De nieuwe wet gaat uit van dezelfde beginselen als de wet van 1918. Toch zijn er dui-
delijke verschilpunten c.q. verbeteringen ten opzichte van de onde wet. Zo wordt
in het nieuwe ontwerp wettelijk omschreven wat onder archiefbescheiden wordt ver-
staan en worden regelen gesteld die moeten waarborgen, dat de archiefbescheiden
van de overheid bij de overheidsorganen berusten of daar komen te berusten. Voorts
is thans de overbrenging meer algemeen en dringend geregeld.
Voor wat betreft de gemeentelijke archieven eist de nieuwe wet de totstandkoming
van een verordening, waarin de aan burgemeester en wethouders en de gemeente-secre-
taris opgedragen zorg voor de archieven is geregeld.
Teneinde zoveel mogelijk tôt een uniforme regeling te geraken, is door de Vereni-
ging van Wederlandse Gemeenten, na overleg in gemeentelijke kring, de hierbijgaande
model-verordening ontworpen, met een daarbij behorende toelichting. Kortsheidshalve
menen wij daarK-aar te mogen verwijzen.
Zoals hieruit blijkt, oefent de secretaris het toezicht uit op het beheer van de
archiefbescheiden. Eénmaal in de vijf jaren brengt deze functionaris hieromtrent
verslag uit aan burgemeester en wethouders. Door middel van het aan hem opgedragen
toezicht, kan de secretaris coordinerend optreden.
Overigens spreekt de verordening voor zichzelf en laat de bijgevoegde toelichting
niets aan duidelijkheid te wensen over.
Wij stellen u voor de concept-verordening vast te stellen.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarderadeel
de secretaris, de burgemeester,
P.J. KRAM P. TH. DIJKSTRA L.B.
KR/S