2 - Het "bepalen van de uiteindelijke hoogte van het functieloon is evenwel geen zaak van werkclassificatie maar van loonbeleid en loonpolitiek. Werkclassificatie geeft dus antwoord op de vraag: "Wat houdt het werk in." Voor de vaststelling van de prestatiebeloning zal' een antwoord moeten worden gegeven op de vraag: "Wat presteert de man in dit werk?" Dit houdt in dat men, bij een werkclassificatie als basis, moet overgaan tôt invoering van tarieflonen en dergelijke. Bij de werkclassificatie wordt n.l. uitgegaan van de eisen, die voor een normale uitoefening van de functie moeten worden gesteld. Deze eisen worden in de z.g.n. functiebeschrijvingen neergelegd. Het tarief- en/of merit-rating systeem moet nu de gegevens verschaffen in hoeverre een bepaalde functionaris aan deze eisen voldoet of hier misschien boven uitgaat, om op deze wijze het prestatiedeel van de beloning zo juist mogelijk te kunnen vaststellen. Het zal U bekend zijn, dat het streven der overheid er na de oorlog steeds op gericht geweest is de beloning van met name het werkliedenkorps van het overheidspersoneel zoveel mogelijk af te stemmen op die welke in de particulière sector geldt. De beloning in de metaalindustrie is daarbij tôt grondslag genomen omdat, naar het oordeel van de Regering, deze niet ongunstig lag ten opzichte van de andere takken van nijverheid. Daarbij werd het door de Regering echter als een leemte gevoeld, dat ook niet de indeling van de functies in de verschillende functie-groepen op gelijke wijze geschiedde als bij het bedrijfsleven. Vandaar dat besloten werd over te gaan tôt invoering van een systeem van werkclassificatie-puntengroepering. De lagere publiekrechtelijke lichamen is het geoorloofd soort- gelijke loonmethodieken in het leven te roepen, hetwelk is uit- gedrukt in de in de aanvang dezes aangehaalde Ministeriële cir culaire Wij kunnen niet nalaten een protest te laten horen tegen het feit, dat de Regering de gemeentebesturen min of meer dwingt de werkclassificatie in te voeren om het mogelijk te maken aan de werklieden een loonsverhoging van 3 te geven per 1 April 1958. Want als wij ons de vraag stellen, is het wel nodig in onze klei- ne gemeente met een kleine groep werklieden een taakanalist aan te stellen, dan moet dit antwoord ontkennend luiden. Naar onze mening is b.v. de gemeentearchitect ten voile bekwaam om zijn personeel naar kwaliteit en prestatie te beoordelen. Uit wat echter omtrent deze materie in de vakpers gepubliceerd is, hebben wij de indruk, dat aan de invoering van deze nieuwe methodiek niet is te ontkomen en dat het de inleiding betekent van een algehele wijziging van het loonsysteem van het gemeente»- personeel Wij kunnen er dan voorlopig wel op voorbereiden, dat ook in deze gemeente (of in een groep van gemeenten waar Leeuwarderadeel toe behoort) op den duur een ambtenaar zal moeten komen met de titel van taakanalist, die van iedere werkman, iedere ambtenaar tôt in de finesses beoordelen moet wat diens kwaliteiten zijn en wat hij presteert. De gemeentebesturen, die reeds taak-analisten in dienst hebben - dit zijn de grote gemeenten - en hierdoor in staat zijn het tijdstip van invoering van moderne loontechnieken zelfstandig te bepalen, kunnen de overgangstoeslag gerekend van 1 April 1958 verlenen, indien ingevolge een besluit van de Raad, een v66r 1 Januari 1959 gelegen tijdstip wordt vastgesteld, waarop een loonregeling op basis van werkclassificatie, alsmede prestatie beloning, wordt ingevoerd. - tmm

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1958 | | pagina 35