2 -
Het "bepalen van de uiteindelijke hoogte van het functieloon
is evenwel geen zaak van werkclassificatie maar van loonbeleid
en loonpolitiek. Werkclassificatie geeft dus antwoord op de
vraag: "Wat houdt het werk in."
Voor de vaststelling van de prestatiebeloning zal' een antwoord
moeten worden gegeven op de vraag: "Wat presteert de man in dit
werk?" Dit houdt in dat men, bij een werkclassificatie als basis,
moet overgaan tôt invoering van tarieflonen en dergelijke.
Bij de werkclassificatie wordt n.l. uitgegaan van de eisen,
die voor een normale uitoefening van de functie moeten worden
gesteld. Deze eisen worden in de z.g.n. functiebeschrijvingen
neergelegd. Het tarief- en/of merit-rating systeem moet nu de
gegevens verschaffen in hoeverre een bepaalde functionaris aan
deze eisen voldoet of hier misschien boven uitgaat, om op deze
wijze het prestatiedeel van de beloning zo juist mogelijk te
kunnen vaststellen.
Het zal U bekend zijn, dat het streven der overheid er na de
oorlog steeds op gericht geweest is de beloning van met name het
werkliedenkorps van het overheidspersoneel zoveel mogelijk af te
stemmen op die welke in de particulière sector geldt. De beloning
in de metaalindustrie is daarbij tôt grondslag genomen omdat,
naar het oordeel van de Regering, deze niet ongunstig lag ten
opzichte van de andere takken van nijverheid. Daarbij werd het
door de Regering echter als een leemte gevoeld, dat ook niet de
indeling van de functies in de verschillende functie-groepen op
gelijke wijze geschiedde als bij het bedrijfsleven.
Vandaar dat besloten werd over te gaan tôt invoering van een
systeem van werkclassificatie-puntengroepering.
De lagere publiekrechtelijke lichamen is het geoorloofd soort-
gelijke loonmethodieken in het leven te roepen, hetwelk is uit-
gedrukt in de in de aanvang dezes aangehaalde Ministeriële cir
culaire
Wij kunnen niet nalaten een protest te laten horen tegen het
feit, dat de Regering de gemeentebesturen min of meer dwingt de
werkclassificatie in te voeren om het mogelijk te maken aan de
werklieden een loonsverhoging van 3 te geven per 1 April 1958.
Want als wij ons de vraag stellen, is het wel nodig in onze klei-
ne gemeente met een kleine groep werklieden een taakanalist aan
te stellen, dan moet dit antwoord ontkennend luiden. Naar onze
mening is b.v. de gemeentearchitect ten voile bekwaam om zijn
personeel naar kwaliteit en prestatie te beoordelen.
Uit wat echter omtrent deze materie in de vakpers gepubliceerd
is, hebben wij de indruk, dat aan de invoering van deze nieuwe
methodiek niet is te ontkomen en dat het de inleiding betekent
van een algehele wijziging van het loonsysteem van het gemeente»-
personeel
Wij kunnen er dan voorlopig wel op voorbereiden, dat ook in
deze gemeente (of in een groep van gemeenten waar Leeuwarderadeel
toe behoort) op den duur een ambtenaar zal moeten komen met de
titel van taakanalist, die van iedere werkman, iedere ambtenaar
tôt in de finesses beoordelen moet wat diens kwaliteiten zijn en
wat hij presteert.
De gemeentebesturen, die reeds taak-analisten in dienst hebben
- dit zijn de grote gemeenten - en hierdoor in staat zijn het
tijdstip van invoering van moderne loontechnieken zelfstandig te
bepalen, kunnen de overgangstoeslag gerekend van 1 April 1958
verlenen, indien ingevolge een besluit van de Raad, een v66r
1 Januari 1959 gelegen tijdstip wordt vastgesteld, waarop een
loonregeling op basis van werkclassificatie, alsmede prestatie
beloning, wordt ingevoerd.
-
tmm