- 2 - Teneinde deze gevaren enigermate te ondervangen hebben wij gemeend bii ta riefgroep IV te moeten afwijken van het S.R.O.G.-advies in dier voege dat bij een jaarverbruik van meer dan 2100 m3 instede van het vanwege de S.R.O.G. gea viseerde vastrecht van f 150,— per jaar en een m3-prijs van 7 cent een vastrecht wordt ingevoerd van f 141per jaar en een m3-prijs van 8 cent. 6 ^r®^eur van et gasbedrijf raamt de hieruit voortvloeiende bate op ca. J 726,per jaar. Ovengens is het gewenst, dat de mogelijkheid wordt geschapen om in bijzon- dere gevallen een tariefsafwijking mogelijk te maken naar beide zijden. ij denken hierbij o;a. aan industrievestiging welke van vitaal belang voor e gemeente kan zijn. Erlerzijds kunnen ongewenste situaties ontstaan als iemand naar tariefgroep IV op een ongunstige plaats van het buizennet grote oeveelheden gas wil afnemen. Aan de andere kant kunnen zich mogelijkheden voordoen die door de ligging van het object, de wijze van afname en/of het algemeen belang aanleiding zouden kunnen geven tôt een lagere gasprijs dan L is daarom gewenst, dat de raad c.q. het collège van burgemeester en wethouders de bevoegdheid bezitten om - in gevallen waarin de gasvoorzie- nmg m gevaar zou kunnen komen - gaslevering tegen de vastgestelde tarieven te weigeren en anderzijds, bij wijze van uitzondering, een lager tarief toe te passen. Bij dit laatste gaan onze gedachten uit naar o.a. verwarming van het zwembad m de zomer, eventueel belangrijke industrieën met een gunstig afnamepatroon en een gunstige ligging ten opzichte van de hoofdvoedings- leidmgen, etc. 5 Bij ons is de vraag gerezen of de bevoegdheid tôt afwijking van de gang- are tarieven bij Uw collège behoort te blijven berusten, dan wel of het wenselijk zou zijn, dat deze bevoegdheid in handen wordt gelegd van burge meester en wethouders. Wij hebben deze vraag voorgelegd aan de gascommissie in deze gemeente. Genoemde commissie deelde ons het navolgende mede: „Be commissie overwoog, dat het in verband met een vlotte behandeling van ^eventuele aanvragen om gaslevering in bijzondere gevalLen, b.v. industrie- itw 1fineL wensellJk zal zijn, dat de gemeenteraad zijn bevoegdheid tôt net aiwij«en van de tarieven naar beide zijden delegeert aan het collège „van burgemeester en wethouders. Als motief voor haar standpunt voerde de ^commissie voorts aan, dat bij industrievestiging dikwijls geheimhouding nog gewenst is, terwijl m een openbare raadsvergadering doorgaans pers en "publiek aanwezig zijn. JJZij overwoog voorts dat de raad steeds de bevoegdheid behoudt de delegatie Jf. "^ekken, terwijl voorts voor belanghebbenden steeds de mogelijkheid bestaan zich tôt de gemeenteraad te wenden. "Teneinde de raad steeds op de hoogte te houden en door middel van de gas- commissie zijn invloed op de beslissingen uit te oefenen, heeft de commissie, ..ingeval van delegatie, zich de gang van zaken alsvolgt gedachts de bevoegd heid tôt afwijkmg van de tarieven wordt gedelegeerd aan het collège van urgemeester en wethouders, welk collège beslist na ingewonnen advies van de gascommissie en van elke afwijking mededeling doet aan de gemeenteraad." 0ns collège refereert zich aan de zienswijze van de gascommissie. esumerende stellen wij U voor de tarieven voor de gaslevering met ingang van 1 jarmari 1967 alsvolgt vast te stellen: Tariefgroep: Jaarverbruik: Vastrecht per jaar I tôt 300 m3 f 24, 11 tussen 300 en 600 m3 39, 111 tussen 600 en 2100 m3 99 meer dan 2100 m3 141 v alleen voor bestaande verbrui- kers met gemiddeld minder dan 144 m3 per jaar nihil Een concept-besluit gaat ter vaststelling hierbij. Prijs per m3: 25 et. 20 et. 10 et. 8 et. 41 et. S/K Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel De secretaris, De burgemeester, P.J. KRAM H. HELLIWGA

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1966 | | pagina 31