- 11 -
Bovendien ligt het in de bedoeling de venakelijkheidsbelasting in een tijdvak
van 10 jaar af te schaffen.
Voor wat betreft de onder a bedoelde verruiming van het geneentelijke belasting-
gebied houdt het wetsontwerp ins
a. de invoering van een gemeentelijke belasting terzake van onroerend goed$
b. de mogelijkheid van een toeristenbelasting en het vervallen van de geneente-
lijke opcenten op de personele- en grondbelasting, de bouwterreinbelasting,
de straatbelasting, de baatbelasting, de assurantiebelasting en de z.g. be-
belasting in natura-
De keus is dus gevallen op de belasting op onroerend goed en dit is dan ook het
belangrijkste onderdeel van het ontwerp en niet op een gemeentelijke belasting
op het inkonen. Men kan dit laatste betreuren, omdat een belasting op het inkomen
uit sociaal oogpunt bezien aantrelckelijk lijkt. Toch raag niet uit het oog wor-
den verloren, dat het in de praktijk niet eenvoudig is de draagkracht via een in-
konensbelasting goed tôt uitdrukking te brengen. Het is overigens niet onze be
doeling hierbij lang stil te staan, o ndat de arguinenten pro en contra in het be-
stek van deze toelichting nauwelijks zin hebben, hoe intéressant zij politielc
ook mogen zijn.
De belasting op onroerend goed zal worden geheven van de zakelijk genothebbenden
en de gebruikers. In het ontwerp worden geen grondslagen genoead| de memorie van
toelichting zegt, dat het allemaal eenvoudig kan, en noemt dans oppervlakte van
de gronden, vloeroppervlakte of inhoud van de gebouwen dan wel de besteraming van
grond of gebouwen. Het betrekking tôt ongebouwde onroerende eigendommen worden
de gemeenten in het ontwerp beperkt in hun belastingheffing. Het is namelijk zo,dat
van agrarische cultuurgronden geen belasting meer zal mogen worden geheven. De
heffing van de gebruikers is in wezen niet aan een beperking gebonden. Het zal
bovendien bijzonder noeilijk zijn net de persoonlijke omstandigheden rekening
te houden. Zou aen b.v. rekening willen houden met de draagkracht dan zullen
de perceptielcosten die toch al niet laag zullen zijn, nog belangrijk stijgen.
De heffing van de zakelijk genothebbenden is beperkt tôt 25van de algemene
uitkering uit het geraeentefonds exclusief sociale zorg. Dat betekent dat van deze
catégorie belastingplichtigen niet veel meer mag worden gevraagd dan nu het ge-
val is.
Het vorenstaande betekent dat de belastingdruk ko :<it te liggen op de gebruikers.
In hoeverre dit ontwerp het staatsblad zal halen is op dit moment niet te bezien.
De regering heeft met haar plannen nog al vat kritiek uitgelokt, zodat hierover
geen zinnig woord te zeggen valt. Hij meenden er goed aan te doen u alvast
in te lichten omtrent de plannen van de regering en wel omdat zij een der
sluitstukken zullen worden van de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten
en derhalve voor onze gemeente van grote betekenis zal worden.
Pinanciering.
Op het gebied van de financierings îiddelen zijn de geneenten nog volledig af-
hankelijk van de regering. In het kader van de centrale financiering zijn leningen
gevraagd voors
pachtontbinding Johs. de Boer f 106.365,
stratenplan Stiens-Zuid I - 63.515,39
rioolwaterzuiveringsinstallatie - 51.000,
uitbreiding aardgasnet - 290.000,
stratenplan Britsum - 156.900,
parkeerterrein Stiens - 65.000,