Elk van de deelnemende gemeenten kan een aantal objecten voor uitvoering voordragen. De uitvoering zal afhangen van diverse omstandigheden, zoals per- soneelsbezetting, weersgesteldheid, hulpmiddelen enz. De hiervoor genoemde commissie geeft ten aanzien van de organisatie van de samenwerking de voorkeur aan de vorming van een werkvoorzieningsschap. Dit werkvoorzieningsschap zal dan worden belast met de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Het eventueel te vormen werkvoorzieningsschap treedt in de plaats van de gemeente en kan o.a. rechtstreeks declareren bij het Rijk. De doelstelling,de organisatie en de financiële gevolgen zijn in bijgaande ontwerp-gemeenschappelijke regeling, welke wij u hierbij ter vaststelling aanbiedenj vermeld. Ter nadere toelichting nog het volgende: Het te vormen werkvoorzieningsschap zal een publiekrechtelijk rechtspersoon zijn, dat gerechtigd is om o.a. een geldlening aan te gaan. Het aangaan van een geldlening zal o.a. noodzakelijk zijn voor de overname van de tuinderij te Menaldum en Minnertsga (tegen boekwaarde), het aankopen van gereedschappen, werkloods met inventaris, vervoermiddel en het maken van kantoorruimte. Het bestuur van het werkvoorzieningsschap bestaat uit een bestuurscommissie, een dagelijks bestuur en een voorzitter. Door de raad van elke deelnemende gemeente, tenzij de benoemingsbevoegdheid aan het collège van burgemeester en wethouders wordt gedelegeerd, worden twee vertegenwoordigers aangewezen. Deze bestuurs commissie beschikt over nagenoeg aile bevoegdheden en kan een aantal daarvan delegeren aan het dagelijks bestuur en/of de voorzitter. Ingevolge artikel 19 van de ontwerp—regeling zijn de aan de deelname ver- bonden financiële consequenties voor de gemeente de volgende 1. een bijdrage van 10% van de lonen, van de daarop drukkende sociale lasten en van de vervoerskosten van de uit de betrokken gemeente afkomstige werknemers^ 2. een bijdrage in een eventueel resterend exploitatie-tekort van de baten opleverende objecten, naar rato van het aantal mandagen gewerkt door de werk- nemers, afkomstig uit de onderscheidene gemeenten. 3. De gemeenten, waarin niet baten opleverende objecten worden uitgevoerd, dra— gen jaarlijks bij in het resterende exploitatie-tekort van het niet baten opleverende werkverband, naar rato van het aantal mandagen op deze objecten in die onderscheidene gemeenten gewerkt. Ten aanzien van het onder 1 genoemde kan worden medegedeeld, dat de bijdrage in de lonen de sociale lasten en de vervoerskosten ingevolge het Financiële Verhoudingsbesluit i960 voor 80% weer bij het Rijk in rekening kan worden ge— bracht. Ten aanzien van het onder twee genoemde kan worden medegedeeld, dat de bijdrage in het exploitatie-tekort van baten opleverende objecten betrekking heeft op de resultaten van de beide tuinbouwbedrijven. Dit artikel is voor de gemeente Leeuwarderadeel van minder belang, daar slechts in incidentele gevallen iemand op het tuinbouwbedrijf zal worden geplaatst. De bijdrage in de exploitatie- tekorten van niet baten opleverende objecten is voor de gemeente Leeuwarderadeel van meer belang, daar dit in hoofdzaak betrekking heeft op de buitenobjecten, waarvan naar mag worden verwacht veelvuldig gebruik zal worden gemaakt. Sr zijn in onze gemeente een groot aantal objecten, welke voor uitvoering in aanmerking komen, zoaln de realisering van het plan van de Heidemij ter verbetering van het Cornjumer Bos, onderheud van de wegbermen, aanleg van een picknick—plaats aan de Brédyk tussen Stiens en Britsum, de aanleg en het onderhoud van plantsoenen in plan zuid te Stiens.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1969 | | pagina 57