- 4 -
Wij stellen burgemeester en wethouders voor, zeer duidelijke artikelen over de struktuur
schets in "op 'e Skille» te plaatsen, zodanig dat de bevolking kan begrypen wat de
beleidsvisie voor de toekomst van de gemeente is. Het gaat er in feite om, hoe de
toekomstige samenleving wordt opgebouwd voor degenen die hier wonen en voor hun kxn
deren.
Het komt ons juist voor, de bevolking en het collège van burgemeester en wethouders
onze voorlopige visie op de struktuurschets mede te delen.
Tôt voor ongeveer een jaar terug konden wij meegaan het het idee, dat Stiens sterk
moest groeien.
In de tijd dat de struktuurschets opgesteld is, waren de toekomstvoorspellmgen a
Hederland in het jaar 2000, 20 21 miljoen inwoners zou tellen. Deze propose is
onjuist geblekon. Mon schat het aantal inwoners nu op 15 16 miljoen m het jaar
2000. Wij vinden danook dat Leeuwarderadeel aanzienlijk minder inwoners moet huisves-
ten dan in de struktuurschets is aangegoven.
In het voorwoord bij de struktuurschets wordt gesteld dat met deze studie wordt be-
oogd een gedachtenwisseling in te leiden over de toekomstige uitgangspunten voor het
gewenste ruimtelijke beleid. Bij het bestuderen van de studie blijkt echter dat er
reeds een uitgangspunt voor de studie is, n.l. het realiseren van een »B» mvo in
Stiens (hetgeen alleen mogelijk is als Stiens groeit tôt 10.000 inwoners) terwille
van de leefbaarheid van het gebied ten noorden van Leeuwarden, dus ook voor de ge
meenten Het Bildt en Perwerderadeel. Wij vragen ons af of deze gemeenten hiermee zul
len zijn ingenomen. Het zou een verarming van het eigen verzorgingsnivo kunnen beto-
Bovendien vragen wij ons af of .de cirkels die rondom de kernen zijn getekend en het
verzorgingsgebied aaugeven wel wetenschappelijk verantwoord zijn. Er zijn ni. planoio
gische wetten die de aantrekkingskracht van de kernen bepalen.geer veel inwoners van
Stiens oriënteren zich nu reeds op Leeuwarden. Dit is waarschijnlij een van e oorza
ken dat er tôt nu toe geen ontwikkeling van het verzorgingsnivo van de kernen is ge
weest, dat boven het lokaal verzorgingsnivo uitgaat. In de kleinere kernen ontbreekt
het inwonertal dat nodig is om de verzorgende elementen te realiseren, die nodig zijn
om aan deze hogere eisen tegemoet te komen. Het valt echter nog te betwijfelen of de
in de struktuurschets beoogde bevolkingsgroei het financiële draagvlak zodpig vergroo
dat aan deze eisen kan worden voldaan. Wij vragen ons af wat het nuttig rendement van
bevolkingsgroei t.a.v. de voorzieningen zal zijn.
Het nastreven van voorzieningen mag niet tôt gevolg hebben dat de bevolking ongelimi-
teerd moet groeien. Wij zullen duidelijk een keuze moeten maken uit een aantal moplijke
voorzieningen. Als het gaat om voorzieningen bereikbaar te maken voor degenen die geen
auto hebben, kunnen deze voorzieningen toch beter in de dorpen blijven waar ze nu zijn.
Wij denken met name aan de Mavo scholen in St. Annaparochie en Perwerd. Dat de beoogde
groei van de bevolking tôt gevolg zou hebben dat er enige vormen van vnortgezet onde
wijs in Stiens mogelijk zouden worden, achten wij twijfelachtig wanneer wordt bedacht dat
voor Stiens op zeven kilometer af stand deze oïderwijsvoorzienmgen van goede kwalitei.
aanwezig zijn, temeer als men ook nog op confessie gencht onderwijs wil realiseren.
De struktuurschets schenkt o.i. teveel aandacht aan de kwantiteit en te weinig aan
de kwaliteitdoch een overzicht van de te verwachten financiële gevolgen van de groei
ontbreekt. Een onderzoek naar deze gevolgen zouden wij gaarne voorafgaande aan een beslis-
sing over de struktuurschets tegemoet zien.
Door de voortdurende schaalvergroting lijkt het ons zeer onwaarschijnlijk dat er m onze
gemeente nieuwe vestigingen vcui detailhandel en industrie zullen plaatsvinden.
Wij vinden de aannamedat de totale werkgelegenheid m Leeuwarderadeel m 1935 geschat
kan worden op ruim de helft van de totale ter plaatse wonende beroepsbevolkmg, te
optimistisch.
Tienduizend inwoners alleen voor Stiens lijkt ons teveel. De bezwaren vloeien enerzijds
voort uit zorg voor de leefbaarheid in het dorp en anderzijds uit zorg voor natuur en
ooen ruimte.