- 4 -
artikel 15
1De financiele administratie van de dienst word"t gevoerd door een door burgemeester
en wethouders aangewezen ambtenàar ter gemeentesecretarie niet zijide de als sec-
r;taris aangewezen ambtenaar.
2. De in het vorig lid bedoelde administratie dient zodanig te zijn ingericht
dat hieruit te ailen tijde kan blijken welke de bezittingen van de dienst
zijn en welke de boekwaarde is.
artikel 16
1Het kasbeheer wordt gevoerd door een kassier, door burgemeester en wethouders
aangewezen, over deze aanwijzing wordt het bestuur gehoord.
2. De kassier kan niet zijn secretaris, dan wel ambtenaar met de financiele admi
nistratie belast..
3. De kassier doet de hem door het bestuur schriftelijk opgedragen betalingen en
neemt de voor de dienst bestemde inkomsten in ontvangst.
artikel 17
1Burgemeester en wethouders stellen zowel voor hem die met de financiele admini
stratie is belast als voor de kassier een instructie vast, nadat het bestuur
hierover is gehoord.
2. Het bestuur doet temminste éênmaal per vier maanden en voorts zo dikwijls als
dit hem nodig voorkomt de boeken en de kas opnemen door één of meer deskun-
digen van het Centraal Bureau voor Verificatie en Financiele adviezen van de
Vereniging van Nederlandsche Gemeenten te 's Gravenhage.
3. De in het vorige lid bedoelde contrôle geschiedt zonder voorafgaande waar-
schuwing van de ambtenaar belast met de administratie en het kasbeheer.
4. Het verslag van iedere contrôle wordt ingezonden aan het bestuur in het door
dit collège gewenste aantal exemplaren.
De ambtenaar belast met de financiele administratie en de ambtenaar belast met
het kasbeheer, plaatsen hierop hun mede ondertekening en ziji gerechtigd daaraan
een verklaring toe te voegen. Een dergelijke verklaring wordt door de voorzitter
terstond in afschrift ter kennis gebrachtvan de in het 3e lid bedoel*de des-
kundige
5» De in het derde lid aangewezen deskundigen hebben de bevoegdheid om de ambte
naar, belast met de financiele administratie, de kassier en de secretaris monde-
linge inlichtingen en schriftelijke gegevens en inlichtingen te vragen welke zij
voor de uitvoering van hun taak nodig hebben.
6. De in het vorige lid bedoelde ambtenaren zijn verplicht de gevraagde gegevens
en inlichtingen te verstrekken.
artikel 18
1. Het bestuur zendt jaarlijks in de door burgemeester en wethouders aangegeven
vorm aan deze in:
a. voor 1 augustus de rekening en verantwoording van inkomsten en uitgaven o-
ver het afgelopen dienstjaar5
b. in de maand augustus de begroting van de inkomsten en uitgaven van het
voigende dienstjaar, vergezeld van een toelichting.
2. De rekening van de dienst, wordt jaarlijks binnen twee maanden na haar toe-
zending aan burgemeester en wethouders door deze aan de gemeenteraad ter goed-
keuring aangeboden, welke binnen twee maanden na de aanbieding daaromtrent een
besluit neemt.
Het besluit tôt goedkeuring strekt het bestuur tôt décharge.
3. Alvorens de in het 2e lid bedoelde rekening aan burgemeester en wethouders wordt
toegezonden, moet zij worden onderzocht en deugdelijk worden verklaard door de
in artikel 16 onder lid 2 bedoelde instantie.