- 4 - Wanneer wij echier'&6-voorgestelde herindelingsplannen onder de loupe nemen, dan blijkt dat bijna geen enkele gemeente in de voorgestelde grootte zonder gemeenschappelijke regelingen kan werkeiu Zelfs de drie genoemde grote centrumgemeenten van pirn* 40®000 inwoners kunnen niet of nauwelijks zonder gemeenschappelijke regelingen* Laien wij deze buiten besohouwing, dam resteren 20 van de 24 gemeenten die dit zeker niet kunnen* Wij dm ven dit ie stellen, omdat gemeenten van deze omvang nu ook reeds aan tal van gemeenschappelijke regelingen deelnemen. Een werke'lijke oplossing ora dit "kwaad" te bestrijden bieden de plannen dan ook niet* Wil men van deze gemeenschappeli jke regelingen af, dan zou met consequent moeten zijn en master, ovargaan tot Let vormen van seer grote gemeenten* Elke gemeente zou dan zeker 100*000 inwoners moeten tellen, wil met zelfstandig prak- tisch alle zaken kunnen regelen* Gezien eohter de geringe bevolkingsdichtheid in onze provincie, sal dit beiekenan dat er slechts een vijftal gemeenten overblijven, waarvan vier die een enorrae opporvlakte zou e'en krijgen* De commissie sielt o.m* dat bij de door haar voorgestelde herindeling de gemeentelijke bestuurskracht en daardoor de gemeentelijko autonoraie wordt versterkt. Wij vragen ons echter af wat onder de term "bestuurskraclit" wordt verstaan* Beroeps-wethouders? Een^fc "bster" ambtenarencorps? Uit de praktijk van de laatste jaren is wel gebleken dat zelfs de wedde van de wet- Loaders van onze grotere gemeenten bij lange na niet toereikend is om full-time wet- houdors te benoemen* Wil men dit wel, dan zullen inderdaad gemeenten van ca4 100*000 inwoners gevormd moeten worden, die in de friese situatie niet wenselijk zijn, Uit Lei financi'ele overzioht van de apparaatskosten blijkt o.i, duideli jlc, dat van de efficiency welke de commissie als argument gebruikt om grotere gemeenten te vormen, weinig overblijft* Juist ten gevolge van de onovsrzichteli jldieid en de omvang van de werkzaamheden in deze grote gemeenten wordt de gemeenschap steeds meer bestuurd door specialisten, met alle gevolgen van dien* Steeds meer specialisten, commissies en raden zullen eerst hun oordeel moeten geven, alvorems Let tot besluitvorming komt*Dit houdt een vertraging in de uitvoering in, hetwelk meer dan eons in de prakiijk is bewezen, Toegegeven dat eon lets grotere afstand tussen de bestuurders en bestuurden in een kleire gemeenten in somnige gevallen wel wenselijk kan zijnj een nog groter gevaar is o„i, do grotere afstand, die ongetwijfeld zal ontstaan in deze grote gemeenten* De commissie rneent dat dit kan worden opgevangen door binnengemeentelijke territoriale decentralisation bijv-, door Let vormen van wijkraden of dorpsraden* Wat komt hier in de prakiijk van terecht en wat zijn hiervan de consequenties? Op Let laatst gehouden congres van de Ver* van Wederlandse Gemeenten werd de werking van de wijkraden in Rotterdam als voorbeeld gesteld* In deze grote gemeente blijken de problemen voor een. stadsgedeelte te worden behandeld door de wijkraad, De wijkvoor- zitter Leeft Let recLt om in de gemeenteraad Let woord te voeren v66rdat de ver— scliillende fractievoorzitters aan Let woord komen en Let standpunt van de wijkraad vordedigen* Maar wat gebeurt er als de fracties al een standpunt in hun fractiever- gaderingen hebben ingenomen? Zijn ze dan bereid hun standpunten af te stemmen op die van de vowzitier van de Wijkraad? Hoeveel vergaderingen zou het kosten om de voor- stellen via de Wijkraad naar de Raad te lcrijgen? Terwijl de commissie zijn bezorgdheid uitspreekt over de vele vergaderingen die bij gemeenschappelijke regelingen moeten worden gehouden, wordt hier een wellichi nog veel iniensiever verge,derschema ncdig terwille van het noodzakelijke overleg* De besluit vorming zal ook hierdcor ongetitfijfeld zeer vertraagd worden*

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 1971 | | pagina 26