-2.08.742.2 H u i z u m, 27 Februari 1962.
Onderwerp:
Tegemoetkoming vervoer-
kosten.
Van het Hoofd van de gemeentelijke dienst voor
Sociale Zaken ontvingen wij het verzoek hem toe te staan voor
dienstdoeleinden gebruik te maken van een gehuurde auto, dan
wel - indien hij zelf een auto zou aanschaffen - hiervoor een
vergoeding te ontvangen.
Zoals U bekend zal zijn, werd aan de Boer een vergoeding
toegekend voor gebruik van zijn privé-scooter in gemeentedienst
overeenkomstig de bepalingen van het Reisbesluit 1956.
Afgezien van het feit, dat met een dergelijke vergoeding
de kosten niet kunnen worden goedgemaakt, is het reizen met
een scooter in het winterhalfjaarvolgens belanghebbendeeen
ongezonde bezigheid.
Het reizen van Stiens naar het gemeentehuis v.v. met een
openbaar vervoermiddel, hoewel practisch mogelijk, vergt te
veel tijd, wat bf ten koste gaat van de eigen vrije tijd bf
in het nadeel is van de diensttijd. Bij gebruikmaking van een
eigen vervoermiddel wordt het aantal reisuren belangrijk be-
perkt
De aard van de werkzaamheden en de hoeveelheid werk, die het
hoofd van de Dienst voor Sociale Zaken verrichten moet en ook
daadwerkelijk verricht, brengt mee, dat het vervoer zowel bin-
nen de gemeente als naar het gemeentehuis niet per rijwiel kan
geschieden.
Wij hebben aan de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. advies
gevraagd over de vergoeding, die voor een scooter zoals de heer
de Boer gebruikt, gegeven zou moeten worden. Dit wordt berekend
op 8,2 cent per k.m. voor de eerste 10000 k.m.6,6 cent voor
de volgende 10000 k.m. en 5,4 cent voor de rest.
Nu zijn er een drietal mogelijkheden om belanghebbende tege-
moet te komen en wel:
a. indien gebruik wordt gemaakt van de scooter een vergoeding
te geven overeenkomende met het tarief, dat door de A.N.W.B.
wordt opgegeven. De vergoeding handhaven op het tôt nu toe
aangehouden tarief achten wij niet aanvaardbaaromdat dat
inhoudt, dat een deel van de vervoerskosten, welke in over-
heidsdienst gemaakt worden, niet vergoed wordt.
b. indien in het winterhalfjaar gebruik gemaakt wordt van een
openbaar middel van vervoer en een huurauto daarvoor een
maximaal uit te geven bedrag vast te stellen, terwijl daar-
naast de k.m. vergoeding voor de scooter blijft bestaan.
c. een bepaald door de Raad vast te stellen bedrag, wat belang
hebbende kan besteden, indien hij mocht besluiten gebruik
te gaan maken van een eigen auto.
Wij hebben hierover het oordeel gevraagd van de Commissie
van georganiseerd overleg in ambtenarenzaken.
Deze adviseert ons een scooter-vergoeding toe te kennen
volgens door de A.N.W.B. vastgestelde normen en, voor zover het
gebruik van een huurauto noodzakelijk is, de werkelijke kosten
hiervan te vergoeden.
Aan
"Wij"
de Raad.