan andere
richtlijnen aangegeven. Om die reden is ook het adres van de
Chr. Vereniging voor school- en beroepskeuze aangehouden, want
als het ene wordt veranderd kan het andere niet achterblijven.
Yolgno. 204. Reis- en verblijfkosten van de gemeente-architect
De heer Zondervan merkt op, dat als wij een rekensoimnetje
maken en we een basisbedrag van 15 cent per kilometer aannemen
als een billijke kostenvergoeding, de architect elke dag 50
k.m. kan rijden. Dat vindt spreker nogal wat.
De Voorzitter zegt, dat Burgemeester en Wethouders een
ander standpunt innemen. De architect is buitengewoon actief
en om zieh te allen tijde overal op de hoogte te kunnen stellen
van de stand der werkzaamheden, is het naar het oordeel van
Burgemeester en Wethouders noodzakelijk, dat de architect zich
snel moet kunnen verplaatsen. Gegevens van andere gemeenten
van dezelfde grootte en met een ongeveer even groot wegennet
hebben aangetoond, dat men daar in de regel meer voor dit doel
uitgeeft. Spreker vindt f 1000.-, wat Burgemeester en Wethou
ders in het onderhavige geval voorstellen, niet te veel. Dit
is slechts f 250.- meer dan wat de Commissie van Rapporteurs
wil voteren.
De heer Bouma vraagt of men in die andere gemeenten ook
dezelfde toestanden kent als in LeeuwarderadeelStiens ligt,
wat de afstanden tôt de grens van de gemeente betreft, zeer
gunstig.
De Voorzitter leest de gegevens voor, die van andere ge-
meentebesturen zijn ontvangen.
De heer Faber vraagt of het wel zeker is, dat de architect
zelf een auto zal aanschaffen, wanneer een bedrag van f 1000.-
wordt uitgetrokken.
De Yoorzitter antwoordt, dat hij dit bedrag dan maximaal
mag besteden, hetzij voor het ene, hetzij voor het andere
doel.
De heer B.R. Dijkstra informeert, wat er gaat gebeuren als
de architect zelf geen auto aanschaft.
De Voorzitter herhaalt, dat de post dan als een crediet
geldt voor gebruik van een huurauto of taxi.
De heer van der Ploeg waarschuwt, dat het niet moet gaan zo-
als met de motorfiets van het hoofd van de gemeentelijke
dienst voor Sociale Zaken. Bij deze is erop gerekend, dat hij
8000 k.m. per jaar zou rijden en gebleken is, dat dit maar
3000 k.m. wordt. De architect kan voor de onkostenvergoeding
nooit zelf een auto aanschaffen.
De Voorzitter vindt, dat belanghebbende dit zelf maar moet
we ten.
De heer van der Ploeg vraagt of het niet het allerbeste is
dat de architect een huurauto ter beschikking wordt gesteld.
Wethouder Dijkstra merkt op, dat het verzoek van de archi
tect zelf is uitgegaan. Het ligt nu aan de man zelf hoe hij
het bedrag wil besteden, dat op de begroting zal worden uitge-
trokken, wanneer de Raad een bedrag beschikbaar stelt. Als de
suggestie van het gemeentebestuur was uitgegaan, kon spreker
er voor voelen zich op het standpunt van de heer Van der Ploeg
te plaatsen; "laten wij het met een huurauto proberen,maar
nu ligt de zaak wel even anders.