- 4 - artikel 15 1De financiele administratie van de dienst word"t gevoerd door een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenàar ter gemeentesecretarie niet zijide de als sec- r;taris aangewezen ambtenaar. 2. De in het vorig lid bedoelde administratie dient zodanig te zijn ingericht dat hieruit te ailen tijde kan blijken welke de bezittingen van de dienst zijn en welke de boekwaarde is. artikel 16 1Het kasbeheer wordt gevoerd door een kassier, door burgemeester en wethouders aangewezen, over deze aanwijzing wordt het bestuur gehoord. 2. De kassier kan niet zijn secretaris, dan wel ambtenaar met de financiele admi nistratie belast.. 3. De kassier doet de hem door het bestuur schriftelijk opgedragen betalingen en neemt de voor de dienst bestemde inkomsten in ontvangst. artikel 17 1Burgemeester en wethouders stellen zowel voor hem die met de financiele admini stratie is belast als voor de kassier een instructie vast, nadat het bestuur hierover is gehoord. 2. Het bestuur doet temminste éênmaal per vier maanden en voorts zo dikwijls als dit hem nodig voorkomt de boeken en de kas opnemen door één of meer deskun- digen van het Centraal Bureau voor Verificatie en Financiele adviezen van de Vereniging van Nederlandsche Gemeenten te 's Gravenhage. 3. De in het vorige lid bedoelde contrôle geschiedt zonder voorafgaande waar- schuwing van de ambtenaar belast met de administratie en het kasbeheer. 4. Het verslag van iedere contrôle wordt ingezonden aan het bestuur in het door dit collège gewenste aantal exemplaren. De ambtenaar belast met de financiele administratie en de ambtenaar belast met het kasbeheer, plaatsen hierop hun mede ondertekening en ziji gerechtigd daaraan een verklaring toe te voegen. Een dergelijke verklaring wordt door de voorzitter terstond in afschrift ter kennis gebrachtvan de in het 3e lid bedoel*de des- kundige 5» De in het derde lid aangewezen deskundigen hebben de bevoegdheid om de ambte naar, belast met de financiele administratie, de kassier en de secretaris monde- linge inlichtingen en schriftelijke gegevens en inlichtingen te vragen welke zij voor de uitvoering van hun taak nodig hebben. 6. De in het vorige lid bedoelde ambtenaren zijn verplicht de gevraagde gegevens en inlichtingen te verstrekken. artikel 18 1. Het bestuur zendt jaarlijks in de door burgemeester en wethouders aangegeven vorm aan deze in: a. voor 1 augustus de rekening en verantwoording van inkomsten en uitgaven o- ver het afgelopen dienstjaar5 b. in de maand augustus de begroting van de inkomsten en uitgaven van het voigende dienstjaar, vergezeld van een toelichting. 2. De rekening van de dienst, wordt jaarlijks binnen twee maanden na haar toe- zending aan burgemeester en wethouders door deze aan de gemeenteraad ter goed- keuring aangeboden, welke binnen twee maanden na de aanbieding daaromtrent een besluit neemt. Het besluit tôt goedkeuring strekt het bestuur tôt décharge. 3. Alvorens de in het 2e lid bedoelde rekening aan burgemeester en wethouders wordt toegezonden, moet zij worden onderzocht en deugdelijk worden verklaard door de in artikel 16 onder lid 2 bedoelde instantie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1966 | | pagina 37