Nr. 69/31.
De raad der gemeente Leeuwarderadeelj
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders dd. 27 februari 19695
b e s 1 u i t:
a. in te trekken zijn besluit van 27 december 1968 inzàke de aanwijzing van
een taie van dienst als bedoeld in artikel 252 der gemeentewet en de vast-
stelling van een Verordening op het beheer van het grondbedrijf5
b. I. aan te wijzen als tak van dienst bedoeld in artikel 252 der gemeente
wet: het grondbedrijf.
II. voor die tak van dienst ingevolge artikel 252 der gemeentewet vast
te stellen de navolgende:
Verordenjn? op het beheer van het grondbedri.jf
Artikel 1
1. De aan de gemeente in eigendom toebehorende onroerende goederen, welke hier-
toe bij een aan gedeputeerde staten mede te delen besluit van de gemeente-
raad worden aangewezen, worden afzonderlijk beheerd in een "grondbedrijf".
2. Het beheer van de bezittingen en schulden en de inkomsten en uitgaven van
het bedrijf wordt afgescheiden van het beheer van de overige bezittingen en
schulden en de overige inkomsten en uitgaven der gemeente.
3. Leveringen en diensten van en aan de gemeente en van en aan andere bedrijven
der gemeente worden aan en door het bedrijf in rekening gebracht alsof zij
door en ten behoeve van derden hadden plaats gehad.
Artikel 2.
1. Het beheer van het bedrijf berust bij burgemeester en wethouders.
2. Onder toezicht van burgemeester en wethouders is een administrateur belast
met en verantwoordelijk voor de financiële administratie van het bedrijf.
3. Het kasbeheer wordt gevoerd door de Stichting "De Spaarbank" te Stiens,
hierna te noemen de bank.
4. Bij ongesteldheid, afwezigheid, schorsing of ontstentenis wordt de ad
ministrateur vervangen op door burgemeester en wethouders te bepalen wijze.
Artikel 3.
De bevoegdheden en verplichtingen van de administrateur worden, voor zover zij
niet elders zijn omschreven, neergelegd in een door burgemeester en wethouders
vast te stellen instructie.
Artikel 4.
Het boekjaar van het bedrijf is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 5»
1. De boekhouding van het bedrijf wordt ingericht en gevoerd naar de méthode
van dubbel boekhouden.
2. De eigendommen worden al naar gelang van hun gesteldheid, bestemming ->f an-
derzins door burgemeester en wethouders gesplitst in complexen.
3» De complexen kunnen naar behoefte verder worden onderverdeeld.
4» De boekhouding wordt zodanig ingericht dat daaruit steeds een volledig over—
zicht van de bezittingen, vorderingen en schulden van het bedrijf en een ge—
detaiDeerd overzicht van de uitkomsten der exploitatie van het bedrijf kun
nen worden samengesteld en dat daaruit de uitkomsten van elk complex af—
zonderlijk duidelijk blijken.