3. Beheer en beheerder. Burgemeester en wethouders zijn zonder meer "bevoegd regelen omirent het beheer van de archiefbescheiden der gemeentelijke organen te stellen. De Vereniging van Nederlandse Cemeenten is bereid desgewenst voor concept-formuleringen te urgen. Volgens artikel 25, eerste lid, van de wet is de secretaris belast met het beheer van de gemeentelijke archiefbewaarplaats. Noch in de wet, noch in het besluit is gesteld wie belast is met het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden. Het verdient aanbeveling duidelijk te stellen wie als "beheerder" wordt aangemerkt. Het ligt voor de hand, dat het hoofd van elk gemeentelijk orgaan als zodanig wordt aange- wezen. Wie met "hoofd11 van een gemeentelijk orgaan wordt bedoeld, zal in het alge- meen geen vraagpunten opleveren. In gevallen, waarin het minder duidelijk is, zal telkens kunnen worden bepaald wie in de zin van deze regeling als hoofd is te be- schouwen. (zie artikel 3). 4. Vernietiging, vervreemding, in bewaring geving en raadpleging. 4.1. Vernietiging. Vernietiging van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen geschiedt volgens artikel 2 van het besluit op last van burgemeester en wethouders. Volgens de toelichting op het Archiefbesluit bestaat de mogelijkheid dat burgemees ter en wethouders een algemene opdracht tôt vernietiging gevenj het is dus niet noodzakelijk dat voor elke vernietiging een afzonderlijke opdracht wordt gegeven. De vernietiging is een dergelijk belangrijk bestanddeel van de zorg voor de ar chiefbescheiden, dat een bepaling inzake periodieke vernietiging niet mag ont- breken. Door de beheerders zullen terzake de nodige voorstellen aan burgemeester en wethouders worden gedaan, bij welke voorstellende specificaties als bedoeld in artikel 5 van het besluit zullen worden gevoegd. De zorg voor de archiefbescheiden en de doelmatigheid in de ordening eisen, dat maatregelen worden getroffen om het bestaan van dubbele verzamelingen archief bescheiden zoveel mogelijk te voorkomen. (zie ook punt 4«3«)« Het is wenselijk en mogelijk ter zake van de vernietiging preventieve maatregelen te treffen en bijv. door een directe selectie bij de ordening de vernietigings- werkzaamheden te beperken. In artikel 3, tweede lid, van het besluit is bepaald, dat de in lijsten omschreven archiefbescheiden - tenzij in die lijsten anders is bepaald - binnen de daarbij gestelde vernietigingstermijnen mogen worden vernietigd, mits daarvan repro- dukties zijn vervaardigd op last van burgemeester en wethouders. Hoewel het in het algemeen niet zinvol zal zijn van vernietigbare archiefbescheiden reprodukties te vervaardigen, zullen, indien in een incidenteel geval toch van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt (bijv. bij micro-kopiëring de beheerders ter zake de no dige voorstellen aan burgemeester en wethouders kunnen doen. Het vaststellen van lijsten van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbe scheiden van gemeentelijke organen is opgedragen aan de ministers van recreatie cultuur en maatschappelijk werk en van binnenlandse zaken. Volgens artikel 3, punt 4 onder e, mogen de archiefbescheiden, die nog niet in lijsten zijn omschre ven dan wel daarvoor niet in aanmerking komen, worden vernietigd na advies van de algemene rijksarchivaris, de provinciale inspecteur gehoord of in afwijking van de ze adviezen met machtiging van genoemde ministers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1969 | | pagina 125